Planteblanding i balje
Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 11-05-03 22:17

Hej i gruppen,

Jeg har købt en murerbalje på 65cm i diameter og 35cm i højden til altanen ud
for mit kollegieværelse og fyldt baljen med jord. Nu skal der bare blomster i
den - men spørgsmålet er, hvilke der egner sig bedst. Derfor ville jeg høre,
om nogen havde nogle gode foreslag herinde?

Kriterierne er, at jeg gerne vil have noget stort i midten og noget mindre
uden om. Det skal helst være farverigt og ikke svært at holde.

Hilsen Henrik...

Fra : fa.dk

Dato : 12-05-03 08:30

"Henrik Sass Krag" skrev d. 11-05-03 22:17 dette indlæg :
> [...]
mindre
> uden om. Det skal helst være farverigt og ikke svært at holde.

Der er mange muligheder.
Ét forslag kunne være
- en opstammet fuchia i midten (blomstrer maj - oktober; findes i flere
farver, ofte tofarvet - f.eks. rød/hvid, lilla/-)
- og margeritter udenom (blomstrer også til oktober, kurveblomst m.
hvide randkroner og gul midte. En af de mest robuste sommerplanter. Det
er dog en god idé at klippe de visne blomster af, når du nu sidder ude
på altanen, for så bliver den ved med at blomstre. På et tidspunkt skal
du i øvrigt også fjerne frøanlæg fra fuchia, så blomstrer den fortsat
frodigt.)
- nogle enkelte vedbend (rankerne med de grønne blade vokser ud over
kanten og hænger ned ad baljen)
Skal baljen være mere farvestrålende, så se hvad
blomsterforretningen/planteskolen har - og de har mange forskellige
sommerblomster.
Du kunne også købe en opstammet margerit til midten af baljen og omgive
den med.....
Du skal naturligvis jævnligt vande. Køb en lille flaske plantegødning,
f.eks. substral.

Til efteråret kunne købe forskellige blomsterløg: vintergækker, krokus,
påskeliljer, tulipaner... , så har du vinergækker i februar, senere
krokus, så påskeliljer - og her i maj tulipaner. Og så kan du igen
plante den med sommerblomster.
Både fuchia og den store margerit kan genanvendes, men det kræver et
frostfrit, køligt sted - og det har du sikkert ikke mulighed for på
kollegiet. Og der er også et lidt større arbejde med at få den frem i
lyset og varmen tidligt på sæsonen....
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Sass Krag

Dato : 12-05-03 18:18

"fa.dk" <fa.dk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Der er mange muligheder.

Jeg siger tusind tak for alle dine mange forslag. De er nu noteret ned - nu er
der masser af stof til at gå ud til planteskolen og se dem "live"

Med venlig hilsen
Henrik....