Problemer med absolut positionering via CS~
Fra : Willy Roesen

Dato : 07-05-03 14:11

Som en meget hjælpsom sjæl har været så venlig at påpege overfor
mig, så er mit lille problem ikke direkte relateret til
SSI-scripting (spørgsmålet har været postet i
'...webdesign.serverside').
Jeg gentager det derfor i denne gruppe, i håbet om her at få et
fingerpeg eller to, som jeg kan bruge til noget:

Jeg har fået et lille problem.
En bundtekst (en gennemgående streg og en linje tomt pral om
hosting, copyright og andet vrøvl), som sættes ind på nogle af
mine sider med include virtual, er ved hjælp af en navngivet div
(via CSS) positioneret absolut i bunden af siden .....
men !
... når en side fylder mere end browservinduet bliver denne bund
jo
til et ret irriterende indslag i selve sideindholdet, i stedet
for at
blive pænt på sin plads og give mulighed for scroll af siden.
Hvordan klarer jeg nu lige den ????
Et eksempel ??? Joooo, følgende link illustrerer glimrende
(browservinduet skal være mindre end 1.024*768):
http://www.ideast.dk/dfbaarup/FuglSkydn2002.shtml

mvh og pf tak
wyron

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-05-03 14:22

"Willy Roesen" <wyron@ideast.dk> skrev
> [...]
> for at
> blive pænt på sin plads og give mulighed for scroll af siden.

Lad være med at indsætte denne bundtekst med absolut positionering. Nøjes
med at indsætte den sidst i siden kildetekst inden </body>.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Willy Roesen

Dato : 07-05-03 14:56

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lad være med at indsætte denne bundtekst med absolut positionering. Nøjes
> med at indsætte den sidst i siden kildetekst inden </body>.

Joda - du har ret - det kunne man gøre.
Men så er problemet at bundteksten farer op og ned ved sideskift, alt efter
den aktuelle sidestørrelse, i stedet for at bevare sin position i bunden -
og det er næsten værre.
Jeg kunne også lade alle sider være mindst 1200 pixels i højden, men så vil
bundteksten (så godt som) aldrig være synlig, fordi brugsindholdet slutter
længe før.
Er der ikke noget alternativt forslag ?

Jeg ved godt man kan gøre det med PHP, men så bliver tabellerne pludselig
umulige at styre (tabeller indeni tabeller). Jeg har prøvet !

mvh
/W

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 15:10

Willy Roesen skrev:

[undlad absolut positionering]

> Men så er problemet at bundteksten farer op og ned ved
> sideskift, alt efter den aktuelle sidestørrelse, i stedet for
> at bevare sin position i bunden - og det er næsten værre.

Position: fixed; klarer problemet - bare ikke i IE. Det er muligt
at det hack du kan se her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> også
virker med det faste element i bunden - jeg har ikke undersøgt det
nærmere.

> Jeg ved godt man kan gøre det med PHP, men så bliver
> tabellerne pludselig umulige at styre (tabeller indeni
> tabeller). Jeg har prøvet !

Det eneste du kan gøre med PHP er at skrive HTML- og CSS-koder til
browseren. Så rent layoutmæssigt giver PHP dig ikke noget ekstra.

Du kan derimod anvende frames - evt. en iframe - til at få
elementerne placeret fast på siden. Det giver så bare andre
problemer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-05-03 19:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> at det hack du kan se her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> også
> virker med det faste element i bunden - jeg har ikke undersøgt det

Jeg har prøvet at bruge den løsning til en bundlinje. Der skulle ændres
lidt og jeg har kun testet i IE6, Opera 7, Phoenix 0.4 og Netscape
Navigator 4.x, men det ser umiddelbart ud til at kunne bruges:

http://ekot.dk/www/menu2/

Dvs. NN4.x får ikke den faste bundlinje, den viser bare indholdet af
bundlinjen efter resten af indholdet på siden. Men det er jo som man
kunne forvente.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Willy Roesen

Dato : 08-05-03 14:12

Jeg takker for svarene.
Der var naturligvis ting jeg ikke selv var opmærksom på (tak for
linket), men de løser heller ikke problemet.
Den eneste anvendelige løsning for mig at se er, som du skriver J
GC, at anvende frames i stedet - det vil jeg bare ikke !
Well - vi får se, hvad fremtiden bringer.

/W