Backup på CD'er.... måske O/T ?
Fra : Webmaster - Landsbye~

Dato : 01-05-03 09:45

Hej

Måske er mine spørgsmål lidt O/T, men jeg kunne ikke lige finde en gruppe
som omhandlede dem....
Hvis du kender en, så vil jeg gerne høre hvilken.

Jeg står foran at skulle ny/geninstallere ca. 20 maskiner (fra win98se til
win XP, 2000 samt 2003 server).

I den forbindelse ville jeg gerne kunne lave en kopi af de færdige
installationer, så jeg ved senere lejlighed nemt kan få dem tilbage til
udgangspunktet.

Jeg vil have disse kopier på CD'er, da vi ikke har et tape-drev eller de
gange jeg har prøvet med Ghost over netværket, har det været MEGET langsomt.

De partitions jeg har brug for at lave backup på varierer i størrelsen 2Gb -
10 Gb, så de kan ikke presses ned på en CD.

A) Hvilket program kan anbefales, når det skal kunne brænde den mængde data
på CD'er ?

B) Noget som jeg specielt skal være opmærksom på i denne forbindelse
(udstyr, tilbehør, andet) ?

C) Andre måder at styre backup på (via netværk) ?
Som skrevet ovenfor, så skal vi have en Win2000/3 server op og køre snarest,
så måske du kender til noget som kan bruges i forbindelse med serveren.

Gode svar er meget velkomne, da vi står for at skulle investere.... og jeg
vil hellere købe det rigtige første gang og betale lidt mere, end at købe
noget som ikke lever op til vores forventninger og så vi må investere
yderligere.

Hilsen
Jon

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-05-03 16:49

Webmaster - Landsbyen, Nibe wrote:
> [...]
> ned på en CD.
>
> A) Hvilket program kan anbefales, når det skal kunne brænde den

Jeg bruger PowerQuest DriveImage, det kan selv
splitte backuppen op i fx 700MB og distribuere
dem til det rette antal CDer.

Jeg er ikke sikker på det er det bedste program,
men jeg bruger det og er ret tilfreds, man kan endda
browse backuppen igennem med Windows versionen
af programmet.

> B) Noget som jeg specielt skal være opmærksom på
> i denne forbindelse (udstyr, tilbehør, andet) ?

Det tror jeg ikke, du skal selvfølgelig have en
brænder intalleret for at programmet selv kan
distribuere ud på CDer.

> C) Andre måder at styre backup på (via netværk) ?

Jeg tror faktisk at DI kan dette også, læs evt.
http://powerquest.com/driveimage/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 01-05-03 21:31

Da jeg i tidernes morgen skulle installere alle firmaets maskiner,
partitionerede jeg diskene (totalt 10 GB) i en 6 GB partition og en 4GB
partition. Da jeg så var færdig, med at installere systemet på 6GB
partitionen, lavede jeg et ghost til den lille partition.

For at sikre mod harddiskfejl lagde jeg hvert ghost på 2 PC'ere;
PC1 rummer ghost fra PC1 og PC4
PC2 rummer ghost fra PC2 og PC1
PC3 rummer ghost fra PC3 og PC2
PC4 rummer ghost fra PC4 og PC3

Jeg har aldrig brugt disse "ghosts" men hvis man jævnligt har brug for at
"resette" maskinen, er det jo en hurtig måde at gøre det på. Og med de
harddiske der følger med nye PC'er er der jo rigelig plads til et ghost
eller to.

Nu siger du at du skal lave ghosts af partitioner på 2 - 10 GB, men et ghost
af disse partitioner fylder vel ikke partitionens størrelse?

Hvis du ikke har plads, eller lyst til at have disse ghosts liggende spredt
rundt på alle diskene, kan jeg anbefale en Maxtor 5000 XT ekstern disk. Den
rummer 250 GB, og ville snildt kunne rumme en kopi af alle maskinerne.

Rune

"Webmaster - Landsbyen, Nibe" <admin@landsbyen-nibe.dk> skrev i en
meddelelse news:b8qm5j$50o$1@sunsite.dk...