/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
Pro@ccess og PPPoE
Fra : Jimmy Nielsen


Dato : 25-03-01 17:30

Efter at have læst et par ældre tråde i denne gruppe har jeg set at bl.a.
Jesper Skriver omtaler PPPoE.

Så vidt jeg (tror jeg) har forstået det, så kan man koble ADSL-modemet
direkte til ens netkort, køre noget PPPoE software, og så dele sin
internetforbindelse over netværket med f.eks. ICS (over et andet netkort).
Altså køre helt uden om routeren, og derved undgå al balladen med NAT og
åbne og lukkede porte og dets lige...
Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?

Det ville jo være ret smart, da jeg 95% af tiden ikke har noget imod den
beskyttelse en "lukket" router yder, men ved de sidste 5% hvor man f.eks.
skal hente en mp3-fil fra Napster el. lign ønsker routeren og dens lukkede
porte langt væk.

Det skal nævnes at jeg kun lige har bestilt Pro@ccess og derfor skal have
fundet ud af om jeg skal betale de 950,- for at få åbnet routeren... Hvis
man nu kunne gøre det som nævnt herover ville det være ret lækkert...

--
Jimmy Nielsen





 
 
Jesper Skriver (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 25-03-01 17:50

On Sun, 25 Mar 2001 18:29:35 +0200, Jimmy Nielsen wrote:
>Efter at have læst et par ældre tråde i denne gruppe har jeg set at bl.a.
>Jesper Skriver omtaler PPPoE.
>
>Så vidt jeg (tror jeg) har forstået det, så kan man koble ADSL-modemet
>direkte til ens netkort, køre noget PPPoE software, og så dele sin
>internetforbindelse over netværket med f.eks. ICS (over et andet netkort).
>Altså køre helt uden om routeren, og derved undgå al balladen med NAT og
>åbne og lukkede porte og dets lige...
>Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?

Delvist, det er muligt med NetExpress 2 - men ikke pro@cess ADSL produktet.

NetExpress 2 kører PPPoE, som pr. default termineres i den medfølgende
router, men hvis man har mod og lyst kan man (uden NOGEN form for support)
terminere PPPoE sessionen på sin PC istedet.


--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Jimmy Nielsen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Jimmy Nielsen


Dato : 25-03-01 18:35

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn9bs8du.16fc.jesper@freesbee.wheel.dk...
> On Sun, 25 Mar 2001 18:29:35 +0200, Jimmy Nielsen wrote:
> >Efter at have læst et par ældre tråde i denne gruppe har jeg set at bl.a.
> >Jesper Skriver omtaler PPPoE.
> >
> >Så vidt jeg (tror jeg) har forstået det, så kan man koble ADSL-modemet
> >direkte til ens netkort, køre noget PPPoE software, og så dele sin
> >internetforbindelse over netværket med f.eks. ICS (over et andet
netkort).
> >Altså køre helt uden om routeren, og derved undgå al balladen med NAT og
> >åbne og lukkede porte og dets lige...
> >Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?
>
> Delvist, det er muligt med NetExpress 2 - men ikke pro@cess ADSL
produktet.
>
> NetExpress 2 kører PPPoE, som pr. default termineres i den medfølgende
> router, men hvis man har mod og lyst kan man (uden NOGEN form for support)
> terminere PPPoE sessionen på sin PC istedet.

Hmm, okay. Så bliver jeg alligevel nok nødt til at bede om at få åbnet nogle
porte. Men hvis nu jeg gerne vil have det sådan at alle computere på
lokalnetværket har fuld adgang til internettet, hvad skal jeg så bede om?

Det vil vel ikke være mindre sikkert end hvis man har en always-on ISDN
forbindelse?

Vil det virke hvis man beder om at 10 af IP-adresserne (ex. 192.168.1.2 -
192.168.1.11) skal være helt åbne, og så resten "lukkede", og derved kan
vælge sikkerhedsniveau alt efter hvilken IP-adresse man tildeler PC'erne?


Man bliver jo aldrig klogere hvis ikke man spørger...

--
Jimmy Nielsen



Christen Stephansen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Christen Stephansen


Dato : 25-03-01 20:00

> Hmm, okay. Så bliver jeg alligevel nok nødt til at bede om at få åbnet
nogle
> porte. Men hvis nu jeg gerne vil have det sådan at alle computere på
> lokalnetværket har fuld adgang til internettet, hvad skal jeg så bede om?

