Kontoplan eks. for VS
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 05-05-03 20:49

Hej,

Jeg har tidligere lavet regnskab for mit enkeltmandsfirma i
Winfinans, men har ikke medtaget skat mm. idet det jo alligevel
sammenblandes med den personlige indkomst.

I år vil jeg benytte virksomhedsordningen og skal derfor udvide
kontoplanen med konto for virksomhedsskat, opsparet overskud etc. Er
der evt. nogen der har et kontoplan eks. til brug i VS? Jeg har set
diverse eksempler beregnet til selskaber, min de virker unødigt
komplicerede.....

mvh
Jeppe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-05-03 21:23

"Jeppe N. Madsen" wrote:

> [...]
> der evt. nogen der har et kontoplan eks. til brug i VS? Jeg har set
> diverse eksempler beregnet til selskaber, min de virker unødigt

Hm, systemet bruges nu slet ikke ved selskaber, så hvad du har set ?

Men mit råd vil nok være at aftale en opstilling med en revisor, selve
konteringen er langt det mindste.

Og vi bruger et færdigt system på landsplan, der laves ca 40.000 regnskaber,
og det dækker altså ikke alle de mulige kombinationer i VS-ordningen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 05-05-03 21:43

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> I år vil jeg benytte virksomhedsordningen og skal derfor udvide
> kontoplanen med konto for virksomhedsskat, opsparet overskud etc. Er
> der evt. nogen der har et kontoplan eks. til brug i VS?

Hvorfor udvide kontoplanen? VS er udelukkende skattetekninsk, og du kan
bare medsende et excelark hvor du har opgjort saldi på konti i VS.

Jeg har set
> diverse eksempler beregnet til selskaber, min de virker unødigt
> komplicerede.....

Du har næppe set VS-eksempler til selskaber.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 06-05-03 19:48

Den Mon, 5 May 2003 skrev Kenn Gerdes:

> Hvorfor udvide kontoplanen? VS er udelukkende skattetekninsk, og du
> kan bare medsende et excelark hvor du har opgjort saldi på konti i
> VS.

Glimrende ide som jeg ikke lige havde tænkt på

> Jeg har set
>
> Du har næppe set VS-eksempler til selskaber.

Kontoplaneksempler indeholdende diverse konti vedr. betaling af
selskabsskat......

mvh
Jeppe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-05-03 20:04

"Jeppe N. Madsen" wrote:

> Kontoplaneksempler indeholdende diverse konti vedr. betaling af
> selskabsskat......

Du bør få proff hjælp til opstille VS-opgørelsen

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 06-05-03 20:58

Den Tue, 06 May 2003 skrev Erik G. Christensen:

> Du bør få proff hjælp til opstille VS-opgørelsen

Måske ....jeg er klar over, at der er mange og komplicerede forhold
som kræver revisorbistand, men for en konsulentvirksomhed uden
bygninger, biler, renteudgifter, blandede aktiver mm. synes jeg det
ser overskueligt ud. Hvis jeg løber ind i problemer må jeg jo bide i
det sure æble....eller spørge her

mvh
Jeppe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-05-03 15:44

"Jeppe N. Madsen" wrote:

> [...]
> som kræver revisorbistand, men for en konsulentvirksomhed uden
> bygninger, biler, renteudgifter, blandede aktiver mm. synes jeg det

Lad os håbe, at skattevæsenet er enig med dig der

For ellers kan de jo underkende opgørelsen, og så er det intet værd.

Hvorfor vil du egentlig bruge VS-ordning ?
Er det opsparet overskud ?

Og har du så bogført korrekt gennem året ?

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 07-05-03 19:18

Den Wed, 07 May 2003 skrev Erik G. Christensen:

> Lad os håbe, at skattevæsenet er enig med dig der

Ja!

> For ellers kan de jo underkende opgørelsen, og så er det intet
> værd.

Nu har jeg ikke prøvet at have de store diskussioner med
skattevæsenet, men jeg går ud fra man får en chance for at forklare
hvorfor tingene er opgjort som de er, og evt. på det tidspunkt søge
bistand. Men det er måske for naivt?

Det er selvfølgelig smartest at have tingene opgjort korrekt første
gang, men dels kan jeg godt lide at vide hvordan opgørelserne
fortages, dels vil en revisorudgift på 5-10 kkr udgøre en
uforholdsmæssig stor del af årets resultat

> Hvorfor vil du egentlig bruge VS-ordning ?
> Er det opsparet overskud ?

For at opspare årets overskud (og dermed undgå A-indkomst hvilket vil
medføre tilbagebetaling af SU.....)

> Og har du så bogført korrekt gennem året ?

Det vil jeg mene Jeg har separate (bank)konti for firma/privat så
det er relativt let at checke, at der ikke har været private hævninger
udover udligning af mellemregninger.

mvh
Jeppe