Danmarks bedste dyk!!
Fra : Claus Søndergaard

Dato : 15-05-03 17:00

Hej Gruppe

Jeg skal efter flere års dykning i udlandet til at dykke i de danske
farvande.
Kender ikke så meget til de danske sites, så hvis i kunne fortælle lidt om
jeres favorit spots!
Og er der et sted som man kan kalde "Danmarks bedste dyk"?

Claus Søndergaard

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-05-03 18:26

_Det_ er svært at sige, hvad er din interesse ?
Vrag, foto, natur, stranddyk, bådsdyk, store ting, makroliv ?

JZC
Der er tilhænger af foto på effektive vrag uden så meget fnidder

Claus Søndergaard <claus@sondergaards.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ec3b9de$0$4372$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-05-03 22:45

> Og er der et sted som man kan kalde "Danmarks bedste dyk"?

Det næste? Næsten alle dyk er gode bare man ved hvad man skal kigge efter.

Henrik Manley

Fra : Kevan

Dato : 16-05-03 16:32

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<uk0rDtyGDHA.2044@gud.bends.dk>...

> Det næste? Næsten alle dyk er gode bare man ved hvad man skal kigge efter.
>
> Henrik Manley

Okay, hvad med at checke Dykvideo´s cd-rom "Danmarks undervandsliv" her
er lidt af hvert fra fede dykkersteder i DK.

Den kan bestilles på www.dykvideo.dk

Kevan

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-05-03 17:29

Hmmn... Jeg mener nu ikke at det giver eksempel på på "fede" dykkersteder.
Kravet for denne video var at stederne skulle være nemt tilgængelige for
begyndere, det er _det_ som deres marked blev defineret som, ikke fordi
stederne er enestående dyk.

De er ikke ringe steder af den grund, men det vil nok være at sætte
kvaliteten for lavt hvis man skulle sige at de var de ypperste
repræsentanter, for det fede vi havde at byde på.

Hvis du vil have fantastisk _natur_dykning, så glem Danmark og tag til
Norge. Det er ikke tilfældigt at de rigtigt aktive nordmænd dykker en højere
procentdel ren naturdykning i forhold til vrag, sammenlignet med de rigtigt
aktive danskere hvor størstedelen af kvalitetsdykkene foregår på vrag.
Naturen har været særdeles venlig overfor Norge da der skulle laves
undervandsliv.

Man må indrømme at naturdykning i Danmark er kun lejlighedsvis god. Forstået
på den måde at f.eks. Kronborgbugten (der er i videoen) på en almindelig dag
er næsten til at græde over, af bar' kedsomhed. Men når sol, vind, strøm,
dyreliv og årstid passer helt rigtigt sammen giver det et resultat der kan
begejstre selv de mest kræsne dykkere.

Moralen er, at man skal dykke meget, for at få de oplevelser der virkeligt
rykker og gør at man gider at køre på. Alt sammen på trods af bankdamens
evindelige formaninger

JZC

Kevan <solymar@wanadoo.dk> skrev i en >

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-05-03 19:10

"Johnny Christensen" <Johnny_Chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyreliv og årstid passer helt rigtigt sammen giver det et resultat der kan

Ganske enig. Nogen gange skal der meget mindre til. Et par populære steder
her i øst er Padi-vraget og Hornbæk. Her skal man virkelig være "sulten" og
have helt indtørret udstyr eller på elevdyk for at kommer her i dagtimerne.
Men hvis man nu dykker her når det er mørkt, så er det en helt modsat og
spændende oplevelse. Stort set altid med masser af fisk og afhængigt af
årstiden morild.

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-05-03 22:23

> Moralen er, at man skal dykke meget, for at få de oplevelser der virkeligt
> rykker og gør at man gider at køre på. Alt sammen på trods af bankdamens
> evindelige formaninger

Det gælder også om at lære at se.
Hvis man har "vidvinkel" øjne så er det fint med vrag
men hvis man kan kigge med "Makro" øjne, så er
der masser af oplevelser på 5-15 meter vand
hele vejen rundt om Sjælland (og Danmark).

Hvornår har I f.eks. sidst taget en "flyvetur" henover
Røsnæs Rev i 3 knob strøm eller leget "chicken" med
en 2 kg tung pighvarre på kridtbunden ved Stevns.

