Understrygning af tag --> Materialer hvorf~
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 10-05-03 06:05

Hej i gruppen....

Først tak for mange interessante indlæg, man kan lære meget ved bare at
kigge....

Et konkret spørgsmål:
Ved nogen hvor i København man kan købe mørtel til understrygning, f.eks.
KKh 50/50/575 ????

Jeg har prøvet ved Silvan & Bauhaus, uden positivt svar. Ekspedienten i
Silvan sagde enddog : "Jeg ved godt hvad det er du gerne vil have, og jeg
har noget der kan bruges... Det vil jeg bare ikke anbefale dig at bruge"....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Tømreren

Dato : 09-05-03 16:52

> Et konkret spørgsmål:
> Ved nogen hvor i København man kan købe mørtel til understrygning, f.eks.
> KKh 50/50/575 ????

Der er et par stykker.

Østerbro trælast
Øbro trælast
Du kan jo nappe adressen på www.krak.dk

Mvh
Tømreren

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 10-05-03 19:53

Hej igen......

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> wrote in message

> Du kan jo nappe adressen på www.krak.dk
>
> Mvh
> Tømreren

Jeg takker mange gange for hjælpen...

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Tømreren

Dato : 10-05-03 08:18

> Jeg takker mange gange for hjælpen..

Ingen årsag...
Husk lige at stil dit ur på din pc..

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 10-05-03 09:02

> Et konkret spørgsmål:
> Ved nogen hvor i København man kan købe mørtel til understrygning, f.eks.
> KKh 50/50/575 ????

Du må ikke skrive "f.eks." for det ER KKh du skal bruge og ikke en alm.
mørtel. Og husk det er bedst at gøre arbejdet efter et regnskyld så
tagstenene er fugtige, når det er rene kulekalk mørtler der arbejdes med..

Kalk og Mørtelværkerne er dem med det største udvalg i restaurerings og
hydrauliske mørtler. De ligger på C.F. Richs vej og i Nordhavnen.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-05-03 10:06

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du må ikke skrive "f.eks." for det ER KKh du skal bruge og ikke en alm.
> mørtel. Og husk det er bedst at gøre arbejdet efter et regnskyld så
> tagstenene er fugtige, når det er rene kulekalk mørtler der arbejdes med..

Hej Philip !

Du har helt ret, men skal vi ikke lige have styr på betegnelserne...

Jeg mener at kunne huske at KKh er hydraulisk kalk. Hydraulisk efter ordet
hydro fordi hærdningen foregår ved hjælp af vand.

Kulekalk kaldes også for luftkalk fordi hærdningen foregår uden hjælp af
vand. Denne type bruges f.eks. til kalkning af mure mv.

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 11-05-03 22:08

> Hej Philip !
>

> Du har helt ret, men skal vi ikke lige have styr på betegnelserne...

Stadig lige skarp, selv om det ikke er meget vi høre til dig længere, der
er måske travlt i butikken?

> Jeg mener at kunne huske at KKh er hydraulisk kalk. Hydraulisk efter ordet
> hydro fordi hærdningen foregår ved hjælp af vand.

Du har ret, jeg indbildte mig at KK stod for kulekalk da jeg ikke kunne
huske det præsist.

Nu er kalk og mørtel ikke min stærkeste side, men har min interasse og jeg
mener at lagret kulekalk er den bedste kalk og derfor blev brugt til de
mest krævende opgaver i gamle dage, heriblandt mørtel. Der findes iøvrigt
både hydrauliskkalkmørtel, læskekalkmørtel og luftkalkmørtel.

Jeg går iøvrigt på et slot i øjeblikket som er muret op i en tidsalder hvor
der bestemt ikke var cement. Og stenene(munkesten) er næsten ikke til skille
i fugerne uden hjælp af elektrisk nedbrydnings værktøj.

> Kulekalk kaldes også for luftkalk fordi hærdningen foregår uden hjælp af
> vand.

Både Og. For Kulekalk hærder ved at optage kuldioxid fra luften, men det
sker kun når der er vand tilstede. Derfor er det bedste vejr at kalke i,
også de grå og tåget dage i det tidlige forår, så kan kalkning også holde i
op til ti år. Og hvis der bruges kulekalkmørtel til understrygning er det
derfor også vigtigt at tagstenen er fugtige.

> Denne type bruges f.eks. til kalkning af mure mv.

Og mørtel.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-05-03 23:00

> Du har ret, jeg indbildte mig at KK stod for kulekalk da jeg ikke kunne
> huske det præsist.

Så fik vi det på plads....

> [...]
> mest krævende opgaver i gamle dage, heriblandt mørtel. Der findes iøvrigt
> både hydrauliskkalkmørtel, læskekalkmørtel og luftkalkmørtel.

Det er jo sjældent at der anvendes andet end kc mørtel i nutidens byggeri,
så det er jo ikke lige det der ligger først på rygraden

Se evt. her:
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/100589-14/teksten.htm

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk