Skærme
Fijala 3554
Responstid: 16ms......
Fra : Torben Frederiksen

Dato : 03-05-03 16:23

Hej alle!!!

Er der nogen der ved om der findes et progran eller ligende så man kan
mål/se responstiden på diverse LCD/TFT Skærme

Hilsen Torben

Fra : Flare

Dato : 03-05-03 17:28

> Er der nogen der ved om der findes et progran eller ligende så man kan
> mål/se responstiden på diverse LCD/TFT Skærme

Det vil umiddelbart ikke kunne lade sig gøre. Det bedste bud (ikke
realstisk) var at have noget måle udstyr det kunne måle hvor tit skærmen
kune ændre tilstand. Der skulle så være noget software der kunne skifte
skærmbillede med en frekvens på mere end de 0.0016 sek.

Så nej...

Anders

Fra : David T. Metz

Dato : 07-05-03 14:53

Flare kalligraferede, i

> [...]
> skærmen kune ændre tilstand. Der skulle så være noget software der
> kunne skifte skærmbillede med en frekvens på mere end de 0.0016 sek.

Hvorfor det? Vil 0,016 sekund ikke vær nok?

16 mS Svarer til en framerate på 62,5 fps og det er da ingen sag med
nutidens grafikkort.

David

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-05-03 21:20

"Torben Frederiksen" <INDI@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle!!!
>
> Er der nogen der ved om der findes et progran eller ligende så man kan
> mål/se responstiden på diverse LCD/TFT Skærme
>

> Hilsen Torben

Det er lidt svært at lave programmer der kan teste det. Jeg har brugt
www.members.aol.com/jasonvoorhees2k/schlierentest.zip

Når du starter programmet lader den som 2 firkanter køre over skærmen med en
hastighed på 600 pixels per sekund. Forskyd nu skyderen
"Schlieren -Pixeltest" til at de to firkanter ikke rører hinanden. Jeg har
en 16 ms skærm og jeg kan godt få programmet til at vise at min har denne
responsetid

--
Jacob

Fra : Flare

Dato : 03-05-03 23:43

> [...]
> en 16 ms skærm og jeg kan godt få programmet til at vise at min har denne

Lyder meget interesant. Nu kan jeg ikke lige teste det på min CRT skærm.
Firkanterne starter fra hindenn og rør hinanden ved 0 ms.

Hvad er response tiden egentlig på en CRT?

Nogen der ved det? ca.

Fra : Erik W.

Dato : 04-05-03 10:15

"Flare" skrev ...
> Hvad er response tiden egentlig på en CRT?

Det burde ikke give mening at tale om responstid på en CRT. Elektronkanonen
scanner masken f.eks 75 gange i sekundet, og får materialet på indersiden af
billedrøret til at lyse op. Man skulle så tro at responstiden ville være ca
13 ms ved 75Hz, men lav opdateringsfrekvens opleves helt anderledes end lav
responstid. Langsom opdatering på en CRT vil få billedet til at stå og
blinke, mens dårlig responstid på en TFT først og fremmest vil ses som
trailing, - bevægelser på skærmen vil trække en hale efter sig.
Lidt mere mening ville det give hvis man sammenlignede CRT skærmens
efterglød med en TFT skærms responstid. Eftergløden er den tid som det
selvlysende materiale lyser efter det er ramt af elektronstrålen. I
computerens absolutte barndom starten af firserne, var de gulgrønne monokrom
skærme forsynet med en uhyggeligt lang responstid for at undgå at skærmen
blinkede. Hvis man f.eks holdt spacetasten nede kunne man se curseren trække
et langt slør efter sig. Lidt samme fænomen som man kan opleve på dårlige
LCD skærme nu om dage.
Jeg tror ikke at eftergløden er noget som skærmfabrikanterne opgiver i deres
specs, - i praksis har alle moderne CRT skærme en meget lav efterglødstid,
så det giver næppe mening at gå så meget op i det.
Det korte at det lange er at man ikke kan tale om responstid på en CRT.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 04-05-03 13:55

"Erik W." skrev...
> specs, - i praksis har alle moderne CRT skærme en meget lav efterglødstid,
> så det giver næppe mening at gå så meget op i det.
> Det korte at det lange er at man ikke kan tale om responstid på en CRT.

For sjov skyld kørte jeg lige programmet schlierentest på min kones Nokia
Trinitron skærm, for at se om en CRT skærms efterglød kunne måles efter
samme metode som man måler TFT-skærmes responstid. Det kan man ikke! - Der
var så godt som ingen synlig trailing at se på Nokia CRT skærmen.

www.members.aol.com/jasonvoorhees2k/schlierentest.zip

Mvh Erik W.

Fra : Lars Krag

Dato : 04-05-03 09:29

"Jacob Riis" skrev i en meddelelse ...

> [...]

> en 16 ms skærm og jeg kan godt få programmet til at vise at min har denne

Hmm, gider du forklare hvordan du kan få programmet til at vise det? Jeg har
nemlig en Samsung 172T, og de 2 firkanter rører først hinanden ved 0 ms? Nok
er jeg meget tilfreds med min skærm, men jeg tvivler på at responstiden er bare
i nærheden af de 2 ms. Jeg har prøvet at stille på nogen af de andre funktioner
også, men jeg kommer under alle omstændigheder langt under de 25 ms min
skærm er opgivet til.

Lars

Fra : Jacob Riis

Dato : 04-05-03 10:56

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
funktioner
> også, men jeg kommer under alle omstændigheder langt under de 25 ms min

Firkanterne vil trække et slør med sig på en TFT skærm. Alt efter hvor meget
ens skærm slører vil afstanden af de to firkanter variere. Hvis du har en en
skæm der har en god responserate vil du kunne flytte "Schlierenpixel-Test"
skyderen til et lavt niveau uden at sløret fra den ene firkant rører sløret
fra den anden firkant

Jeg kunne godt have sagt det lidt tydligere da jeg tidligere skrev at de to
firkanter ikke må røre hinanden. Sagen er den at det slør som firkanten
trækker med sig ikke må røre den anden firkant.

Programmet starter som standard med 600 pixels pr sekund og 75 pixels
afstand mellem firkanterne. Da jeg testede min skæm drosslede jeg så
afstanden ned. Ved en pixelafstand på 30 er der stadig ingen kontakt, så jeg
sænker den til 15 ( det giver en 25 ms response rate) Så prøver jeg en
pixelafstand på 8 og her går det galt, jeg kan se at sløret fra den firkant
lige netop rører den anden firkant så jeg forhøjer den en smule. Ved mig
rører de ikke hinanden ved en pixelaf´stand på 10 (responserate 17 ms.) det
ligger tæt på den værdi min skærm er opgivet til (16 ms.)

Hvis jeg forhøjer den hastighed firkanterne bevæger sig på til 1000 pixels
per sekund kan jeg sætte "Schlierenpixel-Test" skyderen og ved en afstand på
omkring 16. Det giver en responserate på 16 som jo passer godt på min skærm.

Du kan lege lidt med farverne og se om forskellige kombinationer giver andre
resultater eller din skærm har særlige problemer med nogle
farvekombinationer. (Det er almindeligt at skærme har problemer (slør) med
farver der ligger tæt på hinanden. Sæt fx "Fordergrundfarbe Rot til max
(255) og sæt baggrundsfarve til 150 rød og se hvor godt din skæm klarer
denne kombination.

Der er ikke et program der nøjagtigt kan måle responseraten, det kræver
noget avanceret udstyr. Men hvis man blot lige vil se om de data producenten
opgiver passer nogenlunde, kan man bruge programmet.

--
Jacob

Fra : Lars Krag

Dato : 04-05-03 13:21

"Jacob Riis" skrev i en meddelelse ...

[snip]

Takker for en god og grundig forklaring. Nu er det så bare et spørgsmål
om mine øjne kan følge med

Lars

Fra : Erik W.

Dato : 04-05-03 10:56

"Lars Krag" ...
> Hmm, gider du forklare hvordan du kan få programmet til at vise det? Jeg
har
> nemlig en Samsung 172T, og de 2 firkanter rører først hinanden ved 0 ms?

