alternativ til popup
Fra : Leonard

Dato : 11-05-03 23:18

Jeg linker til et popup med:
onclick="PopWin('nyheder/klar070503.html')";>

men det åbner både siden i et popup og i det vindue der åbent, så når
jeg lukker popup-vinduet ser jeg bare det samme igen.

Jeg linker normalt til filen for at tilgodese dem der ikke har
javascript aktiveret, men det skal jeg åbenbart gøre anderledes, nogen
der vil fortælle hvordan?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-03 23:56

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev :

>Jeg linker normalt til filen for at tilgodese dem der ikke har
>javascript aktiveret, men det skal jeg åbenbart gøre anderledes, nogen
>der vil fortælle hvordan?

"window.open('','popup','width=866,height=600,left=100,top=200')">Linktekst</a>

Skal stå på en linje.

Fra : Ryan

Dato : 12-05-03 00:01

> onclick="PopWin('nyheder/klar070503.html')";>

Prøv med:
onclick="PopWin('nyheder/klar070503.html');return false">

--
Ryan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 00:18

"Ryan" <ryan@NOSPAM.dk> skrev

> Prøv med:
> onclick="PopWin('nyheder/klar070503.html');return false">

Denne version kan i modsætning til Knuds validere som html 4.01 strict eller
xhtml.

'return false' gør, at hvis javascript afvikles, indlæses det nye dokument
ikke i det oprindelige vindue. Hvis browseren er indstillet til ikke at
afvikle javascript, ser browseren ikke 'return false' og dokumentet indlæses
i samme vindue.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-05-03 00:56

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Denne version kan i modsætning til Knuds validere som html 4.01 strict eller
>xhtml.

Jeg skal nok undlade at besvare spørgsmål i webdesigngrupperne
fremover.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-05-03 01:19

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> Jeg skal nok undlade at besvare spørgsmål i webdesigngrupperne
> fremover.

Så er det heller ikke værre. Personligt synes jeg det er snyd at bruge
window.open('...','popup') men ikke bruge target="popup" i HTML'en for
så at sige at det er "strict".
Knuds kode validerede som HTML 4.01 Transitional.
(Men det er rigtigt at man skal returnere false.)

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 11:59

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Jeg skal nok undlade at besvare spørgsmål i webdesigngrupperne
> fremover.

Hvorfor dog. Vi kan vel alle lave en svipser og din var da af de meget små.
Som Lasse R.N. skrev, så validerer det da problemløst i 4.01 Transitional.
Attributten target er bare ikke valid i strict eller xhtml

Generelt klarer du dig da fint - er en af eksperterne, så hæng på.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Stig Nygaard

Dato : 12-05-03 06:24

Hej Erik

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> afvikle javascript, ser browseren ikke 'return false' og dokumentet indlæses

Hvis JavaScript eksekveres, men bruger har noget popup-blokering
installeret, så har du stadig et problem. Hvis du returnerer således:

onclick="a=PopWin('nyheder/klar070503.html');return !a"

så returneres også true hvis der ikke åbnes et vindue pga.
popup-blokering. Dette forudsat at PopWin returnerer det samme som
window.open() selvfølgelig.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-03 12:35

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]

Knuds udgave kan også validere som xhtml transitional.

> Hvorfor dog. Vi kan vel alle lave en svipser og din var da af
> de meget små.

Det er ikke nødvendigvis en "svipser" at give kode der ikke er
strict. Hvis valget står mellem to kodestumper der virker ens og
kun den ene er strict, bør det da være den stricte der anbefales.
Det er bare ikke tilfældet her. De to eksempler virker ikke ens i
alle tilfælde.

> Attributten target er bare ikke valid i strict eller xhtml

Target er valid i transitional-doctyper - såvel html 4.01 som
xhtml.

Jeg er enig med Lasse i at det er lidt "snyd" at undlade target i
et pop op-link for at kunne validere strict. Hvis man primært
bekymrer sig om hvordan brugere vil opleve en side, lader man i
mine øjne nogle i stikken ved at undlade target.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 12:51

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Det er ikke nødvendigvis en "svipser" at give kode der ikke er
> strict.

Jeg tænkte nu også mere på, at du glemte at få 'return false' med. Jeg ved,
at du ved, at den er vigtig.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-05-03 13:51

Erik Ginnerskov skrev:
> Jeg tænkte nu også mere på, at du glemte at få 'return false'
> med.

Nu var det godt nok Knuds eksempel.

> Jeg ved, at du ved, at den er vigtig.

Ja, den manglende "return: false;" kan godt kaldes en svipser.

Men "return false;" ændrer ikke på at Knuds eksempel er valid
transitional-kode (xhtml eller ej). Den opfører sig så bare lidt
anderledes end spørgeren måske forventer (linket åbnes to gange).

Som jeg læste dit indlæg <news:b9nunu$rps$1@sunsite.dk> var det
brugen af target du påtalte. Den er kun en fejl hvis man for alt i
verden vil bruge strict kode. Derimod er manglen på "return false;"
væsentlig at påpege.

--
Jens Gyldenkærne Clausen