Opformering af Rodendendron?
Fra : zigge

Dato : 09-05-03 08:06

Hej Ng.

Er der nogen herinde der har erfaringer med at opformere disse? Og i så
fald, hvordan?

Mvh
//zigge

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-05-03 09:09

zigge wrote:

> Hej Ng.
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med at opformere disse? Og i så
> fald, hvordan?

Man lægger et 5cm tykt lag spagnum på jorden
og drysser det over med et tyndt lag fint flis, så det ikke så nemt tørre
ud.
Så drysser man et gram frø per kvadrat meter jævnt over det hele.
til sidst vander man grundigt, så frøene kommer ned imellem fliserne.
Så er det bare at holde det fugtigt.

Hvis du får for mange planter, så gem dem som danner de dybeste rødder,
da de typisk også vil være de mest hårdføre.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-05-03 18:35

zigge wrote:

> Hej Ng.
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med at opformere disse? Og i så
> fald, hvordan?

Du kan også tage en stor gren, nedrest fra planten og grave den ned sådan
at den kun har et skud oppe over jorden. Det er bedst
hvis grenen stadigt har forbindelse til moderplanten, men det kan også
lade sig gøre unden forbinelse med moderplanten, bare det sker inden
at planten skyder om foråret eller lige efter at skudene er blevet stive.

Fra : zigge

Dato : 10-05-03 08:53

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> lade sig gøre unden forbinelse med moderplanten, bare det sker inden
> at planten skyder om foråret eller lige efter at skudene er blevet stive.

Tak for svarene

Lige en ting - Hvor kan man købe frø henne? Jeg har aldrig set dem i
"Brugsen"...

Mvh
//zigge

Fra : Brian XJ

Dato : 09-05-03 22:55

Hej, dette har jeg gjort og det lykkes!
Efter afblomstring skar jeg halv igennem en gren tæt ved jorden, grenen kom
ned i jorden/i en potte. Brugte noget kraftig ståltråd for at holde grenen
på plads. Næste forår blev baby planten frigjordt fra moderplanten, og nu 3
år efter står det nye barn smuk og flot.

mvh
Brian Jeppesen