Porcelænsurt
Fra : Snavox

Dato : 16-05-03 14:37

Hej.

Vi diskutere dette plantenavn med mine forældre. Kender nogen betegelsen og
evt. andre betegnelser for samme vækst?

Venlig hilsen

Poul

Fra : fa.dk

Dato : 16-05-03 15:20

"Snavox" skrev d. 16-05-03 14:37 dette indlæg :
> Hej.
>
> Vi diskutere dette plantenavn med mine forældre. Kender nogen
> [...]

Hej
Jeg kan hjælpe lidt på vej. Den hedder på dansk porcelænsblomst - og
ikke urt. Jeg slog den op i Politikens bog om prydhaven, og der stod, at
den latinske betegnelse er Saxifraga (Saxifraga-hybrid). Den er i famile
med stenbræk. Jeg har nogle enkelte i haven. - Jeg kan ikke give en
forklaring på, hvorfor den hedder porcelænsblomst. Det er af ydre en
lidt "skrøbelig" stjerneformet blomst - rosa i øvrigt.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-05-03 22:25

On Fri, 16 May 2003 14:20:24 GMT, "fa.dk" <fa.dk.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>den latinske betegnelse er Saxifraga (Saxifraga-hybrid). Den er i famile
>med stenbræk. Jeg har nogle enkelte i haven. - Jeg kan ikke give en

De hedder Saxifraga urbium på latin. Der findes i hvert fald to
forskellige her i landet. En som hedder 'Elliots variety' som har grønne
blade og rosa blomster, og så den mest almindelige som har gulgrønne
blade/brogede blade og blomster som er mere hen mod det hvide.

De trives bedst i halvskygge på et sted hvor der ikke er for tørt. De
kan danne tætte 'puder' som i øvrigt er rigtig flotte når de blomstrer.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Snavox

Dato : 18-05-03 11:47

Hej.

> [...]

almindelige som har gulgrønne
> blade/brogede blade og blomster som er mere hen mod det hvide.

Tak for svarene. Det var det med "-urten", der havde bragt os på vildspor.
Åbenbart kaldes den også for voksblomst, sandsynligvis pga. bladenes
udseende.

Venlig hilsen

Poul