Menu i bokse
Fra : Ib K. Jensen

Dato : 17-05-03 15:45

Subject er måske lidt kringlet at forstå.

Men spørgsmålet lyder på, om man kan lave en opdeling i "bokse" i en
menu således:

--------
| |
|   |   alt begyndende med A
--------

--------
| |
|   |   alt begyndende med B
--------

I boksen vises kun en eller to linier eventuelt med en scrollbar.
Indholdet af "menuboksen" vises eventuelt i en iframe eller lignende.

Er der nogen der har et tip om hvordan det kan gøres i HTML, eller en
henvisning.

PS! Jeg ved godt det kan laves med SSI, men forsøger at finde en
løsning i HTML og uden Ja.......................!

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Ib K. Jensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-05-03 15:59

Ib K. Jensen <ik@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> Subject er måske lidt kringlet at forstå.
>
> Men spørgsmålet lyder på, om man kan lave en opdeling i "bokse" i en
> menu således:

Jeg ved ikke hvad du mener med "menu".

> [...]
> Indholdet af "menuboksen" vises eventuelt i en iframe eller lignende.

> Er der nogen der har et tip om hvordan det kan gøres i HTML, eller en

Prøv:

Algebra<br>
Anemone<br>
Anormal<br>
Appelsin<br>
Artiskok<br>
Asketræ<br>

Er det noget i den stil du vil have?
/L:

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 17-05-03 17:29

In article <addlbow7.fsf@hotpop.com>, Lasse Reichstein Nielsen says...

> Jeg ved ikke hvad du mener med "menu".

Jeg har en menu på www.ikjensen.dk/artikler, som jeg gerne vil have
delt op, som skitseret nedenunder.

> Prøv:

> Algebra<br>
> Anemone<br>
> Anormal<br>
> Appelsin<br>
> Artiskok<br>
> Asketræ<br>
>
> Er det noget i den stil du vil have?
> /L:

Jeg svarer når jeg lige har testet det, men det lyder ikke
usandsynligt. Da det der står mellem <style> og <style> er sådan jeg
gerne vil have det delt op.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 17-05-03 18:10

In article <MPG.19308190f677284698969f@news.inet.tele.dk>, Ib K.
Jensen says...
> [...]
> >

> Jeg svarer når jeg lige har testet det, men det lyder ikke
> usandsynligt. Da det der står mellem <style> og <style> er sådan jeg

Testet.
Og det er sådan jeg gerne vil have det.
Jeg går ud fra at, jeg bare kan erstatte teksten med links til siderne
så ved jeg godt nok ikke om det er bedst med en IFRAME i midten, eller
jeg bare skal lade det være som det er??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 10:05

"Ib K. Jensen" <ik@jensen.tdcadsl.dk> skrev

[klip]

> [...]
> så ved jeg godt nok ikke om det er bedst med en IFRAME i midten, eller
> jeg bare skal lade det være som det er??

Hvis du har mulighed for at køre ssi på din server, er det lettere at lave
menuen som inkluderet fil på alle dine sider. det sparer dig for en masse
vedligeholdelsesarbejde.

Prøv at kigge på www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 18-05-03 10:43

In article <ba7ica$pl1$1@sunsite.dk>, Erik Ginnerskov says...

> [...]

> menuen som inkluderet fil på alle dine sider. det sparer dig for en masse

Jeg har været inde og læse din og andres sider om SSI, men der står
INTET om hvordan man sætter indholdet i sådan en fil op, altså den
side man includerer med ens menuer.

Skriver man bare en lang liste og håber at det er den rigtige side man
får frem, eller er der en vis systematik i opsætningen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 11:16

> [...]
>
> Skriver man bare en lang liste og håber at det er den rigtige side man
> får frem, eller er der en vis systematik i opsætningen.

Hvad er det på min side, du ikke forstår? Hvad skal jeg forklare bedre på
siden?
Du skal lave din menu.inc-fil sådan, at den indeholder alt, det, du ville
sætte mellem <body> og </body>, hvis menuen var en selvstændig html-side.
Alle de sider, som skal bruge menu.inc, skal hedde shtml til 'efternavn'.
Der, hvor du vil lægge din menu ind på sidens kode, laver du en <div>, hvori
du inkluderer menuen:

<!--#include file="menu.inc"-->

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 18-05-03 11:37

In article <ba7mgg$o12$1@sunsite.dk>, Erik Ginnerskov says...