Jeg prøvede lige at downloade og køre det på min AL732 og på min bærbare
Amilo. Fint lille program Jeg syntes også at jeg kunne få det til at
virke. Det viser mellem 13 og 17 ms på AL732'eren og mellem 20 og 30ms på
den bærbare. Når de hvide firkanter kører henover skærmen danner der sig en
mælkehvid skygge på hver side af hver firkant. Ved en pixelafstand på 75
pixels er der et bredt rent sort mellemrum imellem firkanterne. Efterhånden
som du mindsker afstanden vil det rent sorte mellemrum blive til en sort
tynd streg. Når du når det punkt hvor den sidste sorte streg begynder at
blive sløret, så kan du aflæse Ms værdien til højre.

Mvh Erik

PS. Du må gerne poste resultatet af testen af Samsungen når du er færdig.
Jeg er lidt nysgerrig i forhold til hvor hurtig en 172T egentligt er.

Fra : Tony L

Dato : 04-05-03 14:01

> [...]
funktioner
> også, men jeg kommer under alle omstændigheder langt under de 25 ms min

Hej Lars

Jeg er lige ved at købe en 172T - har dog bare ikke kunne se den ordentlig i
brug med dvd og hurtige spil-
Har du oplevet nogen ghosting som er generende for dig med dvd eller spil.
Ved godt at jeg bare kan købe den
hurtigere Acer - men er nu mest til Samsung og hvis de 25 ms ikke betyder
noget bliver det den. Omvendt - hvis
det er generende til dvd og spil må jeg jo tage det op til overvejelse...

Hvad siger du???

TonyL

Fra : Lars Krag

Dato : 04-05-03 15:25

"Tony L" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> noget bliver det den. Omvendt - hvis
> det er generende til dvd og spil må jeg jo tage det op til overvejelse...

Jeg er vild med den. Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt kan blive klog på
det test program, jeg har prøvet mange forskellige farve kombinationer, men
såvidt jeg kan se (og jeg indrømmer at der sikkert er en stor risiko for fejl-
bedømmelse her.....) klarer den snildt under 23 ms, og jeg ville ud fra denne
test bedømme den til omkring de 17.

I praksis har jeg ikke nogen problemer med "motion blur" i spil eller dvd. Når
jeg spiller, er det som regel flightsims, eller bilspil, og her er der 0% problemer.

Selv i fps spil er der ikke det store at bemærke, men hvis man ser rigtig godt
efter er der en anelse "slør" i f.eks. UT2003 når man vender og drejer meget
hurtigt. Jeg bemærker det ikke når jeg koncentrerer mig om at spille, men ser
det kun hvis jeg "kigger efter det" så at sige. Jeg har endnu ikke oplevet ikke
at kunne ramme eller være blevet slået ihjel i 3d fps spil pga. "lag" fra skærmen
men det er muligt at mine evner bare ikke rækker længere alligevel...

Og jeg har også prøvet at spille Quake 3 med Vsync fra og over 300 fps i
gennemsnit hvilket til min store overraskelse gik helt forrygende. Igen, det er
ikke i 3d fps spil mine største talenter eller interesser ligger.

Jeg bruger DVI interfacet på mit R9800PRO og billedet/farverne står virkelig
godt. Det gjorde det også på mit R9700PRO, som junior nu har arvet.

Jeg kan helhjertet anbefale Samsung 172T, som jeg også tror alle andre der
ejer den kan.

Lars

Fra : Tony L

Dato : 04-05-03 17:43

> [...]
> godt. Det gjorde det også på mit R9700PRO, som junior nu har arvet.
>
> Jeg kan helhjertet anbefale Samsung 172T, som jeg også tror alle andre der

Takker for svaret - og det skubbede da også den sidste rest af tvivl bort,

inden for ganske kort tid bestiller jeg skærmen. Har også et 9700 Pro og
glæder mig
maximum til at se min nye skærm i fuldt flor.

Jeg var nemlig mest bekymret for, om de 25 ms
kunne være noget problem, men hvis du siger at man skal kigge rigtig godt
efter for at se noget
så kan jeg helt sikkert leve med det. Har du set DVD på den og hvordan gik
det?

TonyL

Fra : Lars Krag

Dato : 04-05-03 17:51

"Tony L" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> glæder mig
> maximum til at se min nye skærm i fuldt flor.

