MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows2k, dosprogrammer og fokus
Fra : brian

Dato : 08-05-03 09:17

Hej

Vi står med et spøjst problem efter st være gået fra Windows98 til
Windows2k.

Maskinen det drejer sig om, er en arbejdsstation som også varetager opkald
til internet WAN.

Den har faktisk kun to roller.
1/ Den primære applikation er et dosprogram.
2/ Den sekundære applikation er et win32 program, som efter et skema
ringer op til et wan og henter/sender data.

Problemet er så, at win32 programmet, som jo ligger i baggrunden når dos
programmet kører, tilsyneladene ikke får nok process tid. I hvert fald
ringer det ikke op, med mindre man tasker ud af dosprogrammet og giver det
fokus.

Windows _er_ i "Indstillinger for ydeævne" sat til at optimer ydelse for
baggrunstjænester, frem for programmer. MS oplyser at dette sikre at
*//citat//*
"Angives, at alle programmer tildeles lige store mængder
processorrecourser"
*//citat slut//*

Hvad kan jeg ellers gøre, for at programmet i baggrunden ikke lider en overset
tilværelse, der resultere i manglande sammenarbejde...?

MVH. Brian

Fra : Madsen

Dato : 08-05-03 16:19

brian skrev:

> Hvad kan jeg ellers gøre, for at programmet i baggrunden ikke
> lider en overset tilværelse, der resultere i manglande
> sammenarbejde...?

Der er sikkert smartere måder at gøre det på, men hvad med at
installere TweakUI og bede den om at programmer ikke må stjæle
fokus fra andre programmer? Det betyder i praksis at hvis du
har et program kørende og du starter et andet program, så får
det andet program ikke lov til at stjæle fokus fra det første.
Jeg tror dog ikke at det har noget med ressourcefordelingen at
gøre, men snarere om at forhindre at systemet automatisk
springer videre til et andet vindue og gør det aktivt så det
vindue man sidder og arbejder i ryger bagved det andet, så det
er muligt at det overhovedet ikke vil have nogen effekt på dit
problem.

<http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp>

Madsen.

Fra : jens

Dato : 08-05-03 23:33

> [...]
"ctrl-alt-del" find dos programmet i proces listen, Hklik på det og sæt
prioriteten ned, eller på w32 programmet og sæt den op.
(om det holder efter en genstart ved jeg imorgen)

mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 08-05-03 23:41

jens skrev:

> "ctrl-alt-del" find dos programmet i proces listen, Hklik på det
> og sæt prioriteten ned, eller på w32 programmet og sæt den op.
> (om det holder efter en genstart ved jeg imorgen)

Det gør det ikke og jeg har tidligere ledt efter en metode så Win2000
og XP husker hvilken prioritet et program skal køre under, men har
indtil videre ikke fundet det.

Det samme gælder 'Affinity'-indstillingen hvis du har mere end een
processor i systemet. Det kan Win2000 og XP heller ikke huske, men
her har jeg så fundet et program som kan sørge for at det bliver
husket. (Imagecfg.exe fra Windows 2000 Server Resource kittet).

Madsen.

Fra : jens

Dato : 09-05-03 00:09

> [...]
> her har jeg så fundet et program som kan sørge for at det bliver
> husket. (Imagecfg.exe fra Windows 2000 Server Resource kittet).

Hmm, endnu en ufuldstændig del i windoze.
Nu kan jeg ikke huske det, men er det ikke muligt at gøre dos programmet
afhængig af w32 programmet i services.

Eller har det noget at gøre med hvilken konto de kører på, brugerens eller
"system" kontoen.... ?

Det er jo ikke alle der lige har et resource kit til w2ksrv.

mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 09-05-03 00:19

jens skrev:

> Hmm, endnu en ufuldstændig del i windoze.

Ja og det undrer mig meget at det er så besværligt. Specielt det med
fordelingen af CPU-forbuget, for det er bøvlet at skulle sidde og
køre Imagecfg.exe på alle de programmer som man gerne vil have til
at køre udelukkende på den ene eller den anden processor og hvis man
geninstallerer programmet, eller installerer en nyere version, så er
det forfra igen. Det ville være en hel del lettere hvis man blot kunne
højreklikke på programmet i joblisten og vælge hvilken CPU det skal
bruge. (Det kan man også, men ved næste genstart er det glemt igen).

> Nu kan jeg ikke huske det, men er det ikke muligt at gøre dos
> programmet afhængig af w32 programmet i services.

Det tør jeg så ikke sige. Det er begrænset hvor mange DOS-programmer
jeg bruger efterhånden.

> Det er jo ikke alle der lige har et resource kit til w2ksrv.

Jeg har heller ikke hele resource kittet. En venlig sjæl sendte mig
imagecfg.exe engang. Resten af resource kittet har jeg ikke brug for.

