Frameborder i frames
Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 07-05-03 13:08

Hej!

Jeg laver min første hjemmeside, og der er opstået et problem som
jeg MEGET gerne vil bede om hjælp til!

Jeg har inddelt min side i 9 felter, lidt ligesom et
kryds-og-bolle-spil, vha. frames. Men der skal ikke være en
synlig overgang imellem frames'ne, så jeg har prøvet at sætte
frameborder til 0, i CSS har jeg også sat margin i body til 0,
samt border-width: 0px i body.
Der er ikke noget af det der virker fuldstændigt, for der er
stadig 2 tynde lodrette hvide streger og 2 tynde vandrette grå
streger!!!

Hvordan fjerner jeg de streger, så overgangen fra frame til frame
bliver usynlig?

Hvis det kan hjælpe at jeg sender alle koderne, vil jeg gerne
det!
På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 13:29

Nicolai Sandholdt skrev:

> Jeg har inddelt min side i 9 felter, lidt ligesom et
> kryds-og-bolle-spil, vha. frames.

Er der nogen speciel grund til at vælge et layout med 9 rammer?

> Men der skal ikke være en synlig overgang imellem frames'ne, så
> jeg har prøvet at sætte frameborder til 0,

På frame eller frameset-elementet?

Det skal sidde på sidstnævnte - så virker det.

> Hvis det kan hjælpe at jeg sender alle koderne, vil jeg gerne
> det!

Det er bedre hvis du giver et link til siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 08-05-03 16:09

> Er der nogen speciel grund til at vælge et layout med 9 rammer?

Ideen var at få en baggrund ligesom på www.egenhjemmeside.dk, med
runde hjørner, og så kunne der være en menu for oven eller til siden
og så teksten inde i selve midter-feltet.
Det ville jeg så løse ved at lave 3x3 frames, hvor der så var et
jpg-billede af et rundt hjørne i de 4 hjørner af skærmbilledet. På
langsiderne var der så et midterstykke der blev gentaget langs
siderne af skærmen; så uanset om man sad ved en stor eller lille
skærm, så var det de frames på langsiderne der tilpassede sig
størrelsen, fordi jeg satte størrelsen af frames'ne til
cols="10%,*,10%"! Alle siderne skulle så åbnes op i den store frame
i midten.

Det kan sikkert godt laves nemmere, og så vil jeg gerne høre om det,
for det andet her er lidt besværligt. Men jeg vil stadig gerne vide
hvorfor det ikke virker!

For at få det til at virke med alle de 9 frames, blev jeg nødtil
først at lave en frame-side (frameset.html), der var inddelt i 3
rows. De 3 sider der opstod af det (frameset1.html , frameset2.html
og frameset3.html), er så igen hver indelt i 3 cols. På den måde
opstår alle de 9 felter, med 9 tilhørende sider (frame1-9.html) hvor
jeg har lagt henholdsvis de runde hjørner og midterstykkerne ind som
baggrundsbilleder!

> På frame eller frameset-elementet?
>
> Det skal sidde på sidstnævnte - så virker det.

Som jeg prøvede at forklare. så har jeg 4 frameset-elementer. Først
én overordnet, der fører videre til 3 andre der igen er underindelt!
Og jeg har prøvet at placere tacket i frameset.html, frameset1.html,
frameset2.html og frameset3.html, samt på alle siderne
(frame1-9.html), uden af de irriterende streger er forsvundet!

> Det er bedre hvis du giver et link til siden.

Det ville jeg meget gerne, for det ville være det letteste; men det
virker bare ikke når jeg har uploaded alle siderne til en server
(geocities.com). Men det virker fint nok med alle hjørnerne og
sidestykkerne når det ligger på min private harddisk!
Men jeg ville da gerne copy-and-paste'e alle siderne systematisk ind
her! Nu står der jo ikke noget på siderne endnu, så det er kun
koderne!

> --
> Jens Gyldenkærne Clausen
Men mange tak for hjælpen indtil videre Jens G. C., jeg håber også
du læser dette og kan hjælpe mig videre!!
Hilsen
Nicolai

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 21:30

Nicolai Sandholdt skrev:

> Ideen var at få en baggrund ligesom på www.egenhjemmeside.dk,
> med runde hjørner, og så kunne der være en menu for oven eller
> til siden og så teksten inde i selve midter-feltet.

O.k. - det kan sagtens gøres uden rammer.

Du kan enten lægge grafikken i en tabel eller i positionerede
div'er.

> Som jeg prøvede at forklare. så har jeg 4 frameset-elementer.
> Først én overordnet, der fører videre til 3 andre der igen er
> underindelt!

Det er ikke nødvendigt. Du kan godt lave "kryds og bolle"-
inddelingen i et hug:

<frameset rows="33%,33%,*" cols="33%,33%,*">
<frame name="topvenstre" ...>
<frame name="topmidt" ...>
<frame name="tophojre" ...>
<frame name="midtvenstre" ...>
[snip]
</frameset>

> Det ville jeg meget gerne, for det ville være det letteste;
> men det virker bare ikke når jeg har uploaded alle siderne til
> en server (geocities.com).

