USB-diske og RedHat?
Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-05-03 09:21

Er der nogen der har erfaring med at tilslutte fex en større Maxtor extern disk
til en nyere Redhat dist?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-05-03 09:29

Roberto Saldo wrote:
> Er der nogen der har erfaring med at tilslutte fex en større Maxtor extern disk
> til en nyere Redhat dist?

Jeg har prøvet. Hastigheden var vist på 0,5 Mbytes/sek,
ikke særligt imponerende (USB 2.0, disken 250 Gbytes).

Jeg fik ikke eksperimenteret særligt meget med det...

Måske skyldes den ringe hastighed, at disken var FAT formateret.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Morten

Dato : 05-05-03 17:15

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Jeg fik ikke eksperimenteret særligt meget med det...
>
> Måske skyldes den ringe hastighed, at disken var FAT formateret.

Hvilken kerne? Stock redhat kernen understøtter kun USB 1.0 hvilket
kan forklare hastigheden.

Bortset fra hastigheden har det fungeret fint for mig med
250 gb Maxtor disken.

Morten

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-05-03 06:45

Morten wrote:
> Hvilken kerne? Stock redhat kernen understøtter kun USB 1.0 hvilket
> kan forklare hastigheden.

Det har nok været rh8.0 standardkerne.

> Bortset fra hastigheden har det fungeret fint for mig med
> 250 gb Maxtor disken.

Hvor hurtigt kører den med de rigtige kerneparametre?

Fra : Morten

Dato : 07-05-03 08:38

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in message news:<3EB74BEC.50906@crc.dk>...

> Det har nok været rh8.0 standardkerne.

> Hvor hurtigt kører den med de rigtige kerneparametre?
>
> Mogens

USB 1.1 kører 12 Mbps, USB 2.0 kører 480 Mbps - jeg kiggede på de Linux
USB projekter der var, men syntes at installations manøvren så lige
tidskrævende nok ud, så jeg bruger nu firewire i stedet og det kører
forrygende (400 Mbps).

Morten

Fra : Tom Gravgaard Christ~

Dato : 07-05-03 19:14

On Mon, 05 May 2003 10:21:10 +0200, Roberto Saldo <rs@Oersted.DTU.dk>
wrote:

>Er der nogen der har erfaring med at tilslutte fex en større Maxtor extern disk
>til en nyere Redhat dist?

Jeg har et eksternt Starking USB2 kabinet fra
http://www.computer-parts.dk og har puttet en 100gb Western Digital
disk i det.
Mit bundkort har indbygget UHCI (USB1.1) kontroller og derudover har
jeg et PCI kort med en VIA EHCI (USB2.0) kontroller.

Det virker fint så laenge man benytter USB1.1 kontrolleren, desvaerre
så haenger forbindelsen efter kort tid hvis man bruger USB2.0 med ehci
driveren.
Dette er både med 2.4.18-27.7.x (RH 7.3) og 2.4.20-8 (RH 9).

Det kan bringes til at virke, men det kraevede for mit vedkommende at
jeg måtte installere kernel 2.4.21-rc1 + en ekstra USB patch.
Der kommer stadigvaek pauser i overfoerslen, men den genoptages uden
problemer.

Hastigheden er rigtig god, jeg har ingen absolutte målinger, men det
det gik rimelig hurtigt med at rsync'e 50gb til drevet, og det kan
sagtens foelge med et 100mbit netvaerk (10Mb/s).

-tgc