Haves: Nasset havedam, Ønskes en ren ditto~
Fra : zigge

Dato : 16-05-03 22:44

Hej ng.

På opfordring vil jeg lige spørge panelet angående min nabo's havedam.

Det drejer sig om en dam på ca 20 kvadrat meter med en gennemsnitsdybde på
en halv meter.
Problemet er at manden insistere på at holde guldfisk i dammen (?) og det
giver selvfølgelig en del algesnask da vandet ikke cirkulere eller bliver
renset på anden måde.

Jeg har hørt at man kan få nogle "korn" til at drysse i vandet så det bliver
klart, man det kan vel ikke være godt for fiskene?

Nu har han været ude og kikke på en bassinpumpe, men da han ud over at være
min nabo også er usansynligt fedtet, kom han altså hjem uden en pumpe... Her
var det så at jeg foreslog at han monterede en brugt cirkulationspumpe i en
vandtæt brønd bestående af en gl. firkantet 25 liters dunk og gravede den
ned ved siden af dammen. Herved skulle det være muligt at bruge pumpen, der
ellers ikke er selvsugende, i dammen.

Nu ville jeg så, hvis det var mig og det er det ikke, lade vandet risle ned
over en bunke sten af samme størrelse som kartofler og løbe tilbage i
dammen. Det burde virke som et biologisk filter - eller hvad?

Måske kunne det også være en fordel at tage endnu en dunk og lave et
sandfilter ud af det for at filtrere svæv ud af vandet?

Hvad mener i? Er der nogen af jer der har erfaringer med at lave jeres eget
rensningsanlæg til guldfiske hømhøm, for en billig penge?

I øjeblikket går han og skifter vand i dammen i det håb at det er løsningen,
men det er jo skruen uden ende da han bare bliver ved med at pumpe
næringsstoffer derned og samtidigt hæver pH-værdien hver gang.
Fra min akvarietid husker jeg at det er en god ide at fore bunden med
klynere, så man derved sænker pH-værdien, det trives de fleste tropefisk
bedst med. Gælder det også for guldfisk?

Mvh
//zigge

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-05-03 22:58

zigge wrote:

> [...]
> giver selvfølgelig en del algesnask da vandet ikke cirkulere eller bliver

Kunne du ikke købe en halmballe og lægge noget af halmen i en snor
så det kan tages op igen når vandet er blevet klart?

Fra : zigge

Dato : 17-05-03 00:05

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Kunne du ikke købe en halmballe og lægge noget af halmen i en snor
> så det kan tages op igen når vandet er blevet klart?

Den udsendelse så jeg også i fjernsynet med ham havenissen
Det er prøvet - fuldstændigt uden effekt. Men måske skal den ligge der
længe?

Mvh
//zigge

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-05-03 20:22

zigge wrote:

> [...]
>
> Den udsendelse så jeg også i fjernsynet med ham havenissen
> Det er prøvet - fuldstændigt uden effekt. Men måske skal den ligge der

Jeg har set en grønkåls suppe af en dam blive helt klar.
Det klare vand startede rundt om halmbalden og bredte sig ud der fra.

Da det er sampene som bruger næringen vandet,
så skal der være svamp i halmen inden den kommer i.
Ellers ligger der bare halm i vandet.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-05-03 08:02

On Fri, 16 May 2003 23:44:13 +0200, "zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote:

> [...]
>giver selvfølgelig en del algesnask da vandet ikke cirkulere eller bliver

Cirkulation er ikke bidende nødvendigt, men er selvfølgelig en god ting.
Det er heller ikke så meget guldfisk i sig selv som giver alger, det er
fodringen af dem. De fleste har en tendens til at fodre for meget. Det
fiskene ikke spiser bliver til næring i vandet som algerne kan leve af.
Men også det som fiskene spiser kommer ud igen og er også næring i
vandet....

>Jeg har hørt at man kan få nogle "korn" til at drysse i vandet så det bliver
>klart, man det kan vel ikke være godt for fiskene?

De algemidler man kan købe der hvor de forhandler havedamstilbehør
skader ikke fiskene. Men at bruge disse er bare at behandle symptomerne
i stedet for at gøre noget ved selve problemet.

