Muggent gulv
Fra : Ole Storm

Dato : 09-05-03 12:04

Hej gruppe,

Jeg er den glade ejer af et parcelhus fra 1976.

Men - i forbindelse med istandsættelse af et værelse er vi imidlertid stødt

problemer: gulvet - eller rettere undergulvet under et parketgulv lugtede
meget
muggent!

Nu har jeg så pillet parketgulv og undergulv op, og kan konstatere at
undergulvet, der er 22 mm spånplade, er meget præget af mug/skimmelsvamp på
oversiden, mens de på undersiden ser pæne ud. Der er ingen kraftige tegn på
vandskader - f.eks. er pladerne ikke hævet nogen steder.

Gulvet er konstrueret som følger:

Nederst, ovenpå betonen og et tyndt lag sand, ligger nogle Rockwool
lamelplader/gulvplader (600x900x52 mm). På disse ligger en 22 mm spånplade,
hvorpå parketgulvet er lagt. Mellem parketgulv og undergulv lå et kraftigt
stykke tjæret pap (vil jeg tro), på den ene side forsynet med en masse små
kork-stykker.

Nu er det så jeg er interesseret i at finde ud af hvor denne skimmelsvamp
stammer fra, inden jeg begynder at lægge nyt undergulv ovenpå de
tilsyneladende
intakte Rockwool gulvplader (som må stamme fra 1976).

Jeg kan konstatere at der ikke er udlagt nogen form for fugtspærre, som det
ellers anbefales på:
http://www.rockwool.dk/den_lille_lune/ny/gulv/gulvplade.asp
- kan dette mon være roden til problemet. Kan man forestille sig at det
tjærede
pap-lag har fungeret som en (fejlplaceret) fugtspærre, og fugten derved har
samlet sig på oversiden af undergulvet???

Hvad vil I foreslå jeg gør? Skal jeg evt. også udskifte gulvpladerne til
nye?

Med venlig hilsen,

Ole Storm, Odense.

Fra : THS NIEL

Dato : 09-05-03 14:09

> Jeg kan konstatere at der ikke er udlagt nogen form for fugtspærre, som
det
> ellers anbefales på:
> http://www.rockwool.dk/den_lille_lune/ny/gulv/gulvplade.asp
SNIP

På den tid, da dit hus blev bygget, kom man dampspærren under betondækket.

/Thomas

Fra : Ole Storm

Dato : 10-05-03 11:16

"THS NIEL" <tgnFJERN@worldonline.dk> wrote in message
> det
> SNIP
>
> På den tid, da dit hus blev bygget, kom man dampspærren under betondækket.

Hvis det er tilfældet, hvor skal jeg så mon søge årsagen til mit problem med
skimmelsvamp?

Ole.

Fra : THS NIEL

Dato : 10-05-03 23:17

> Hvis det er tilfældet, hvor skal jeg så mon søge årsagen til mit problem
med
> skimmelsvamp?

Sikert fordi der er dårligt isoleret under betonen. Det bevirker at der er
forskel (større end ca. 5 grader) på luften i værelset og selve gulvet.
Derved kan der komme fugtighed på undersiden af trægulvet (kondens), der har
svært ved at trække bort - især hvis gulvet er lakeret om efter ilæggelse.

Er dit trægulv svømmende - for så skal du sørge for, at panelerne ikke er
malet sammen med gulvet - det svømmende gulv skulle gerne "ånde" bag/under
panelerne.

/Thomas

Fra : JMH

Dato : 12-05-03 19:46

"Ole Storm" <olise@mobilixnet.dk> wrote in message news:<b9g1qc$b7l$1@sunsite.dk>...
> [...]
> oversiden, mens de på undersiden ser pæne ud. Der er ingen kraftige tegn på
> vandskader - f.eks. er pladerne ikke hævet nogen steder.
VIGTIGT
Hvis du har dokumentation for at det er skimmelsvamp,dækker din
forsikring hvis du har tegnet forsikring mod svamp. Hvis du taler med
dit forsikringsselskab, så skal du forberede dig godt, og tal ikke med
dem alene.

> [...]
> stykke tjæret pap (vil jeg tro), på den ene side forsynet med en masse små

Har du målt fugtigheden i din Beton ??? Er det tynde sandlag fugtigt
??? Er rockwollen fugtig ??? Hvordan er den relative fugtighed i
værelset ??? Har det tjærede pap kontakt med ydervæggen ??? hvis du
kan give oplysninger på disse spørgmål, så kan problemet måske
indkredses.

> Nu er det så jeg er interesseret i at finde ud af hvor denne skimmelsvamp
> stammer fra, inden jeg begynder at lægge nyt undergulv ovenpå

Jeg vil anbefale dig ikke at lægge nyt gulv før du kender eksakte
årsag til den omtalte " Skimmelsvamp" og du får denne fjernet i hele
huset, hvis du foretager en renovering af gulvet, og der senere opstår
problemer, risikerer du at stå uden forsikringsdækning hvis du laver
fejl.

Hvis du har brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte mig for en
besigtigelse min email har du, jeg bor også i Odense.
Med venlig hilsen: John Møller Hansen