Kan Kbh Universitets netværk nås fra den h~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-05-03 06:09

Undskyld hvis dette er off topic i dnene gruppe, men hvor skal jeg
ellers spørge?

Jeg har lige fået adsl for et par dage siden. Det virker fremragende.
Derefter har jeg tilsluttet en router, så også min mand kan komme på
adsl'en med sin bærbare med et netværkskort. Helt lovligt på min
tdc-adsl. Tilslutningen af hans bærbare virker også fint, når han
surfer på internettet.

Men her kommer så det jeg ikke har ret meget forstand på:

Før adsl'en havde vi en almindelig ISDN-forbindelse, hvor han gik på
nettet via den almindelige analoge telefonlinje, som vi jo havde ved
siden af. Han skulle først ringe op til Københavns Universitets (KU)
specielle telefonnummer (via modemet) og kunne så logge på sin
mailboks på deres intranet. En noget speciel udgave af Outlook, hvor
selve mailklienten tilsyneladende i virkeligheden ligger på
intranettet.

Hvordan kommer vi i forbindelse med hans mailboks på KU's intranet via
vores nye adsl? Det må da kunne lade sig gøre, han er vel ikke den
eneste KU-ansatte udstyret med en bærbar (KU's ejendom), der bruges
både på arbejdet og hjemme, og hvor hjemmet nu er udstyret med adsl?

Er der en venlig sjæl her i gruppen, der har forstand på det?

Jeg kan naturligvis sagtens snakke med edb-folkene på KU, men
problemet er, at når de er på arbejde, så er manden det også med den
bærbare uden for min rækkevidde. Og det er altså mig, der er
systemadministrator her i det lille hus langt fra København

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-03 08:38

On Sat, 10 May 2003 07:08:30 +0200, Kirsten Bjorneboe
<kibj-delete@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvordan kommer vi i forbindelse med hans mailboks på KU's intranet
> via vores nye adsl?

Det er der desværre (eller heldigvis, afhængig af udgangspunktet)
ikke rigtig andre end KUs administratorer, der kan svare på.

Det er ikke givet, at de har en måde at gøre det på, men hvis de
har, er det formentlig via noget VPN, og i så fald skal I under
alle omstændigheder have detaljerne af administratorerne.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-05-03 19:22

On Sat, 10 May 2003 09:38:01 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er der desværre (eller heldigvis, afhængig af udgangspunktet)
>ikke rigtig andre end KUs administratorer, der kan svare på.

Hej Asbjørn
Jamen jeg vil kontakte KU på mandag - jeg troede bare der var en
snedig måde, for manden har jo passwords og brugerID osv. til
intranettet.

Det var nu lidt lettere, hvis de brugte en ganske almindelig
mailclient som os andre dødelige

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 12:45

Kirsten Bjorneboe <kibj-delete@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> eneste KU-ansatte udstyret med en bærbar (KU's ejendom), der bruges
> både på arbejdet og hjemme, og hvor hjemmet nu er udstyret med adsl?

Det kommer an på, hvor på KU, han skal koble op. De enkelte
institutter kører deres eget net (det er i hvert fald tilfældet med de
fleste institutter på naturvidenskab); nogle kører vist over
centraladministrationens servere ol.

Snakker vi blot post eller er det generel adgang til KU's lokalnet?

/Rasmus

I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-05-03 18:29

On Sun, 11 May 2003 13:44:46 +0200, moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus
Bøg Hansen) wrote:

>Snakker vi blot post eller er det generel adgang til KU's lokalnet?

Vi snakker blot post, på soc.inst. som vist kører sit eget netværk
under KU. Noget med Ibtmail.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 22:10

Kirsten Bjorneboe <kibj-delete@tdcadsl.dk> writes:

> Vi snakker blot post, på soc.inst. som vist kører sit eget netværk
> under KU. Noget med Ibtmail.

De steder, jeg har med at gøre (fysik, kemi, datalogi) har mulighed
for at bruge POP3/IMAP/POP3S/IMAPS eller ssh-tunnelering - men du
kommer til at spørge dig for på soc.inst...

/Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-05-03 19:54

On Sun, 11 May 2003 23:10:12 +0200, moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus
Bøg Hansen) wrote:

>De steder, jeg har med at gøre (fysik, kemi, datalogi) har mulighed
>for at bruge POP3/IMAP/POP3S/IMAPS eller ssh-tunnelering - men du
>kommer til at spørge dig for på soc.inst...

Det har manden så selv gjort i dag. Og det var tilsyneladende helt
enkelt, noget med at man bare lavede en ikon, han kunne bruge. Han tog
ikke den bærbare med hjem i dag, så jeg mangler endnu at stille min
nysgerrighed om, hvordan det blev løst.

Tak for din deltagelse!

Venlig hilsen
Kirsten