MS Windows
briani 27239
Problem med at browse netværk over en VPN ~
Fra : Kenneth

Dato : 15-05-03 15:12

Jeg har sat en VPN forbindelse op mellem et kontor og min egen ADSL,
og der er hul igennem, forstået som at jeg kan tilgå maskinerne på
kontoret (W98) med \\ipadresse\share og efter at have rettet i LMHOSTS
filen, kan jeg også bruge \\servernavn\share.
Men når jeg klikker mig ind i "Entire Windows Network" med
Stifinder(XP) ser jeg kun mig selv.

Jeg har sat begge VPN routere op til at tillade NetBios gennem
tunnellen, og jeg kan bruge nbtstat til at se forskellige ting på
maskinerne på kontoret.
LMHOSTS filen på hjemmepc'en har denne linie i:
10.2.5.2   "MINFILSERVER"   #PRE #DOM:XXX

Yderligere setup er som følger:
Hjemme:
Router: Zyxel Zywall 1 m. nyeste FW, statisk WAN-IP, VPN til
10.2.3.4/32, "Allow NetBios through tunnel" er sat,
OS: Win XP Prof, Workgroup: XXX

Kontor:
Router: Zyxel Zywall 10 m. nyeste FW, statisk WAN-IP, VPN til
10.2.4.0/24, "Allow NetBios through tunnel" er sat
OS: 4x Win 98, Workgroup: XXX

Er det korrekt at det skal være muligt at "browse" rundt i
netværket/arbejdsgruppen, selv om det strækker sig over en VPN tunnel?
Eller skal jeg holde op med at spilde mere tid på det?

Hjælper det hvis jeg sætter en af Win98 maskinerne på kontoret til at
køre en WINS server, og så fortæller hjemmepc'en at den skal benytte
pågældende maskine til WINS opløsning?

Skal jeg gøre andet med min LMHOSTS fil? Skal maskinerne på kontoret
også have en kopi af den, for de kan jo alligevel se hinanden (og
filserveren)?

PFT
Kenneth

Fra : M. Jørgensen

Dato : 16-05-03 17:36

"Kenneth" <antipiratgruppen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> filen, kan jeg også bruge \\servernavn\share.
> Men når jeg klikker mig ind i "Entire Windows Network" med

Hej Kenneth
Jeg ser tit at win98 har problemer med at browse netværket hvor klienten er
koplet op mod en NT server, endvidere har jeg også oplevet det i
arbejdsgrupper hvor der forskellige styresystemer involveret. Så mit bud er
at det er et generelt problem i w98.

M.v.h
Mogens