POP UP - HASTER
Fra : Maj-Britt Jensen

Dato : 13-05-03 17:47

Jeg har brug for hurtig hjælp til mit eksamensprojekt.

http://www.mabech.dk/mka/overniteny/tshirt/classic/classic.htm
har jeg lavet et link til et pop up vindue (Tekst til link, midt
på siden) Det virker fint. Det linker videre til en andet pop up
vindue - det virker også fint. MEN når jeg lukker vindue nummer 2
bliver selve sitet vist i pop up vinduet. Hvad gør jeg forkert ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-05-03 18:51

Maj-Britt Jensen <kallenbach@mail.dk> writes:

> [...]
> - det virker også fint. MEN når jeg lukker vindue nummer 2 bliver
> selve sitet vist i pop up vinduet. Hvad gør jeg forkert ?

Linket i pop up-vinduet er:
---
target="_self"
onclick="window.open('ett.htm','ett','width=350,height=250,top=100,left=100');">
</a>
---
Når du klikker på det link, så bliver et nyt vindue åbnet, og derefter
bliver linket *selv* fulgt. Det er det sidste der får siden "classic.htm"
til at dukke op i vinduet selv ("_self").

For at undgå at linket også bliver fulgt skal du tilføje "return
false;" efter kaldet til window.open i onclick-handleren. Det stopper
klikket lige efter onclick-effekten, så man ikke får effekten af at
have klikket på linket.

Generelt, hvis man gerne vil lave et link der åbner et nyt vindue, så
er et godt format:

target="navn på nyt vindue"
onclick="window.open('URL til ny side','navn på nyt vindue','...');return false">
</a>

Altså *samme* URL i href og window.open, og samme navn på det nye
vindue i target og window.open. Det eneste ekstra man så får ud af at
bruge javascript er at man kan bestemme lidt over vinduets
størrelse of placering, men det virker stadig for folk uden
javascript.

(Du kan også overveje at bruge CSS i stedt for font-tagget.)

/L

Fra : Maj-Britt Jensen

Dato : 13-05-03 20:51

Tak for hjælpen. Jeg skal lige bruge lidt mere hjælp. Hvordan får jeg det andet pop up
vindue til at åbne i det første ? Nu åbner man et nyt vindue når man trykker på " Se
priser på 1 tryk" Det skulle man helst ikke.
Ang. css så har jeg lavet css på selve sitet, men jeg ville gerne lige have vinduerne
til at virke før jeg gik videre.
Tror du jeg består

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-05-03 21:06

> [...]

> vindue til at åbne i det første ? Nu åbner man et nyt vindue når man trykker på " Se
> priser på 1 tryk" Det skulle man helst ikke.

Så lad det være et helt almindeligt link, helt uden javascript, altså
drop onclick-handleren og lad href'en pege på den rigtigt side.

> Tror du jeg består

Det kommer helt an på hvad opgaven er :)

/L