Jeg tror absolut du bliver glad for den

> [...]
> efter for at se noget
> så kan jeg helt sikkert leve med det. Har du set DVD på den og hvordan gik

Helt fint. Normalt ser jeg jo godt nok DVD i stuen, men jeg så da "Triple X"
sidste weekend med knægten og hans fætter bare for sjov, og det så
rigtig godt ud. Så godt at jeg overvejede at anskaffe et TFT tv indtil jeg kom
i tanke om hvad de koster lige pt.....

Lars

Fra : Tony L

Dato : 04-05-03 19:06

> [...]
> sidste weekend med knægten og hans fætter bare for sjov, og det så
> rigtig godt ud. Så godt at jeg overvejede at anskaffe et TFT tv indtil jeg

Ja - men det går den rette vej - nu nede på 30 men da de kom til landet for
3-4 år siden kostede de 120 - så giv dem 1-2 år så er de til at få for
15-20. Det bliver
sjovt.
Tak for svaret
TonyL

Fra : JRS

Dato : 07-05-03 15:59

> [...]
> sidste weekend med knægten og hans fætter bare for sjov, og det så
> rigtig godt ud. Så godt at jeg overvejede at anskaffe et TFT tv indtil jeg

Var lige til et foredrag på "kathrinebjerg" igår, hvor han snakkede om at
plasmaskærme vil komme ned omkring de 15k til jul , Uha jeg glæder mig ;-D

MVH
JRS

Fra : David T. Metz

Dato : 07-05-03 17:34

JRS kalligraferede, i news:b9b6rl$haohh$1@ID-160710.news.dfncis.de
> [...]
>
> Var lige til et foredrag på "kathrinebjerg" igår, hvor han snakkede
> om at plasmaskærme vil komme ned omkring de 15k til jul , Uha jeg

Hvem "han" og med hvilket belæg?

David

Fra : JRS

Dato : 08-05-03 18:16

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem "han" og med hvilket belæg?

Manden var Mads Thimmer fra Innovation Lab, og belæget er den løbende
udvikling .. Med de teknologier der er lige på trapperne, og dem af dem der
når at komme ud før/til jul vil presse prisen på den nuværende..
Men det vil selvfølgelig også bare sige at der er noget meget federe på
markedet til jul, som man så kan savle efter i stedet .. Sådan er det jo
altid..

MVH
JRS

Fra : David T. Metz

Dato : 09-05-03 12:43

JRS kalligraferede, i news:b9e390$ik7gk$1@ID-160710.news.dfncis.de
> [...]
> nuværende.. Men det vil selvfølgelig også bare sige at der er noget
> meget federe på markedet til jul, som man så kan savle efter i stedet

Savlet tørrer ind. Det minder mig om da DVD-formatet i foråret 1995 blev
annonceret til lancering samme efterår. Reelt kom den første afspiller på
det amerikanske marked først i foråret/sommeren 1997 - jeg husker ikke
hvornår den kom til DK.

Jeg tvivler stærkt på at en ny teknologi er markedsført herhjemme til jul.

David

Fra : JRS

Dato : 09-05-03 13:53

> [...]
> hvornår den kom til DK.
>
> Jeg tvivler stærkt på at en ny teknologi er markedsført herhjemme til jul.

Tjoo .. Men jeg vil nu så prioritere hans udsagn højere end dit da jeg
tvivler på at du, som han , er ansat til at rejse rundt i verden og kigge på
teknologi og ud fra disse observationer ligge markedsstrategier for danske
såvel som internationale firmaer..

MVH
JRS

Fra : David T. Metz

Dato : 09-05-03 15:21

JRS kalligraferede, i news:b9g87g$it8dp$1@ID-160710.news.dfncis.de
> [...]
> kigge på teknologi og ud fra disse observationer ligge
> markedsstrategier for danske såvel som internationale firmaer..

Fair nok. Din tvivl er helt berettiget ...

Min skespis skyldes alene - som antydet - at der ofte er en masse hype om
"nye smarte ting lige på trapperne" - som regel viser de sig at være lidt
mindre "på trapperne" og lidt mindre smarte osv. end først antaget.

Jeg har da hørt om et par potentielle nye ting på monitor/tv markedet, men
ikke om noget der er modent til en lancering. Oh well, man kan jo håbe at
min skepsis er uberettiget.

David