Alle vil have fuld adgang ud af huset, men da du kun har en extern/offentlig
IP, kan du kun få routet de indgående porte én gang pr. port.

Du skal altså med andre ord have 1 (extern/offentlig) IP for hver gang du
vil have indgående trafik på en given port (mere end én gang - forstå mig
ret).

> Det vil vel ikke være mindre sikkert end hvis man har en always-on ISDN
> forbindelse?

Sådan kan man ikke formulere det. Du kan også bruge NAT ved Pro@ccess ISDN,
men som standard har du 4 externe IP'er.

> Vil det virke hvis man beder om at 10 af IP-adresserne (ex. 192.168.1.2 -
> 192.168.1.11) skal være helt åbne, og så resten "lukkede", og derved kan
> vælge sikkerhedsniveau alt efter hvilken IP-adresse man tildeler PC'erne?

Nej, se ovenstående.

> Man bliver jo aldrig klogere hvis ikke man spørger...

Jo da, man skal bare have en kreativ tankegang, samt adgang til nettet

/Christen Stephansen



Jimmy Nielsen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Jimmy Nielsen


Dato : 25-03-01 20:14

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> skrev i en meddelelse
news:99lf82$k63$1@news.inet.tele.dk...
> > Hmm, okay. Så bliver jeg alligevel nok nødt til at bede om at få åbnet
> nogle
> > porte. Men hvis nu jeg gerne vil have det sådan at alle computere på
> > lokalnetværket har fuld adgang til internettet, hvad skal jeg så bede
om?
>
> Alle vil have fuld adgang ud af huset, men da du kun har en
extern/offentlig
> IP, kan du kun få routet de indgående porte én gang pr. port.
>
> Du skal altså med andre ord have 1 (extern/offentlig) IP for hver gang du
> vil have indgående trafik på en given port (mere end én gang - forstå mig
> ret).

Okay, det forstår jeg godt.
Det kommer altså til at virke på samme måde som nu, hvor jeg deler en
Cybercity Fastpris over LAN'et vha. ICS til min stationære og bærbare PC?
Hvis det gør det, er det jo ingen problemer.

--
Jimmy Nielsen



Christen Stephansen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Christen Stephansen


Dato : 25-03-01 20:21

> Okay, det forstår jeg godt.
> Det kommer altså til at virke på samme måde som nu, hvor jeg deler en
> Cybercity Fastpris over LAN'et vha. ICS til min stationære og bærbare PC?
> Hvis det gør det, er det jo ingen problemer.

Ja, men her er der en HUB integreret i routeren (hvis du får en SpeedStream
5711, leveres til std. P@ ADSL), så du ikke behøver at have den ene maskine
tændt, for at den anden kan være på. Du bliver desuden fri for at bruge ICS
eller anden form for software-NAT. Der er NAT i routeren (med 1
extern/offentlig IP).

/Christen Stephansen



Jimmy Nielsen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Jimmy Nielsen


Dato : 25-03-01 20:39

"Christen Stephansen" <lucifer@jones.dk> skrev i en meddelelse
news:99lgf4$q70$1@news.inet.tele.dk...
> > Okay, det forstår jeg godt.
> > Det kommer altså til at virke på samme måde som nu, hvor jeg deler en
> > Cybercity Fastpris over LAN'et vha. ICS til min stationære og bærbare
PC?
> > Hvis det gør det, er det jo ingen problemer.
>
> Ja, men her er der en HUB integreret i routeren (hvis du får en
SpeedStream
> 5711, leveres til std. P@ ADSL), så du ikke behøver at have den ene
maskine
> tændt, for at den anden kan være på. Du bliver desuden fri for at bruge
ICS
> eller anden form for software-NAT. Der er NAT i routeren (med 1
> extern/offentlig IP).

Ja, det regnede jeg heller ikke med, men jeg var ikke klar over der var en
hub i routeren. Ifølge (http://www.efficient.com/products/routband.html) er
der 4 porte - dog "kun" 10MBit. (Det kunne nu have været rart med
10/100...

