systemaccounts' shell
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 26-04-03 09:21

er der nogen 'praktisk' forskel på

/sbin/nologin og
/bin/false

finn

--
--- CykelSmeden.... edb på gadeplan

Hvis intet er anført, taler jeg om RH 7.1
og når jeg spørger, er det bare fordi jeg ved for lidt!

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-03 10:59

Den Sat, 26 Apr 2003 10:21:29 +0200 skrev CykelSmeden fra Aalborg:
>er der nogen 'praktisk' forskel på
>
>/sbin/nologin og
>/bin/false

/sbin/nologin er beregnet til at sikre at en bruger ikke kan logge
ind, det er /bin/false ikke. Der er derfor gjort mere ud af at sikre
at nologin ikke kan misbruges (buffer overflows fx), end der er med
/bin/false.

false er på nogen systemer et shell script, og man har IKKE lyst at give
diverse scriptkiddies adgang til shell'en.

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 26-04-03 14:10

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> false er på nogen systemer et shell script, og man har IKKE lyst at
> give diverse scriptkiddies adgang til shell'en.

Tak, jeg undrede mig bare over de 3 forskellige "noshells" på en
nyinstalleret RH.
den 3 er '/dev/null'.

men jeg forstår sådan at mine 'sambakunder' som ikke skal have shelladgang
er bedst sat som /sbin/nologin.

finn