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-03 09:44

> [...]
>
> Jeg har heller ikke hele resource kittet. En venlig sjæl sendte mig
> imagecfg.exe engang. Resten af resource kittet har jeg ikke brug for.

Der påstås i den medfølgende vejledning til W2k, at den er væsentlig mere
DOS-venlig og samarbejdsvillig end nogen af de andre systemer, men der skal
køres FAT32, da DOS ikke kan læse NTFS konfigurering. (Jeg har ikke fin-læst
på alle mulighederne)

DOS åbnes i en W2k platform uden at skifte til det traditionelle
DOS-skærmbillede med 80 karakterer på linien. Der vil være nogle få
skærmbilledvalg, men ingen, der giver hel fuld billedstørrelse som på en ren
DOS maskine - eller i WIN98 for den sags skyld..

En af årsagerne kan måske være, at W2k er opbygget på en DOS 5.0 kerne i
modsætning til F.eks WIN98, der er baseret på en DOS 7.1 kerne.

Et DOS program kan ikke skrive til en USB-port, da printere stadig er
konfigureret i selve DOS-programmet til LPT 1 og ikke bruger windows platfor
men undtagen til skærmen (svjks).

Du har den mulighed, at har du en ældre printer (laserprinter f.eks) med
centronic indgang, kan du slutte den til din parallelport, medens din nyere
printer med USB-tilslutning tilsluttes en USB port. DOS-programmerne vil nu
skrive til printeren på paralleludgangen og alle windowsprogrammer vil
skrive til USB tilslutningen - ingen manuel omskiftning nødvendig.

Du skal naturligvis lade W2k selv ledes efter driveren til din printer på
parallelporten, og den skal stadig installeres i W2k under printere, bare
ikke som default.

Da programmer, der kører under W2k også kan skrive ud til hvilken som helst
med den dertil hørende driver til paralleludgangen, kan du, om det ønskes,
blot gå ind printere og aktivere printeren.

Jeg anvender den opstilling med stor gavn, da jeg stadig har et par DOS
programmer kørene (ja, hvad pokker, så længe de dækker behovet, og nye
tilsvarende programmer med et fancy skærmbillede koster spidsen af en
rumraket).

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-05-03 11:57

In dk.edb.system.ms-windows, "Karsten Jensen"
<bitosnabeladcadslpunktumdk> <"Karsten Jensen"
<bitosnabeladcadslpunktumdk>> says...
> DOS-venlig og samarbejdsvillig end nogen af de andre systemer, men der skal
> køres FAT32, da DOS ikke kan læse NTFS konfigurering. (Jeg har ikke fin-læst

Det er ikke korrekt. DOS-boksen i Win2k tilgår disken via Windows'
indbyggede API til formålet og er derfor FS-uafhængigt.

> En af årsagerne kan måske være, at W2k er opbygget på en DOS 5.0 kerne i

Win2k er ikke opbygget på en DOS-kerne overhovedet. Win2k har slet ikke
skyggen af DOS under den grafiske brugerflade.

Når NT-baserede Windows-versioner skal afvikle DOS-programmer sker det
fra en indbygget DOS-emulator.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-03 00:56

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er ikke korrekt. DOS-boksen i Win2k tilgår disken via Windows'
> indbyggede API til formålet og er derfor FS-uafhængigt.

Jeg tror, vi misforstår hinanden. Jeg læser lige i bogen:

NTFS er det anbefalede filsystem til Windows 2000. Der kan dog være grunde
til at bruge et andet filsystem. Hvis du formaterer en partition med NTFS,
er det kun Windows 2000, der kan få adgang til filer, som siden oprettes på
partitionen. Hvis du vail have adgang til filer fra andre operativsystemer
(herundern MS-DOS), skal du vælge et FAT-filsystem.

Citat slut.

Jeg mener også at jeg tidligere skrev, at man netop i W2k ikke fik det
gammelkendte DOS-billede på 80 karaterer på skærmen op, men derimod et
emuleret skærmbillede med enkelte valgmuligheder med hensyn til fonte etc.

> Win2k er ikke opbygget på en DOS-kerne overhovedet. Win2k har slet ikke
> skyggen af DOS under den grafiske brugerflade.

Næh, måske ikke under den grafiske brugerfladse (eller skal vi kalde det
platform?), men den har det længere nede i maven. Sætter du en sysinfo på,
f.eks. den fra en gammel Concorde, kommer den ud med et klart og "rungende"
DOS 5.0. Har lige endnu en gang checket med sysinfo, der siger Operating
System DOS 5.0. Ved WIN98 er det i øvrigt DOS 7.1

Samtidig og ikke desto mindre skriver MS selv, at intet af de nye
styresystemer er så DOS-venlige som W2k.

> Når NT-baserede Windows-versioner skal afvikle DOS-programmer sker det
> fra en indbygget DOS-emulator.

Ja, kan du selv se, hvor kompatibel den er?

> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

Mvh