RedHat - Opgradere programmer?
Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 07:44

Jeg har nu en RedHat 8 med KDE kørende.

Nu ønsker jeg at opgradere Mozilla fra version 1 til 1.3.

Fra Mozillas website kan jeg downloade den nye version, men den skal jo også
installeres.

Jeg regner med at keyword her er RPM?

Kan jeg via grafisk brugerflade afinstallere den gamle Mozilla og installere
den nye eller skal jeg via en kommandolinje?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 07:57

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Fra Mozillas website kan jeg downloade den nye version, men den skal jo
også
> installeres.
>
> Jeg regner med at keyword her er RPM?

Filen fra Mozilla hedder "mozilla-i686-pc-linux-gnu-1.3-sea.tar.gz". Skulle
den ikke have heddet x.rpm i stedet for x.gz for at virke med RPM?

Claus

Fra : John

Dato : 27-04-03 08:36

Hej Claus

Det hemmelige ord er tar og ikke rpm

#tar -zxvf mozilla*(hele filen).tar.gz den kommando udpakker filen til et
ny bibliotek.. inde i det bibliotek, kommer der en fil der hedder noget med
mozillainstaller-bin det er en scriptfil der starter selv installationen..

#./mozillainstaller-bin så skulle den gerne installere på samme måde
som windows programmer
Håber du kan bruge det til noget - ellers skriv igen

/John

Fra : Claus Christensen

Dato : 27-04-03 08:44

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
>

> Filen fra Mozilla hedder "mozilla-i686-pc-linux-gnu-1.3-sea.tar.gz". Skulle
> den ikke have heddet x.rpm i stedet for x.gz for at virke med RPM?

Du kan downloade nogle rpm pakker fra:
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.3/Red_Hat_8x_RPMS

Jeg vil mene at du skal bruge gtk2 pakkerne hvis du kører gnome - men er
ikke sikker.

Ved et nærmere tjek viser det sig at jeg bruger RH7 pakkerne på min RH9
og det virker.
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.3/Red_Hat_7x_RPMS/i386

Placer dem i en tom mappe og prøv at installere dem med
rpm -U *

Måske ryger du ind i nogle dependency problemer - jeg tør ikke sige det.

Mvh Claus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-04-03 08:53

> [...]
>
> Nu ønsker jeg at opgradere Mozilla fra version 1 til 1.3.
>
> Fra Mozillas website kan jeg downloade den nye version, men den skal jo også

Rpm'erne ligger her:
<http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.3/Red_Hat_8x_RPMS/>

> Kan jeg via grafisk brugerflade afinstallere den gamle Mozilla og installere
> den nye eller skal jeg via en kommandolinje?

Du kan sikkert begge dele, men du behøver sikkert ikke afinstallere den
gamle. Brug "rpm -Uvh mozilla.rpm"; -U står for Upgrade.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 15:07

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Rpm'erne ligger her:
> <http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.3/Red_Hat_8x_RPMS/>

Tak for tippet!

Der er så flere muligheder at vælge imellem og selv om jeg nok har på
fornemmelsen at jeg skal gå efter i386 versionerne er der endnu et valg som
forvirrer mig.

Jeg synes nemlig ikke at jeg hverken via google eller linuxbog.dk kan finde
ud af hvad forskellen er på gtk2/ og xft/.

Og sådan bare af nysgerrighed hvad er SRPMS?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 15:13

> [...]
finde
> ud af hvad forskellen er på gtk2/ og xft/.

Bingo! Der var jeg alligevel 5 min for hurtig til at give op.

www.redhat.com (selvfølgelig fandt jeg forklaringen).

xfs er det gamle originale fontsystem.

gtk2 er det nye med flere features.

Det må være gtk2 som er det rette valg her!

Claus

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-04-03 17:08

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> På www.redhat.com (selvfølgelig fandt jeg forklaringen).
> xfs er det gamle originale fontsystem.
> gtk2 er det nye med flere features.

Det er da vist ikke en præcis forklaring.

Er det ikke sådan, at:

xft er det gamle originale fontsystem.
xft2 er det nye med flere features.
gtk er en værktøjskasse for GUI-programmering.

> Det må være gtk2 som er det rette valg her!

Ja, hvis man har installeret det miljø og ønsker at være bundet til det.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 16:46

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> writes:

> Fra Mozillas website kan jeg downloade den nye version, men den skal
> jo også installeres. Jeg regner med at keyword her er RPM?

Ja, hvis du har en rpm-pakke med den nyere version af Mozilla, kan du
opdatere den ved (som root) at skrive:

rpm -U pakkenavn.rpm

Har du derimod en tar.gz (som der ligger på Mozilla.org) skal du
installere ved først at udpakke med tar og gunzip. En anden mulighed
er at vedligeholde dine programmer via Ximians "RedCarpet". Her får du
et grafisk interface til at downloade og installere rpm´ere.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003