Dykke meget, Se meget, Svøm langsomt
så kommer de gode oplevelser næsten af sig selv,
Selvfølgelig hjælper det også, hvis man ikke ligger på sandbunden
ud for Bellevue (hvilket også kan have sin charme...lumre lumre).

Søren Arnvig

Fra : Jakob Staerk

Dato : 17-05-03 08:35

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> hele vejen rundt om Sjælland (og Danmark).
>
> Dykke meget, Se meget, Svøm langsomt
> så kommer de gode oplevelser næsten af sig selv,

Jeg er meget enig Søren. Men man kan faktisk også gøre en hel del selv for
at gøre oplevelserne endnu større og meget mere spændende. Mange af de små
ting man ser på naturdyk har faktisk en utrolig spændende histore. Gads
forlag har udgivet "Havets dyr og planter", den bruger jeg efter næsten
hvert dyk, til at finde ud af lidt mere om den fisk, polyp, goble, ledorm
eller snegl jeg lige har set. Næste gang jeg ser det samme dyr, så er det
ikke bare det dyr, nu er det en sandkutling, grenet rørpolyb, bægergoble,
grøn nereis, eller en fløjlssnegl.

For mig har det betydet en masse spændende oplevelser og ikke mindst en
viden om alle de spændene oplevelser som jeg (heldigvis) stadig har til
gode. Enten fordi jeg ikke har bemærket dem endnu, eller fordi jeg skal
dykke i andre forhold (saltholdighed, dybde eller bundforhold).

Jeg har også dykket i udlandet (Norge og Thailand) og haft mange spændende
oplevelser der, man lille Danmark med sit kolde vand og den dårlige sigt har
nu også meget at byde på - ikke så ringe endda.

Jakob Stærk

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-05-03 13:10

> [...]
> aktive danskere hvor størstedelen af kvalitetsdykkene foregår på vrag.
> Naturen har været særdeles venlig overfor Norge da der skulle laves

Det kunne jo også hænge sammen med at de ikke har så mange vrag der er til
at dykke på deroppe, netop Danmark er jo kendt for de utroligt mange vrag.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-05-03 22:00

Øhh, det er jeg ikke helt enig i. Norge har _også_ rigtig god
kvalitetsvragdykning at byde på. De er forfordelt m.h.t. dykning på alle
måder. Du behøver ikke gå dybt i Norge for at få vrag der næsten blæser dig
omkuld. Dog scorer Østersøs vragene lidt højere på min skala (men det er jo
mest Svensk og ikke Dansk)

JZC

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Kxb4F1GHDHA.3820@gud.bends.dk...

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-05-03 22:41

> [...]
dig
> omkuld. Dog scorer Østersøs vragene lidt højere på min skala (men det er

Nu snakker jeg jo mængten af vrag og jeg vil tro at vi har 100 dykbare vrag
for hver 1 de har. At vores natur dyk ikke er helt så gode som deres er
rigtigt nok men natur dyk på vores vrag er gerne mindst lige så godt. Skal
det være natur dyk nordpå synes jeg at Lysekil i sverige er bedre end Norge
hvis man ikke skal fiske.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Einar Hagen

Dato : 18-05-03 00:59

> [...]
> rigtigt nok men natur dyk på vores vrag er gerne mindst lige så godt. Skal
> det være natur dyk nordpå synes jeg at Lysekil i sverige er bedre end

Enten så har dere ubegrensede mengder vrag i dk ellers er du dårlig
informert. Videre tror jeg Lysekil er trist dersom man sammenligner
med norge fra Trondheim og nordover.

Einar

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-05-03 08:07

> Enten så har dere ubegrensede mengder vrag i dk ellers er du dårlig
> informert. Videre tror jeg Lysekil er trist dersom man sammenligner
> med norge fra Trondheim og nordover.

Vi har næsten ubegrænsede mængder af vrag hernede og da de danske farvande
er rimeligt lave kan man dykke på de fleste. Vandet er også meget ferskt så
i østersøen er de gamle trævrag meget velbevaret. F. eks. kan vi altid når
vi er på længere ture finde nogle nye vrag der ikke har været dykket på før.

Jeg har desværre "kun" været i det sydlige Norge endnu. Men kommer snart op
da jeg har hørt meget godt om det mere nordlige Norge. Jeg skal da op og se
på jeres koraller.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-05-03 10:52

Jeps, Lysekil er et trist sted når det sammenlignes med Norge.
Naturdykningen dér er på sin vis også udemærket, men bevoksningen er meget
flad. Det er nu lidt sjovere når man har fisk, tangplanter, diverse svampe /
sønelikker i en stor blanding der flapper en om ørene.

JZC

Einar Hagen <einar.hagen@chello.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:S1Axa.7223$KF1.132979@amstwist00...

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 16-05-03 18:14

Tjah...et godt sted at starte (i nærheden af København) er faktisk Sverige!
Jeg tænker på Kullen nord for Helsingborg, en halvø der giver mulighed for
at finde læ stort set altid. Hele området er klippe, hvilket giver god sigt
og varieret liv. Det er ikke Rødehavet, men det er god nordisk dykning.
"Danmarks bedste dyk" findes selvfølgelig ikke, men jeg vil kalde Kullen en
sikker vinder hver gang. Det eneste der skulle være galt med Kullen er at
det ligger i Sverige!

Fra : Anders Teilmann

Dato : 16-05-03 19:23

Naturdyk: Kullen... specielt sidst på sommeren hvor vandet er varmt og der
er masser af liv! Ok! - det er godt nok ikke lige i Danmark... men tæt
på! - og hvis det ikke havde været for de s..... svenskere i 1658, så havde
det været vores endnu...

Vrag: Østersøen!

mvh

Anders Teilmann

Fra : Ruth Bresson

Dato : 16-05-03 20:50

Jeg ved ikke, om jeg kender danmarks bedste dykkersted, men jeg er selv
meget glad for Hornbæk plantage, Bosdal og med hensyn til vrag helt klart
Vapper (jeg er ikke i udpræget grad til vrag, men dette er rigtig godt - og
forhåbentlig skal jeg snart ned og se på det igen).

I Hornbæk havde jeg det mest cool natdyk med morrild alle steder - det var
helt fantastisk.

De bedste hilsner

Ruth Bresson
www.air365.dk - dykkerklubben for alle certifikater

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-05-03 22:10

"Ruth Bresson" <Ruth@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> I Hornbæk havde jeg det mest cool natdyk med morrild alle steder - det var
> helt fantastisk.

Helt enig.

Et af mine bedste naturdyk er natdyk ved Hornbæk rev.
Årstiden er egentlig underordnet, men en varm aften i slutningen
af august, hvor man kan ligge i 1,5 time og daske rundt og se et
mylder af live. Og hvor hjemturen sker på ryggen i et spejlblankt
Kattegat, men man kigger op på stjerneskud.....

Søren Arnvig

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 17-05-03 02:17

Jeg har haft mit bedste vragdyk i DK på Affair på Bornholm....vi havde super
vejr, ingen bølger og 20-25 meter sigt......
Mit bedste naturdyk var på et rev på vest-siden af Bornholm (0-8 meter)
omkring Sorthat ! Der er såvidt jeg ved intet der kan sammenlignes med dette
i nærheden af sjælland.. det var simpelt hen super godt......

nøj

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-05-03 12:48

Hej, selv om de er kommet mange gode svar, mener jeg at kunne bidrage med
nogle erfaringer.

Mine bedste dyk er på vrag omkring Hven i Øresund. Specielt de vrag der
ligger på en dybde der giver mig tid til at se vraget, komme tilbage til
interessante ting flere gange i løbet af et dyk.

Robert som er et interessantvrag er lige netop så dybt at, jeg opnår en
bundtid på 10-15 minutter - da jeg ikke er verdens hurtigste og gerne skal
have tid til at opdage det der ligger lige for øjnene er det fir lidt tid.
Alternativet med mere udstyr og længere deko finder jeg ikke interessant.

Hven Prammen, Livlig, Sinne Nordfisk, Ceylon o.l vrag finder jeg
interessant. Fælles for dem er dybde på 15-30 meter, begroning der ændre sig
fra dyk til dyk og fiskelivet ændre sig ligeledes fra dyk til dyk.

Som Allan Hansen skriver andet steds er steder som Padivraget,
Kronborghullet og Hornbæk interessante steder at gennemføre natdyk på.

Hilsen, Henrik Rasmussen

Fra : Claus Søndergaard

Dato : 19-05-03 21:41

Jeg takker for de mange gode bud og historier.
Og husker JZC's ord :