Skærme
Fijala 3554
Levetid for fladskærme
Fra : Morten Jensen

Dato : 09-05-03 22:07

Hej

Kloge mennesker har forsøgt at bilde mig ind at fladskærme har en meget kort
levetid (ca 2 år) i forhold til CRT skærme. Der skulle være noget med at
lysstyrken falder markant med alderen. Er det røverhistorier eller kan det
passe?

MVH
Morten

Fra : Rune Christiansen

Dato : 09-05-03 22:21

"Morten Jensen" <morten_jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> levetid (ca 2 år) i forhold til CRT skærme. Der skulle være noget med at
> lysstyrken falder markant med alderen. Er det røverhistorier eller kan

Det lyder som en røverhistorie. Transistorerne som får pixel´en til at lyse
op, bliver ikke slidt som et billedrør bliver.

mon ikke de har tænkt på plasma-skærme? de har så vidt jeg ved en begrænset
levetid

/rune

Fra : David T. Metz

Dato : 10-05-03 09:37

Rune Christiansen skriblede:
> "Morten Jensen" <morten_jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en røverhistorie. Transistorerne som får pixel´en til
> at lyse op, bliver ikke slidt som et billedrør bliver.

Det er ikke transistorerne der får skærmen til at lyse - det er
baggrundsbelysningen - i princippet almindelig fluorscerende lys.

> mon ikke de har tænkt på plasma-skærme? de har så vidt jeg ved en
> begrænset levetid

Hæ, alt har en begrænset levetid, der er også en lang række myter om plasma
i omløb. En typisk levetid på plasma er 25-30.000 timer. Levetiden for en
typisk LCD er omkring det dobbelte. Men selv med fx 8 timers brug om dagen,
hver dag i ugen - så svarer 25.000 timer til 8½ år ... Et lcd panel lever
altså dobbelt så længe - dvs. hele skærmen lever til pæren (pærerne) går,
men de(n) kan i teorien skiftes ....

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller: