petroleumsovn vs. gasovn ?
Fra : MFN

Dato : 05-05-03 13:35

Jeg skal have mig en ekstra varmekilde. Har kigget lidt på Zibro's
petroleumsovne der jo er ret smarte med termostat og elektronik til
timerstart osv. Men de koster rask væk fra flere tusind kroner og op efter.

Eller jeg kunne købe en traditionel gasovn med flaske, der dog ikke er
termostatstyret og alt det lir' ....... den får man jo fra 700.-

Men er der nogen der ved hvad der er billigst at fyre med ved de 2
muligheder ? Gas fra en tankstation eller pertroleum fra Zibro (den skulle
jo være ekstra ren).

Michael F.

Fra : Henrik & Lotte

Dato : 05-05-03 15:28

Hej Michael
Jeg ved ikke hvad der er biligst, men min gamle far har en gasovn og hold
kæft hvor der kommer vand ud af sådan en.
Jeg har ladet mig fortælle, at for hver liter gas du brænder af kommer der
en1/2 liter vand ud af den.
Men om det passer skal jeg lade være usagt men vand det kommer der, så husk
at lufte ud.
hvis jeg skulle vælge tog jeg en zibro

MVH
Henrik G Nielsen

Fra : Ivar

Dato : 05-05-03 18:33

Henrik & Lotte skrev:

> Men om det passer skal jeg lade være usagt men vand det kommer der, så husk
> at lufte ud.

Når man forbrænder kulbrinter som gas og petroleum, vil der fremkomme vand.
Kulbrinter indeholder som navnet siger kul C og brint H. Ved forbrændingen
forbindes disse stoffer med luftens ilt O og bliver til kultveilte CO2 og vand H2O.
Mængden af vand er afhængig af mængden af brint i brændstoffet. Hvis man forbrænder
ren brint, får man ca. 5 liter vand pr. kg brint der forbrændes.

Flaskegas og petroleum har ca. samme brændværdi på 45000 kJ/kg.
Da petroleum har en vægtfylde på ca. 0,78, skal prisen pr. liter divideres
med 0,78 før end man kan sammenligne med prisen på 1 kg gas.

Hvad flaskegas og petroleum koster har jeg ingen anelse om.

Ivar

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-03 19:11

On Mon, 5 May 2003 14:34:51 +0200, "MFN" <mikee@mail.dk> wrote:

>Men er der nogen der ved hvad der er billigst at fyre med ved de 2
>muligheder ? Gas fra en tankstation eller pertroleum fra Zibro (den skulle
>jo være ekstra ren).

Det kommer an på, hvor og hvordan du skal varme op - gas er bedst til
hurtige lokale opvarmninger af kort varighed, mens petroleum er mest
økonomisk og bedst til langtidsopvarmning.

Lars

Fra : Mogens Henckel

Dato : 05-05-03 19:38

Hej
Jeg har en Zibro og den er kanon. Jeg kunne ikke have andet, da det ville
afgive for meget fugt (kontor m/pc).

Kan varmt anbefale det.

mvh
Mogens

Fra : Torbenth

Dato : 05-05-03 21:36

"MFN" <mikee@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have mig en ekstra varmekilde. Har kigget lidt på Zibro's
> petroleumsovne der jo er ret smarte med termostat og elektronik til

En Zibro laser forbrænder lampeolie fra Netto lige så godt som zibro's egen
dyre olie. Netto olien koster 8,00 kr pr. liter.
Fyring med petroleum giver ingen vand. Du skal se bort fra et andet svar i
gruppen da det ikke er helt korrekt. 11 kg gas afgiver 16 liter vand.
Desuden er en zibroovn 100% sikker at bruge. Sikring mod for lavt iltindhold
og væltesikring gør det mere betryggende end med en gasovn.
En kW fra Netto's lampeolie koster under 1 krone mens den koster ca. 1,50
fra gas til normalpris.

Mvh.
Torben

Fra : Frederiksen

Dato : 05-05-03 22:14

> En Zibro laser forbrænder lampeolie fra Netto lige så godt som zibro's
egen
> dyre olie. Netto olien koster 8,00 kr pr. liter.

Det er ret vigtigt at huske at det skal være en Zibro uden væge, for ellers
dur lampeolien ikke. Vi varmede 75 kvm op med sådan en Zibro, og varmt er
det ikke sådan en vinterdag med blæst, men 30 kvm varmer den fint op. Og du
har ingen fugtproblemer.

Mvh Maria

Fra : Torbenth

Dato : 05-05-03 23:36

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
Vi varmede 75 kvm op med sådan en Zibro, og varmt er
> det ikke sådan en vinterdag med blæst, men 30 kvm varmer den fint op. Og
du
> har ingen fugtproblemer.

Hej.

Laserovnene er uden væge desuden har de indbygget blæser som fordeler
varmen.
Nej jeg har ingen fugtproblemer. Det kan man ikke få med petroleum
(lampeolie) da den ikke indeholder vand.
Der skulle ikke blive de store problemer med at opvarme 75 kvm. hvis der er
nogenlunde isoleret. Det er et spørgsmål om at stille temperaturen
(thermostaten) derefter. Men det er klart at den vil bruge olie derefter.
Men min model 156 bruger højest 1 liter på 4½ - 5 timer.

Mvh.
Torben

Fra : MFN

Dato : 06-05-03 10:02

Tusind tak for alle de fine svar ..... tror jeg køber en Zibro så. Jeg
skal bare finde ud af om det skal være en 156'er eller en 166'er.

Michael