Faktura via email
Fra : Ken Schultz

Dato : 13-05-03 10:42

Hej

Vi går og overvejer at sende vores fakturaer ud via email i stedet for alm.
post.

Er der nogen af jer der har erfaringen med dette?

Er der noget vi skal være opmærksom på i den forbindelse?

Jeg læste lige at flere og flere bruger Homebanking eller PC-bank løsninger,
og dermed må der være færre der betaler girokort i bank/posthus.

Hvad er jeres fornemmelse af dette? Procentfordelinger mellen on-line og
off-line?

Vi handler primært B2B.

Hilsen Ken

Fra : Lars Funck

Dato : 13-05-03 11:07

"Ken Schultz" <kschultz@FJERNESmarketinglair.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg læste lige at flere og flere bruger Homebanking eller PC-bank
løsninger,
> og dermed må der være færre der betaler girokort i bank/posthus.

Det kunne godt lyde som om E-Faktura kunne være en mulighed for dig.

Prøv at tjekke lidt op på det :)

MVH

Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-05-03 11:25

Ken Schultz wrote:

> Vi går og overvejer at sende vores fakturaer ud via email i stedet for alm.
> post.
>
> Er der nogen af jer der har erfaringen med dette?

Ja.

> Er der noget vi skal være opmærksom på i den forbindelse?

Nej, der gælder de samme krav til en faktura uanset om den sendes elektronisk,
på papir eller på stentavler.
Men I skal selvfølgelig sikre jer, at kunderne kan læse fakturaen - og
formentlig vil I gerne have den til at stå nogenlunde pænt. PDF- eller
HTML-format fungerer for de fleste.

> [...]
> og dermed må der være færre der betaler girokort i bank/posthus.
>
> Hvad er jeres fornemmelse af dette? Procentfordelinger mellen on-line og

On-line: De fleste. Off-line: Ganske få.

Det varierer måske inden for forskellige brancher.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-05-03 18:32

Jonathan Stein wrote:

> Men I skal selvfølgelig sikre jer, at kunderne kan læse fakturaen - og
> formentlig vil I gerne have den til at stå nogenlunde pænt. PDF- eller
> HTML-format fungerer for de fleste.

Vi accepterer ikke HTML format som noget som helst, hverken afsendelse
eller modtagelse.

Men vi kan afsende regnskaber i kodebeskyttet pdf format (vi kender ikke
koden), og ved forpligtende emails aftales et almindeligt ord der skal
være i teksten, via anden forbindelse, feks mellemnavn eller et specielt
mobilnr, for modtagelse af forpligtende emails.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-05-03 15:09

"Erik G. Christensen" wrote:

> Vi accepterer ikke HTML format som noget som helst, hverken afsendelse
> eller modtagelse.

Hvorfor ikke?

> Men vi kan afsende regnskaber i kodebeskyttet pdf format (vi kender ikke
> koden),

Hvorfor kodebeskyttet?

Eneste garanti for, at et elektronisk dokument ikke er ændret, er en eller
anden form for elektronisk signatur.
På den anden side stilles der ikke noget krav til, at en faktura ikke må
kunne forfalskes - faktisk er det jo forholdsvis let at forfalske noget, der
kommer ud af en printer uden at blive signeret/forseglet/whatever.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-05-03 04:37

Jonathan Stein wrote:

> Hvorfor ikke?

Et valg, jeg - vi har foretaget, det er ganske simpelt for nemt at ændre.

Fra : CADmageren

Dato : 13-05-03 20:07

Hej Ken

Jeg sender næsten altid fakturaer som Emails. Jeg starter dog lige med
at ringe til det pågældende firmas bogholderi og får deres accept.

Mht til Efaktura, så er det vist ikke helt billigt.

mvh
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-05-03 20:44

CADmageren <CADmageren.news@kandu.dk> wrote:
[...]
> Mht til Efaktura, så er det vist ikke helt billigt.
Man skal i hvert fald sende nogle stykker, før det kan betale sig.

Men generelt er jeg enig i, at det er bredt anerkendt at sende en
faktura som pdf via mail.

I Mac OS X kan systemet selv lave en pdf;
til Windows findes en dims, der hedder pdf995, der kan lave pdf'er.

Hvis du bruger Maconomy eller FileMaker. vil jeg gerne se på opgaven
> mvh
> www.cadmageren.dk
> Michael Christoffersen
Hej, Michael; vi sås på YI-konference i Vejle; håber alt er vel.
vh Jens

Fra : Jimmy

Dato : 13-05-03 21:23

"Jens Rasmussen" <Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote in message
> [...]
> faktura som pdf via mail.
>
> I Mac OS X kan systemet selv lave en pdf;
> til Windows findes en dims, der hedder pdf995, der kan lave pdf'er.

pdf995 er super!

