En rigtigt dato?
Fra : Thomas Voller

Dato : 11-05-03 20:32

Hej NG.

Sidder og arbejder på en kalender, som folk kan skrive begivenheder ind i.
Jeg bruger et javascript til at validere det input folk angiver.

Jeg har fem selectbokse til at angive dato:
- Dag
- Maaned
- Aar
- Timer
- Minutter

Ud fra disse kan folk så definere et tidspunkt for en eller anden begivenhed
de vil have i kalenderen. Nu vil jeg bare gerne have muligheden for at
validere, om den dato folk vælger sig frem til rent faktisk er en dato. Folk
kan jo f.eks. godt lave en dato, der hedder d. 31. februar 2004, selv om der
på ingen måde er 31 dage i februar. Kan man lave den slags validering, hvor
der samtidig tages hensyn til skudår?

Min nuværende validering ser sådan ud. Den bliver udført ved onsubmit:

//start
function ValidateKalender(thisform)
{
strError = 'Fejl! Du skal:\n\n';
boolError = false;

if (thisform.Dag.value == "")
{
strError = strError + '- Vælge en dag!\n'
boolError = true;
thisform.Dag.focus();
}

if (thisform.Maaned.value == "")
{
strError = strError + '- Vælge en måned!\n'
boolError = true;
thisform.Maaned.focus();
}

if (thisform.Aar.value == "")
{
strError = strError + '- Vælge et år!\n'
boolError = true;
thisform.Aar.focus();
}

if (thisform.Timer.value == "")
{
strError = strError + '- Vælge et timetal!\n'
boolError = true;
thisform.Timer.focus();
}

if (thisform.Minutter.value == "")
{
strError = strError + '- Vælge et minuttal!\n'
boolError = true;
thisform.Minutter.focus();
}

if (thisform.Overskrift.value == "")
{
strError = strError + '- Skrive en overskrift!\n'
boolError = true;
thisform.Overskrift.focus();
}

if (thisform.Beskrivelse.value == "")
{
strError = strError + '- Skrive en beskrivelse!\n'
boolError = true;
thisform.Beskrivelse.focus();
}

if (boolError == true)
{
alert(strError)
return false;
}
}
//slut

Mvh. Voller.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-05-03 20:40

"Thomas Voller" <voller@voller.dk> writes:

> [...]
> der samtidig tages hensyn til skudår?
>
> Min nuværende validering ser sådan ud. Den bliver udført ved onsubmit:

Den klarer fint at tjekke for at der faktisk er indtastet noget.

For at teste at datoen giver mening, så kan du lave et nyt Date-objekt
ud fra de indtastede data, og så se om datoen passer bagefter. Hvis
man fx indtastede 31. februar 2004, så vil det nye Dato-objekt sige at
det er det er d. 2. marts 2004. Da det ikke er det samme, så må den
oprindelige indtastning have været forkert en fejl.

/L

Fra : Thomas Voller

Dato : 11-05-03 20:54

> [...]
> det er det er d. 2. marts 2004. Da det ikke er det samme, så må den
> oprindelige indtastning have været forkert en fejl.

Øhm... Kom igen?
Jeg har meget lidt forstand på javascript. Kan du give mig et par spark i
den rigtige retning med noget kode?

Tak for dit svar.

Mvh. Voller.