Hornfisk - Gem nogle til andre !
Fra : Hanne Hansen

Dato : 11-05-03 21:39

Bare en lille "bøn":

Når du fisker efter hornfisk, så fang ikke flere, end du kan spise/forære
væk og gider at rense....

At "hamstre" hornfisk, synes jeg ikke er sportsligt. Fanger kun selv til
eget behov (ca. 3-5 par gang) og forlader dernæst pladsen, så andre også kan
få mulighed for at fiske.

Jeg mener dette er almidelig "god opførsel" men "correct me if I am wrong".

Hilsen

Hanne Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-03 04:26

"Hanne Hansen" <hhoffice@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> få mulighed for at fiske.
>
> Jeg mener dette er almidelig "god opførsel" men "correct me if I am

Er du klar over, hvor mange hornfisk, der er? Jeg er ikke selv, men jeg
garanterer dig, at der er rigeligt, om vi så alle mand tog 200 med hjem hver
især. Man skal ikke lade fiskene ligge og flyde i strandkanten, på molen
eller hvor man nu fanger dem. Men hvis en eller anden vil have alle de 38,
han har fanget, med sig hjem, kan jeg altså slet ikke se problemet i det.
Hvad med folk, der fanger sild? Dem er der i høj grad også nok af - både
fiskere og sild.

MC

Fra : Hanne Hansen

Dato : 12-05-03 05:32

Jamen det er da helt fint med mig, HVIS fiskene altså bliver spist.

Hanne Hansen

Fra : Gismo

Dato : 12-05-03 12:24

> Jamen det er da helt fint med mig, HVIS fiskene altså bliver spist.

Har taget 3 horn i år - regner med at fange flere. Kommer jeg hjem med under
5 er der til familien. Er det 200 jeg kommer hjem med sælger jeg ud af dem.
Sådan er det med alle de fisk jeg fanger. KAn så ske at nogle af de fisk der
kommer i fryseren bliver smidt ud senere hvis vi glæmmer de ligger der - det
sker uanset om det er 3 eller 300 fisk jeg kommer hjem med

Tror du skal brokke dig til erhvers fiskerene i stedet for :)

Gismo

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 12-05-03 13:16

"Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> wrote in message

> Har taget 3 horn i år - regner med at fange flere. Kommer jeg hjem med
under
> 5 er der til familien. Er det 200 jeg kommer hjem med sælger jeg ud af
dem.

Er der ikke noget med at lystfiskere ikke må sælge sine fisk

mvh
Gerner

Fra : Robert Piil

Dato : 12-05-03 14:17

On Mon, 12 May 2003 14:15:39 +0200, "Gerner Majlandt"
<gerner@bilinfo.dk> wrote:

>Er der ikke noget med at lystfiskere ikke må sælge sine fisk

Jo, og det gør jo argumenterne imod fritidsfiskerne noget ringere, når
der også er brådne kar blandt lystfiskerne.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 12-05-03 14:05

> Er det 200 jeg kommer hjem med sælger jeg ud af dem.
> Sådan er det med alle de fisk jeg fanger.

Har jeg det da osse fint med .. forudsat du har indløst
fritidsfisker-licens.

/Jan

Fra : Hobi

Dato : 12-05-03 22:14

Det er ikke engang nok.
Fritidsfiskerne må HELLER ikke sælge af de fangede fisk.

Jeg er ikke klar over om det passer, men jeg har hørt, at det giver samme
bøde, som at tage en undermålsfisk = 200 kr pr fisk.

--
MVH
Hobi

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-05-03 14:23

Ja de må heller ikke. Men egentlig er det vel noget pjat. Hvor mange af os
hr købt en stak flade ller en torsk hos nogle af dem? Mange. Der er
begrænsninger på hvilke redskaber de må bruge , hvor, og hvormange, fint.
Men hvis de eller os lystfiskere sælger lidt på havnekajen eller til venner
og bekendte er det fint med mig.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-05-03 19:54

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> begrænsninger på hvilke redskaber de må bruge , hvor, og hvormange, fint.
> Men hvis de eller os lystfiskere sælger lidt på havnekajen eller til

Jamen det er jo "orange" økonomi.
Spøj til side så er jeg enig med dig.

MVH Niels

Fra : Hobi

Dato : 13-05-03 21:42

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja de må heller ikke. Men egentlig er det vel noget pjat. Hvor mange af os
> hr købt en stak flade ller en torsk hos nogle af dem? Mange.