--
Jimmy Nielsen



Tim Christensen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 25-03-01 18:05


"Jimmy Nielsen" <jimmy-nNOSPAM@email.dk> wrote in message
news:99l6dh$1cuo$1@news.cybercity.dk...
> Efter at have læst et par ældre tråde i denne gruppe har jeg set at bl.a.
> Jesper Skriver omtaler PPPoE.
>
> Så vidt jeg (tror jeg) har forstået det, så kan man koble ADSL-modemet
> direkte til ens netkort, køre noget PPPoE software, og så dele sin
> internetforbindelse over netværket med f.eks. ICS (over et andet netkort).
> Altså køre helt uden om routeren, og derved undgå al balladen med NAT og
> åbne og lukkede porte og dets lige...
> Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?
>
Nej, du kan ikke øre PPPoE med pro@ccess , ICS er også NAT og er mindst lige
så lukket som pro@ccess ADSL.

Mvh

Tim



Thomas Jari (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Jari


Dato : 25-03-01 18:19

> Nej, du kan ikke øre PPPoE med pro@ccess , ICS er også NAT og er mindst
lige
> så lukket som pro@ccess ADSL.
>
> Mvh
>
> Tim
>
Det er dog noget lettere at styre portene fra F.eks windows.

JARI



Jørgen Thomsen (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Thomsen


Dato : 02-04-01 08:42

Den Sun, 25 Mar 2001 18:29:35 +0200, skrev "Jimmy Nielsen"
<jimmy-nNOSPAM@email.dk> :

>Så vidt jeg (tror jeg) har forstået det, så kan man koble ADSL-modemet
>direkte til ens netkort, køre noget PPPoE software, og så dele sin
>internetforbindelse over netværket med f.eks. ICS (over et andet netkort).
>Altså køre helt uden om routeren, og derved undgå al balladen med NAT og
>åbne og lukkede porte og dets lige...
>Er min opfattelse korrekt? Har nogen prøvet det i virkeligheden?
>
Det kan man ikke. Det kræver, at PPPoE er sat op 'i begge ender' og det
er det ikke på Pro@ccess ADSL. At der kører forsøg med det er en helt
anden ting.

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/
http://dns.jth.net/ Godkendte DNS servere til .dk og internationale domæner

Martin Højriis Krist~ (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 02-04-01 11:05

"Jørgen Thomsen" <un@s.jth.net> skrev i en meddelelse
news:65bgctkt50ma3h07c8i6ujtpt1c80l9bg9@4ax.com...
> Det kan man ikke. Det kræver, at PPPoE er sat op 'i begge ender' og det
> er det ikke på Pro@ccess ADSL. At der kører forsøg med det er en helt
> anden ting.

Køres der forsøg med PPPoE på P@ ADSL?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet



Bjarke Andersen (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 02-04-01 13:29

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
news:9a9ipu$22vs$1@tnews.inet.tele.dk...
> "Jørgen Thomsen" <un@s.jth.net> skrev i en meddelelse
> news:65bgctkt50ma3h07c8i6ujtpt1c80l9bg9@4ax.com...
> > Det kan man ikke. Det kræver, at PPPoE er sat op 'i begge ender' og det
> > er det ikke på Pro@ccess ADSL. At der kører forsøg med det er en helt
> > anden ting.
>
> Køres der forsøg med PPPoE på P@ ADSL?

Der kørte forsøg med det, og produktet, der kan det ønskede med at sætte
netkort direkte i ADSL modem er NetExpres2.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address



Martin Højriis Krist~ (02-04-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 02-04-01 13:32

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
news:9a9r6q$2jpk$1@tnews.inet.tele.dk...
> > > Det kan man ikke. Det kræver, at PPPoE er sat op 'i begge ender' og
det
> > > er det ikke på Pro@ccess ADSL. At der kører forsøg med det er en helt
> > > anden ting.
> > Køres der forsøg med PPPoE på P@ ADSL?
> Der kørte forsøg med det, og produktet, der kan det ønskede med at sætte
> netkort direkte i ADSL modem er NetExpres2.

Det er gammel nyt, men det er nyt nyt hvis det er korrekt som Jørgen siger
at der køres PPPoE test på P@ ADSL (hvilket ville overraske mig en del)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste