Hvordan til føe til /etc/hosts i RedHat8
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 16:10

Jeg er helt ny i Linux så spørgsmålet er sikkert banalt, men jeg hænger
virkelig fast her.

Jeg har installeret RedHat 8 helt standard desktop og får følgende
fejlmelding når jeg logger på:

"Kunne ikke slå Internetadressen for dhcppc1 op. Dette vil forhindre Gnome i
at fungere korrekt. Det kan muligvil lade sig gøre at løse problemet ved at
tilføje dhcppc1 til /etc/hosts."

Nu ville jeg gerne gøre som der står men jeg har ingen anelse om hvordan jeg
får far i en editor så jeg kan redigere filen.

Er der en venlig sjæl herinde som vil guide mig igang?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 16:24

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> får far i en editor så jeg kan redigere filen.

(Gad vide hvad der skete med den subject linje)

Jeg vil blot lige tilføje at jeg har prøvet at åbne filen /etc/hosts i File
Roller men det kan ikke lade sig gøre selv om jeg er logget ind som root.

Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-04-03 16:37

On Sat, 26 Apr 2003 17:24:07 +0200, Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Jeg vil blot lige tilføje at jeg har prøvet at åbne filen /etc/hosts
> i File Roller men det kan ikke lade sig gøre selv om jeg er logget
> ind som root.

Du kan læse om teksteditorer mange steder; her f.ex.:

<http://www.linuxbog.dk/alle/bog/editorer.html>

Mvh.

--
"That weapon will replace your tongue. You will Adam Sjøgren
learn to speak through it. And your poetry asjo@koldfront.dk

Fra : Bloody2l

Dato : 26-04-03 16:41

Start en terminal, og skriv "vi /etc/hosts" - vi er en editor - find det
sted du vil redigere og tryk på >insert< knappen for at få lov til at
redigere, når du så er færdig med at redigere holder du >shift< knappen nede
og trykker to gange på z for at gemme. eller også trykker du ":q" og >enter<
for at forlade uden at gemme.

Men inden du redigere i noget så sørg lige for at have en backup, det gøres
ved at skrive "cp /etc/hosts /etc/hosts.back" hvor cp betyder copy.

Bloody2k

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-04-03 20:28

Bloody2l wrote:

> [...]
> redigere, når du så er færdig med at redigere holder du >shift< knappen
> nede og trykker to gange på z for at gemme. eller også trykker du ":q" og

Du glemte lige esc før ZZ.

/Esben

Fra : Ove Lie

Dato : 26-04-03 22:03

"Bloody2l" <spacemann@mail.dk> skrev i melding
> [...]
gøres
> ved at skrive "cp /etc/hosts /etc/hosts.back" hvor cp betyder copy.

evt. ved ip 192.168.1.254 på dhcppc1, i terminalvinduet skrive

echo "dhcppc1 192.168.1.254" >> /etc/hosts

-Ove

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 07:41

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en venlig sjæl herinde som vil guide mig igang?

Tak for hjælpen allesammen.

Desværre fik jeg først skidtet til at virke efter en ny installation uden
Gnome men med KDE. Sært men med en anden grafisk brugerflade ser det ud til
at køre.

Claus