Prøv at komme med linket alligevel - måske kan vi se hvad der er
galt.

> Men det virker fint nok med alle hjørnerne og sidestykkerne når
> det ligger på min private harddisk!

En mulighed er at referencerne peger til filer på din harddisk i
stedet for filer på nettet. En anden mulighed er at du ikke har
fået alle billeder eller html-filer med.

> Men jeg ville da gerne copy-and-paste'e alle siderne
> systematisk ind her!

Lad endelig være med det! - det er svært at bruge til noget
fornuftigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 16-05-03 15:17

Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 16-05-03 15:22

Øhh, jeg prøver lige igen! Det var dette her jeg skrev:

> Du kan enten lægge grafikken i en tabel eller i positionerede
> div'er.

Det med positionerede div'er er genialt! Det har jeg læst engang, men
glemt igen. Det virker, men så har jeg et nyt problem:
Hvordan får jeg mine links til at åbne op i et begrænset feldt inde i
midten, ligesom jeg kunne i frames?

Jeg har også prøvet at stille det op i en tabel, men der er stadig
problemer med de hvide streger! Hvordan får jeg også et link til at
åbne inde midt i tabellen? Og hvordan får jeg midterstykkerne til at
brede sig, så de fylder langsiderne på skærmen?

> Det er ikke nødvendigt. Du kan godt lave "kryds og bolle"-
> inddelingen i et hug:
>
> <frameset rows="33%,33%,*" cols="33%,33%,*">
> <frame name="topvenstre" ...>
> <frame name="topmidt" ...>
> <frame name="tophojre" ...>
> <frame name="midtvenstre" ...>
> [snip]
> </frameset>

Ja det er sådanne det skal gøres!! Jeg havde bare ikke sat rows og
cols sammen i en linie, men delt dem ud imellem framesættet og
siderne, og det virkede ikke!
Men det der virker, og har gjort det lidt simplere!

> Prøv at komme med linket alligevel - måske kan vi se hvad der er
> galt.

Nu har jeg (langt om længe) fået det hele uploadet, så her er
adressen: www.geocities.com/nthsandholdt
Der har jeg prøvet at lave det i en tabel, et framesæt og vha.
positionerede div'er! Det er kun det sidste der virker, men så er der
nye problemer!
Jeg ville stadig gerne vide hvordan problemet med tabellen og
framesættet kan løses, for jeg vil gerne blive klogere. Men det er de
positionerede div'er, som jeg vil arbejde videre med. Så det
vigtigste nu, er hvordan jeg får et link til at åbne op i et
begrænset feldt midt på siden!?

> En mulighed er at referencerne peger til filer på din harddisk i
> stedet for filer på nettet. En anden mulighed er at du ikke har
> fået alle billeder eller html-filer med.

Det har jeg også fået tjekket nu, og det var ikke noget af det der
var galt. Jeg tror bare at det var yahoos server der ikke umiddelbart
ville acceptere mine sider! For nu virker det hele fint!

> Lad endelig være med det! - det er svært at bruge til noget
> fornuftigt.

Ok. *S* Det lader jeg så være med!

Jeg ved at jeg har været længe om at svare tilbage på dette, men jeg
håber virkelig på en tilbagemelding!

VH
Nicolai

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-03 15:58

"Nicolai Sandholdt" <nthsandholdt@jubiipost.dk> skrev

> [...]
> glemt igen. Det virker, men så har jeg et nyt problem:
> Hvordan får jeg mine links til at åbne op i et begrænset feldt inde i

Du kan lægge en iframe ind i det felt, hvor du vil have dine links til at
åbne. Så skal du bare adressere dine links til at åbne i iframe ved at
tilføre target="[iframens navn]" til links.

Eks.:

Hvis din iframe hedder <iframe name="centerfelt" src="side1.htm"
width="xxx" height="yyy"></iframe>

.... skal dine links udenfor iframe se sådan ud: <a href="side2.htm"
target="centerfelt">Side 2</a>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 16-05-03 16:30

> [...]
> width="xxx" height="yyy"></iframe>
>
> .... skal dine links udenfor iframe se sådan ud: <a href="side2.htm"

Det vil jeg rode lidt med, for det lyder som løsningen! Mange tak for det!

VH
Nicolai

Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 20-05-03 14:33

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 14:43

Nicolai Sandholdt skrev intet, men citerede et helt indlæg.

Hvorfor?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nicolai Sandholdt

Dato : 23-05-03 13:41

> Nicolai Sandholdt skrev intet, men citerede et helt indlæg.
>
> Hvorfor?

Ja, undskyld! Det var en tastefejl. Jeg ville have skrevet et
indlæg, og startede med at skrive min e-mail, og så af gammel
vane, trykkede jeg på return, og så blev det sendt uden at jeg
fik skrevet noget!
Derfor...og jeg kunne ikke umiddelbart finde en måde at slette
indlægget på!

Nicolai.