Jeg har aldrig køb fisk fra fritidsfiskere. Jeg kunne heller ikke drømme om,
at gøre det. Det skulle kun være fordi, jeg ville melde det til T&S. Det kan
godt være, at min holdning er som den er, fordi jeg fisker i Skjern å...
Garnfiskerne fra Ringkøbing fjord forsynede en overgang flere
erhvervsdrivende med Laks og havørreder fra fjorden. Vel at mærke i en
periode, hvor mindre end 200 Laks kom forbi de mange garn og op i åen for at
gyde. Da der blev indført forbud mod fiskeri efter Laks og havørred i
Fjorden, kom der pludselig - fra det ene år til det andet - 1000 Laks og
langt flere havørreder op. ( Efter biologernes skøn i begge tilfælde ).
Der foregår iøvrigt stadig et intensivt fiskeri efter Laks i fjorden, omend
i et mindre omfang end tidligere. Dette underbygges - udover flere tilbud om
køb af fisk til flere af mine bekendte - af, at der stadig fanges en hel del
fisk med garnskader.

> [...]
> begrænsninger på hvilke redskaber de må bruge , hvor, og hvormange, fint.
> Men hvis de eller os lystfiskere sælger lidt på havnekajen eller til

Hvis jeg troede på, at fritidsfiskerne kunne nøjes med, at fange til eget
forbrug, og iøvrigt kun solgte en enkelt eller nogle få fisk om året, kunne
jeg såmænd også godt leve med det, men det viser mine erfaringer bare ikke.
Der er kun to ting, som kan få fritidsfiskerne til, at lade være med at
forsøge at tømme havet for fisk. Den ene er øget kontrol, så der er en
rimelig risiko for, at blive snuppet med en større bøde til følge. Den anden
ting er, hvis folk katagorisk lader være med at købe fiskene af dem. Jeg har
opgivet, at få noget fornuftigt kontrol, så der er kun opfordringen til at
lade være med at købe fisk fra fritidsfiskerne tilbage.

Jeg skal lige retfærdigvis sige, at der naturligvis også er mange
fritidsfiskere, som godt kan ramme måde. De føromtalte slyngler er heldigvis
kun en lille del af fritidsfiskerne. De tager bare en uforholdsmæssig stor
del af den samlede fangst.

MVH
Hobi
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk

Fra : Martin_P

Dato : 14-05-03 08:15

On Tue, 13 May 2003 22:41:40 +0200, "Hobi" <hobi@NOSPAMpost8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>kun en lille del af fritidsfiskerne. De tager bare en uforholdsmæssig stor

Tjooo, men sådan er der jo så meget. Der er altid nogen der skal
forsøge sig med at bryde reglerne - sådan er det alle steder. Indenfor
jagt, bilister der kører for stærkt, butikstyve der forsøger sig
osv...

Jeg tror ikke du på nogen måde kan fange alle fritidsfiskere i at
sælge lidt af overskuddet "orange". Ligesom man ikke kan fange alle
bilister der kører for stærkt, alle butikstyvene osv..

Jo - Givet - det ville være rart, men så har vi ikek et demokrati
længere - men nærmere en politistat - det ønsker vi jo heller ikke ?

Martin_P

Fra : Hobi

Dato : 14-05-03 21:55

"Martin_P" <martinXXX@datahuset.dk> skrev i en meddelelse
{CUT]
>- Givet - det ville være rart, men så har vi ikek et demokrati
> længere - men nærmere en politistat - det ønsker vi jo heller ikke ?
>
> Martin_P

Nej det eneste jeg ønsker mig er lidt konsekvens.....

MVH
Hobi

Fra : David

Dato : 16-05-03 09:14

> "Martin_P" <martinXXX@datahuset.dk> skrev i en meddelelse
> {CUT]

> Nej det eneste jeg ønsker mig er lidt konsekvens.....

Meld Gismo så han mister sin førtidspension
Eller ring til Kirsten Jakobsen, hun ved noget om den slags.

David.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 15-05-03 09:44

På den måde som du gør rammer du også dem der fisker lovligt, men sælger
orange.
Kontrol må være vejen. Så afskaf lystfiskertegnet, så kontrollen kan bruge
mere tid på vigtigere sager.
Men hvorfor ikke bare tillade en omsætning? Den regel er jo ikke for at
slåne naturen, men fordi det hurtigt bliver noget man ikke kan sætte moms og
skat på.
Overfiskning hindres ved reglerne om grejet. Og med de tre fladfiskegarn og
tre andre redskaber der er tilladt kan de ikke tømme havet. Problemet er
ikke dem der bryder omsætningsforbuddet, men dem der bruger for mange og
forkerte garn.

