blommetræer og økologisk behandling af øde~
Fra : jensen

Dato : 09-05-03 12:06

hej
vi har 2 blommetræer (Victoria) som blev sat sidste forår...eller var det
efteråret før.... kan ikke lige huske det. Sidste år gav det nogle få
blommer, men samtidig blev bladene ret gule og blev spist af et eller andet
insekt. Nu vil manden i huset sprøjte grenene her i foråret - men da jeg er
mest til økologi og naturlige bekæmpelsesmetoder søger jeg lidt hjælp her i
gruppen (til at overtale ham).

1. Hvilke sygdomme kan angribe blommetræerne og hvad gør man ved dem?
2. Hvilken slags gødning er det bedste - tang, kompost eller andet?
3. hvordan kan man beskytte blommerne mod fugle og andet, når de bliver
modne
4. Skal blomsterne udtyndes?

hilsen Helle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-05-03 21:23

On Fri, 9 May 2003 13:05:42 +0200, "jensen" <jjaansen@mail.dk> wrote:

> [...]
>gruppen (til at overtale ham).
>
>1. Hvilke sygdomme kan angribe blommetræerne og hvad gør man ved dem?

En del.
Det bedste man kan gøre er at sørge for at træerne trives godt. Og også
sørge for et rigt fugleliv i haven - larver og lus ædes til dels af
fuglene.

>2. Hvilken slags gødning er det bedste - tang, kompost eller andet?

Jeg har haft godt held med at smide en trillebør halmblandet
staldgødning omkring frugttræer, især mens de er unge.

>3. hvordan kan man beskytte blommerne mod fugle og andet, når de bliver
>modne

Jeg har aldrig oplevet fugle som et problem i blommer - til gengæld for
jeg aldrig selv et eneste kirsebær fra de 3 træer som står herude.
Medmindre jeg da klatrer op i træet og æder løs inden de er helt modne.
(Hvilket sådan set er sjovt nok, bortset fra at man får så ondt i maven

>4. Skal blomsterne udtyndes?

Victoria-blommer har i hvert fald godt af det.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!