Grillbøffer, æggehvide..
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-03 11:42

Hej alle i grillglade mennesker. Jeg håber i nyder starten på sæsonnen....

Med risiko for at være OT, vover jeg alligevel at stille et madspørgsmål her
i gruppen. I ved jo næsten alt

Jeg skal snart på en primitiv campingferie. Masser af bål, masser af gri
llmad
I den forbindelse kan jeg huske noget om æggehvider i oksefars til
grillbøffer. Det skulle gøre at bøfferne 'hang bedre sammen' . Jeg vil gerne
lave mine egne bøffer, jeg synes ikke at de færdigkøbte tilhører kategorien
'fødevarer'
Er der nogen der kender tricket? I givet fald, hvor mange hvider til vor
meget kød?
Et godt råd til hvad man bruger de overskydende blommer til er også
velkomment
Med grilhilsen
Carsten

--
-- HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
-- mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-05-03 12:31

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kender tricket? I givet fald, hvor mange hvider til vor
> meget kød?

Du kan bruge en æggehvide til ca. ½ kg fars.
Du kan også blande finthakket løg, salt, paprika og lidt cornflakes (gerne
det sidste snuldrede fra posen) i farsen.
Hvis du så pakker det på en pind ligesom snobrød og alu-folie udenom, har du
"trommestikker", der kan steges over bål eller grill.

Under ALLE omstændigheder kalder kombinationen af hakket kød, æg, grill,
tvivlsomme kølemuligheder og udendørs-hygiejne på ekstra påpasselighed!
Det ville være træls med dårlig mave i teltet, så:
- helt frisk fars
- pasteuriserede æg (så behøver du heller ikke spekulere på blommerne)
- ekstrem påpasselighed med, at det bliver helt gennemstegt
- det rå kød fuldstændig adskilt fra den færdige mad
- håndvask, når du har rørt ved det rå kød.

God tur!
Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 17-05-03 21:56

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> - det rå kød fuldstændig adskilt fra den færdige mad
> - håndvask, når du har rørt ved det rå kød.

Det er noget flere helt har misforstået!
Som tidligere spejder og stadig frilufts-menneske, har jeg, og får
stadig mad over bål/grill. Alt jeres passen på med hygiejnen er
overdreven. Når man som spejder laver mad over bål, kommer der ofte
jord, aske, og andre uønskede ting med i maden. Men temperaturen på et
bål, gør, at alle bakterier bliver dræbt. Jeg har endnu aldrig har det
dårligt efter bålmad, og jeg har da spist af det hver gang. Nej det er
folks imunforsvar der er svækkes, fordi at alt hvad der foretages "skal"
være sterrilt.

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-05-03 23:46

Af en eller anden grund kan jeg ikke se Ingers oprindelige indlæg, men så
kan jeg da fange det her fordi Calle lod det stå

Det prøver jeg.

Kender dem godt, men synes de er bedre med flæskefars.

Det er ikke noget problem, der er adgang til en fryser ca. 1 km væk.
Det er derfor jeg har brug for æggehviderne. Bøfferne bliver lavet herhjemme
af frisk fars og går direkte i fryseren med mellemlægspapir imellem. Når jeg
griller herhjemme af frisk fars, har jeg ingen problemer med at få dem til
at hænge sammen, men når de har været i fryseren bliver de lidt løse i det.
Så derfor æggehviderne. Ellers mange tak for din bekymring for mit velfærd
)

> [...]
> bål, gør, at alle bakterier bliver dræbt. Jeg har endnu aldrig har det
> dårligt efter bålmad, og jeg har da spist af det hver gang.

Jeg er enig med Calle. Der er ikke mange bakterier der overlever en varm
grill eller et godt bål.

Jeg takker for hjælpen, og glæder mig til Pinsen )
Carsten

Fra : Frederiksen

Dato : 18-05-03 21:15

> [...]
> griller herhjemme af frisk fars, har jeg ingen problemer med at få dem til
> at hænge sammen, men når de har været i fryseren bliver de lidt løse i

Du tør dem vel ikke op først? Hvis du kommer dem frosne på grillen, så har
du ingen problemer - men det kræver lidt omhyggelighed at få dem helt stegte
uden at de svider uden på

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-05-03 22:19

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Du tør dem vel ikke op først?
Tør og tør... hmm
Som nævnt ligger fryseren ca. 1 km væk. Systemet fungerer sådan at
frostvarer dagligt overflyttes til køleboks, hvor de sammen med
køleelementer hjælper med at holde pålæg og bajere nedkølede. Hen under
aften er de så næsten optøede.
Systemer fungerer fint og har gjort det hver pinse i tyve år. Problemet er
blot at kokken, der plejer at stå for forberedelserne hjemmefra, er rendt af
pladsen i utide, så derfor det med æggehviderne.

> Hvis du kommer dem frosne på grillen, så har
> du ingen problemer - men det kræver lidt omhyggelighed at få dem helt
stegte
> uden at de svider uden på

Netop...
Som du selv nævner er (halv)rå fars ikke af det gode. Jeg kan godt lide lidt
tykke bøffer, og synes det er svært at få dem gennemstegt når de kommer
direkte fra fryseren.
Carsten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-05-03 11:24

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overdreven. Når man som spejder laver mad over bål, kommer der ofte
> jord, aske, og andre uønskede ting med i maden.

Det er sørme heller ikke jord eller aske, jeg er bekymret for.
Her er jeg enig: skidt med det.
Min bekymring gælder de bakterier, der trives så glimrende i hakket kød i
sommertemperatur.
Det er derfor jeg skriver: vask hænder EFTER man har rørt ved kødet.
Nu viser det sig jo så, at der er adgang til fryser, og så er problemet
næppe så stort.

> Men temperaturen på et
> bål, gør, at alle bakterier bliver dræbt.

Ja, på overfladen - og hvis det er hakket kød: er gennemstegt. Netop ved
hakkebøf er bakterier jo INDEN i bøffen i modsætning til helt kød, hvor de
kun er på overfladen.
Og nej, jeg er såmænd heller ikke blevet syg af grill- eller bålmad.
Men er er så gammel, at køleskabe ikke var hvermandseje, da jeg var barn, og
jeg kan godt huske, hvordan det var at have "sommersyge". Det er ikke nogen
ny opfindelse.
Og man vidste godt dengang, at det var på grund af varmen i spisekammeret.
Og man vidste også, at man skulle være ekstra omhyggelig med hakket kød -
det er heller ikke nogen ny opfindelse.

Hilsen Inger

Fra : SB

Dato : 18-05-03 00:02

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> "trommestikker", der kan steges over bål eller grill.

Nok mig der gør forkert så, men med tanken på en rå bøf med en æggeblomme
på, har jeg altid kommet en blomme i pr. ½ kg. fars, når jeg skulle grille.
Virker fint og smager ganske godt

/Søren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-05-03 00:11

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Nok mig der gør forkert så, men med tanken på en rå bøf med en æggeblomme
> på, har jeg altid kommet en blomme i pr. ½ kg. fars, når jeg skulle
> [...]

Hvis det virker og smager godt, kan det jo ikke være helt forkert...
Jeg vil prøve næste gang jeg griller herhjemme.
Carsten

Fra : zigge

Dato : 17-05-03 13:03

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message

> Er der nogen der kender tricket? I givet fald, hvor mange hvider til vor
> meget kød?

Tricket er ikke æggehvider men salt. Du skal ælte kødet med lidt salt, lige
som når du i øvrigt laver bøffer (?), indtil farsen bliver sej. Så hænger de
fint sammen og kanten revner heller ikke når du hakker dem.

Mvh
//zigge

Er der da ingen der lære at lave mad længere?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-05-03 13:24

> Mvh
> //zigge
>
> Er der da ingen der lære at lave mad længere?

Jo, da

1) Maden ud af kassen
2) Maden ind i ovnen
3) Bing - der er serveret