Det at undgå at købe kan heller aldrig toppe nogen. Kæmpebøder og øget
kontrol er bedre. Jeg har snakket med en på et tidspunkt der nærmest pralede
med at han nogle gange satte meget lange garn, Med to markeringer i hver
ende lignede det to garn set overfor vandet.

Men i mit arbejde har jeg et udemærket samarbejde med
Amatørfiskerforeningen, der udemærket er klar over problemet, med ulovlige
garn. Desværre de ulovlige fiskere nok sjældent organiserede, så man kan
hive fat i dem; Det gælder både stang og garnfiskere.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-05-03 13:30

> [...]
> tre andre redskaber der er tilladt kan de ikke tømme havet. Problemet er
> ikke dem der bryder omsætningsforbuddet, men dem der bruger for mange og

Dem med for mange garn er i NOGLE tilfælde erhvervs og bierhvervsfiskere og
de må altså sætte ligeså mange redskaber de overhovedet lyster.

I de fleste tilfælde kan de være meget svære at skelne fra fritidsfiskerne
da de ofte bruger sammer slags både. Dog skal den have et fiskerinummer.

Men selvfølgelig er der også brodne kar imellem ligesom der også er i alle
andre befolkningsgrupper. Desværre.

MVH Niels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-05-03 20:24

"Gismo" <stivnisse@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tror du skal brokke dig til erhvers fiskerene i stedet for :)
>

> Gismo

Hvorfor det ??

MVH Niels

Fra : Hanne Hansen

Dato : 13-05-03 17:38

Vi spiser selv de fisk vi fanger ELLER forærer dem gratis væk til vore søde
naboer/venner.

Vores fangst i går: 2 sild, 1 torsk og 1 hornfisk vil blive brugt således:
sildene bliver brugt som agn på et senere tidspunkt (=fryseren) ELLER som en
godbid til hunden, hornfisken fik vores nabo (havde aldrig smagt hornfisk)
og torsken kom i fryseren til vi fanger èn til (var kun på målet) så vi kan
få kogt torsk med sennepssovs (UHM).

Og NEJ vi sælger ALDRIG "ekstra" fangst. Vi stopper FØR vi får fanget mere
end vi kan spise selv eller forære væk

Hanne Hansen

Fra : Michael

Dato : 18-05-03 07:49

Hmm... syns en enkelt eller 2 i den her tråd er lidt galt afmarcheret ... at
fange 200 hornfisk og hjemtage dem og gøre det samme resten af ugen lyder
for mig som ren og skær grådighed.. som blir undskyldt med "Jammen der er jo
så mange af dem" er i virkelig så fattige at i blir nød til at fange så
mange hornfisk så i kan sælge ud af dem og leve af hornfisk resten af
året...?? ligeså snart vandet koger af fisk forsvinder alt hvad der hedder
samvittighed og moral. Hvad med sildene??? ja hvad med dem.. de er trodsalt
så meget mindre at en normal person vil kunne spise 3-4 stykker hvorimod en
hornfisk rækker til vel knapt 2 personer.. derfor argumentet for at fange
mange sild for mig at se kan det slet ik sammenlignes... Men lige så snart
vandet er fyldt med fisk møder folk op fra nær og fjern og propper
hensynsløst alt hvad der kommer på land i en sort sæk.. rense dem er der
ikke tid til "for nu bider fiskene jo" jammen det har de os gjort de sidste
14 dage.. tænk hvis folk fik en extra skatteprocent lagt oveni den allerede
høje skat for at fiske da de jo så fanger en del af deres mad selv og jo så
derfor ikke behøver købe mad og der ydermere vil blive kalkuleret lidt med
at folk solgte lidt hist og her.. så ville de danske kyster være som blæst
for fiskere da nærrigheden så kommer op i dem og så snart der ska lidt
ekstra kroner op af lommen for at fylde en sort sæk.. jammen så har folk
pludslig ikke brug for fiskene mere og alle søndags hornfiskefiskerne der
bruger en helt måned uafbrudt i hornfiskeri, fordi de jo er så nemme at
fange og de har ikke tålmodighed til at fange andet. De ville til min store
fornøjelse også blive ryttet af vejen.. Måske man skulle foreslå det til
regeringen at folk der står uafbrudt på kysten blændet af deres grådighed og
fylder sække skulle trækkes i fradraget...