Men det må det da være et krav, at PDF'en er skrivebeskyttet så modtageren
ikke kan ændre i den efter forgodtbefindende?

Det kan min pdf995 ikke...

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-05-03 10:01

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det må det da være et krav, at PDF'en er skrivebeskyttet så modtageren
> ikke kan ændre i den efter forgodtbefindende?

Passwordbeskyttelsen af PDF filer er ikke noget bevendt:
http://www.elcomsoft.com/apdfpr.html

Mvh
TKJ

Fra : Jimmy

Dato : 14-05-03 10:03

"Thomas Jensen" <tkjSSLLEETT@tdc-broadband.dk> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Passwordbeskyttelsen af PDF filer er ikke noget bevendt:

Hvem har snakket om adgangskodebeskyttelse?

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-05-03 10:06

> Hvem har snakket om adgangskodebeskyttelse?
>
> Mvh
> Jimmy

I Adobe Acrobat er beskyttelsen mod redigering med et password.

Mvh
TKJ

Fra : Jimmy

Dato : 14-05-03 10:44

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I Adobe Acrobat er beskyttelsen mod redigering med et password.

Arh på den måde.

Jeg vil fortsat mene, at det er mere sikkert at beskytte dokumentet mod
redigereing end at undlade det.

Jeg har f.eks. også en lås på min dør selvom døren kan sparkes ind.

Mvh
Jimmy

Fra : Ken Schultz

Dato : 14-05-03 10:43

Og jeg har netop Adobe Acrobat. Så mangler jeg 'bare' at konvertere en
HTML-side (som kommer fra vores fakturasystem og som vi så udskriver og
sender) til en PDF-fil - det må vel også være muligt.

Hilsen Ken

Fra : Jimmy

Dato : 14-05-03 10:47

"Ken Schultz" <kschultz@FJERNESmarketinglair.com> wrote in message
> Og jeg har netop Adobe Acrobat. Så mangler jeg 'bare' at konvertere en
> HTML-side (som kommer fra vores fakturasystem og som vi så udskriver og
> sender) til en PDF-fil - det må vel også være muligt.

Ja - som tidligere nævnt - pdf995.

Den installerer sig som en printer, så man printer en PDF direkte fra et
hvilket som helst program.

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-05-03 22:49

Jimmy wrote:
> Men det må det da være et krav, at PDF'en er skrivebeskyttet så
> modtageren ikke kan ændre i den efter forgodtbefindende?

Hvorfor egentlig det ?
kontrollen er jo simpel - faktura skal matche med den tilhørende betaling og
med fakturaudstederens regnskab - så du har da ingen glæde af at forfalske
en faktura - det er da for nemt at krydsrevidere. Iøvrigt er der da mange
(de fleste) faktura der er skrevet ud i en standardform på en laserprinter -
den kan du da lige så nemt lave selv, men det er jo dokumentfalsk ( spørg
David Trads hvad det koster!)

/carsten

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 20-05-03 14:48

Carsten Holck <cholck@malling.com> wrote:

> spørg
> David Trads hvad det koster!
Er det ikke Rasmus, man skal spørge???

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-05-03 23:22

On Tue, 13 May 2003 11:41:58 +0200, "Ken Schultz"
> [...]

>post.
>
>Er der nogen af jer der har erfaringen med dette?
>
>Er der noget vi skal være opmærksom på i den forbindelse?

Du skal være opmærksom på, at de juridiske/regnskabsmæssige
forhold omkring elektronisk leverede fakturaer muligvis
endnu ikke er på plads.
Det kan også være at e-faktura bliver/er godkendt, men det
betyder ikke at en faktura via PDF også er det.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : ThomasB

Dato : 14-05-03 01:01

> Vi går og overvejer at sende vores fakturaer ud via email i stedet for
alm.
> post.

God ide!

> Er der nogen af jer der har erfaringen med dette?

Ja, jeg sender _kun_ elektroniske fakturaer ud.
Sender dem som PDF.

> Er der noget vi skal være opmærksom på i den forbindelse?

At modtageren skal kunne læse den.
De fleste har dog Acrobat Reader installeret, som er gratis.

> Jeg læste lige at flere og flere bruger Homebanking eller PC-bank
løsninger,
> og dermed må der være færre der betaler girokort i bank/posthus.

Tror jeg også. Posthuset er for dyrt.

> Hvad er jeres fornemmelse af dette? Procentfordelinger mellen on-line og
> off-line?

Prof. kunder, bruger meget sjældent posthusbetalinger. 1% tror jeg.

> Vi handler primært B2B.

Samme her - kun B2B.

Så send dem i en prøveperiode - se hvad du får af reaktioner.
Start med at lave nogle manuelle.
Køb en Acrobat pakke, og prøv det. Den koster ikke det vilde.