> "Ib K. Jensen" <ik@jensen.tdcadsl.dk> skrev
> lave
>
> Hvad er det på min side, du ikke forstår? Hvad skal jeg forklare bedre på
> siden?

Din forklaring på hvordan man inkluderer en fil på en side forstår jeg
udmærket. Det jeg mangler en forklaring på er:

Hvordan man bygger den side op som skal inkluderes, fx i dette
tilfælde en menu.

Du forklarer det her nedenunder til mig, men, er det ikke bedre at
"spørgeren" læser det på din side? eventuelt med et eksempel på
hvordan.

> [...]
> Der, hvor du vil lægge din menu ind på sidens kode, laver du en <div>, hvori

Jeg takker iøvrigt for forklaringen, og vil se om det lykkes mig at få
det som jeg vil have det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 12:33

> [...]

> Du forklarer det her nedenunder til mig, men, er det ikke bedre at
> "spørgeren" læser det på din side? eventuelt med et eksempel på

Det troede jeg godt nok, jeg havde forklaret på siden. Der står lidt over
midten på siden:

citat :
Menufilens fulde indhold skal være som du ser herunder med rød tekst - ret
menupunkternes tekst, adresserne og efter behov antallet af menupunkter -
men der skal ikke være noget hverken over eller under den tekst, du ønsker
eller <body></body> :

citat slut.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 18-05-03 13:26

In article <ba7r1q$okj$1@sunsite.dk>, Erik Ginnerskov says...

> [...]
> men der skal ikke være noget hverken over eller under den tekst, du ønsker

Undskyld

Det er mig der ikke har pudset brillerne og set ordenligt efter.

PS!
Du kan også teste SSI på en Windows-maskine med en Apache-server uden
at bruge IIS og PWS :)
Som jeg tror du også ved.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 14:21

"Ib K. Jensen" <ik@jensen.tdcadsl.dk> skrev
> Du kan også teste SSI på en Windows-maskine med en Apache-server uden
> at bruge IIS og PWS :)
> Som jeg tror du også ved.

Nej, det vidste jeg egentlig ikke. Jeg har godt nok hørt om programmet, men
min viden om det kan ligge på et meget lille sted. Jeg troede, det er et
program til brug for dem, som ønsker at hoste en internetserver.

Du er velkommen til at belære mig om det emne, her eller direkte.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 18-05-03 18:19

In article <ba81c3$8mv$1@sunsite.dk>, Erik Ginnerskov says...

> [...]
> program til brug for dem, som ønsker at hoste en internetserver.
>
> Du er velkommen til at belære mig om det emne, her eller direkte.

Nu er jeg ikke den store haj i den verden.

Hajerne sidder nok i edb.internet.software.apache-gruppen eller en af
serverside-grupperne, men jeg ved dog så meget at:

IIS og PWS bruges for det meste til ASP-programmer med Access som
database, både hjemme og på hotel.

Apache bruges for det meste til PHP-programmer med MySql som database,
både hjemme og på hotel.
Apache-serveren kan desuden også køre på både en Windows- og en
Unix-/Linux-platform, så man kan _næsten_ udvikle PHP-software på en
Windows-maskine og afvikle programmet på en Unix-/Linux-maskine.

Men spørg hellere i en af de ovennævnte grupper, for mere udtømmende
svar.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 18-05-03 19:36

Ib K. Jensen <ik@jensen.tdcadsl.dk> wrote in

> Apache-serveren kan desuden også køre på både en Windows- og en
> Unix-/Linux-platform, så man kan _næsten_ udvikle PHP-software på en
> Windows-maskine og afvikle programmet på en Unix-/Linux-maskine.

Hvorfor har du det "næsten" med? Du *kan* udvikle PHP på Windows og så
afvikle på en *nix maskine.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-03 19:40

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev
> Ib K. Jensen <ik@jensen.tdcadsl.dk> wrote in

> Hvorfor har du det "næsten" med? Du *kan* udvikle PHP på Windows og så
> afvikle på en *nix maskine.

Med hjælp fra Ib og Andreas lærte jeg også noget i dag.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 18-05-03 19:54

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Ib K. Jensen <ik@jensen.tdcadsl.dk> wrote in

>Hvorfor har du det "næsten" med? Du *kan* udvikle PHP på Windows og så
>afvikle på en *nix maskine.

Der er nogle funktioner i PHP, der ikke virker i Windows, men som er
nødvendige på en unix-maskine, f.eks. chmod(), chown() og crypt().

Det besværliggør udvikling PHP-scripts på en Windows-maskine, men det
umuliggør det ikke.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk