Hvilket CO2-anlæg?
Fra : Anni Sten og Max Pet~

Dato : 15-05-03 17:22

Jeg tror mit 250-liters trænger til lidt kuldioxid!
Var lige hos den lokale akvarie-pusher.
Hans anlæg lå prismæssigt fra 1700,- til lidt over 5000,-
Det er nok lige i overkanten. Jeg havde nærmere tænkt mig noget i retning af
Nutrafin Co2-sæt til 186,- kr. fra www.akvarieudstyr.dk eller lignende.
Er det godt nok til mit behov? Hvorfor den store prisforskel? Hvad skal man
kigge efter når man bestemmer sig? Kan I anbefale en forhandler?

m.v.h.
Max P.

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 15-05-03 16:44

"Anni Sten og Max Petersen" <maxpet@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> kigge efter når man bestemmer sig? Kan I anbefale en forhandler?

Personligt har jeg gode erfaringer med Carbo Plus. Tjek det på vedhæftede
link hos akvariewest.

http://www.akvariewest.dk/shop/Carbo-plus.html

Mvh Bjark

Fra : Anni Sten og Max Pet~

Dato : 15-05-03 18:34

Det ser meget godt ud, men er jo også temmelig dyrt!
Findes der ikke nogle billige, simple systemer med nogle gærceller (eller
sådan noget) som prutter kuldioxid?
Det synes jeg engang at have hørt...

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-05-03 17:56

Anni Sten og Max Petersen wrote:
> Det ser meget godt ud, men er jo også temmelig dyrt!
> Findes der ikke nogle billige, simple systemer med nogle gærceller
> (eller sådan noget) som prutter kuldioxid?
> Det synes jeg engang at have hørt...

Det kan du sagtens gøre.

Men prisen er omvendtpropertional med besværet, jo billigere jo mere
besværligt er det.

Jeg har selv et automatisk CO2 system hvor jeg anvender en 6 kilo flaske,
med boble tæller, reaktor osv. Det kan køre i flere år uden man gør det
mindste, ved gæringsmetoden skal du kontrollere om det kører endnu, der er
problemmer med at styre mængden af CO2 osv.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 15-05-03 19:51

Hej Max,

> [...]
> eller lignende. Er det godt nok til mit behov? Hvorfor den store
> prisforskel? Hvad skal man kigge efter når man bestemmer sig? Kan I

Jeg har selv et 250 liters med Nutrafin-sættet på. Det kører fint, planterne
stortrives, men som sagt tidligere i tråden kan man ikke umiddelbart styre
CO2 tilsætningen. Man da jeg ikke driver en planteskole, og Nutrafin sættet
nok er lige i underkanten til et 250L, har jeg ingen bekymringer i retning
af at tilføre for meget CO2.
Det har også vist sig at det kører fint, sålænge man passer på med at lave
en fornuftig gær/sukker blanding. Disse kan også laves så CO2-tilførslen er
lidt mere forudsigelig/jævn end den simple med sukker+bagegær+vand.

vh. Jørgen

Fra : jabbe

Dato : 16-05-03 09:49

Hvordan laver man så en fornuftig blanding???

Jabbe

--
530L Effectline Akvarie
Symphony 1.8, NASA PW 4.4KVM

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 16-05-03 12:04

Hej Jabbe,

jabbe wrote:
> Hvordan laver man så en fornuftig blanding???
>
> Jabbe

Godt spørgsmål ;) -med en "fornuftig" blanding mener jeg en blanding der har
et stabilt og længerevarende forløb.

Dette påvirkes bl.a. af gærtypen, sukker-gær forholdet og varmepåvirkningen.
Det kan betale sig at læse nogle af de hjemmesider omkring vin- og
ølbrygning der findes, da det er samme principper vi fremstiller CO2 efter.

For nogen tid siden (16-mar-2002) var der her i gruppen en udmærket
opskrift:
http://groups.google.com/groups?q=portvinsg%C3%A6r&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=3C93843D.E88D206E%40bigfootnospam.com&rnum=1

vh. Jørgen