> [...]
>over en bunke sten af samme størrelse som kartofler og løbe tilbage i
>dammen. Det burde virke som et biologisk filter - eller hvad?

Det er i hvert fald et rigtig godt bud. Lecanødder er også godt i sådan
et biofilter, der er en meget stor overflade i disse, hvorpå der kan
sidde massevis af bakterier o.l. som æder sig gennem hvad der nu måtte
være i vandet.

>Måske kunne det også være en fordel at tage endnu en dunk og lave et
>sandfilter ud af det for at filtrere svæv ud af vandet?

Klart. Skal man i gang med byggeriet, så kan man lige så godt gøre lidt
mere ud af det.

>Hvad mener i? Er der nogen af jer der har erfaringer med at lave jeres eget
>rensningsanlæg til guldfiske hømhøm, for en billig penge?

Næh. Men din skitse lyder rigtig god. Og som et ret spændende projekt

>I øjeblikket går han og skifter vand i dammen i det håb at det er løsningen,
>men det er jo skruen uden ende da han bare bliver ved med at pumpe
>næringsstoffer derned og samtidigt hæver pH-værdien hver gang.

Det er lidt en drøm at tro man kan holde en havedam fuldstændig klar
altid. Min egen dam bliver altid angrebet af alger her i maj måned, men
i løbet af juni plejer det meste at forsvinde igen efterhånden som
planterne deri begynder at vokse. Vi fisker nogle af algerne op med et
net, men personligt syntes jeg ikke det er noget stort problem.

Senere får jeg smidt et par vandhyacinther deri og andre flydeplanter
dukker op fra deres vinterhi på bunden. Fiskene stortrives under disse
flydeplanter. De kommer helt op under dem, men hvis der ikke er noget
bliver de mere nede midt i dammen eller helt nede på bunden.

>Fra min akvarietid husker jeg at det er en god ide at fore bunden med
>klynere, så man derved sænker pH-værdien, det trives de fleste tropefisk
>bedst med. Gælder det også for guldfisk?

Ja. Men der skal en del klyner til for at det rigtig batter noget.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : zigge

Dato : 17-05-03 13:06

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

<snip det hele>

Takker for svaret, det var rart at blive bekræftet i at det ikke er helt ude
i skoven, jeg har kun selv haft akvarie her i min lejlighed
Jeg vil straks printe dine kommentare ud og give til naboen. Det var for
øvrigt en god ide med leganødderne.

Mvh
//zigge

Fra : Gert Simonsen

Dato : 17-05-03 13:16

Hej

Jeg har lige lavet noget tilsvarende....
Jeg var heldig at få en 200 l. plastbeholder fra en bekendt som arbejder på
nordsø museet.
I denne beholder er der en studs i toppen og en i bunden.
Jeg har så proppet beholderen med knust lavasten (pris 15 kr. kg.) og pumper
vandet ind i toppen og lader det sive ud i bassinet fra bunden. Jeg har
endvidere sat en luftsten i beholderen, i følge Benns beskrivelse på hans
hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/benn_jette/biofilterpowerclear/ (kan
absolut anbefales)

Hilsen
Gert Simonsen

Fra : zigge

Dato : 19-05-03 12:57

"Gert Simonsen" <gert(fjernmig)@mallin.dk> wrote in message

> endvidere sat en luftsten i beholderen, i følge Benns beskrivelse på hans
> hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/benn_jette/biofilterpowerclear/ (kan
> absolut anbefales)

Tak for linket, det KAN anbefales og det vil jeg da gøre til alle andre der
påtænker en havedam.
Det der Mikrostart/Bio stabil, hvor kan man købe det i nærheden af Ålborg?

Mvh
//zigge

Fra : Mars

Dato : 17-05-03 16:49

Hej

Løsningen er et filter og en pumpe, du kan evt kombinere det med et UV
filter, så vil du med garanti få klart vand !! Hvis du har mange alger kan
det være fordi at din PH er for høj, den kan du evt sænke med
spaghnum(klyner) i kanten.

VH
MS