/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
Masking med opengl
Fra : Klaus Petersen


Dato : 04-05-03 17:26

Hej ng.

Kan nogen forklare mig i hovedtræk hvor man lave dele af sin texture
gennemsigtigt? (altså at f.eks. den blå farve ikke tegnes - så baggrunden
kan ses).



 
 
Jakop Nielsen (04-05-2003)
Kommentar
Fra : Jakop Nielsen


Dato : 04-05-03 19:03

> Kan nogen forklare mig i hovedtræk hvor man lave dele af sin texture
> gennemsigtigt? (altså at f.eks. den blå farve ikke tegnes - så baggrunden
> kan ses).

Ikke at det har noget med c at gøre, men svaret er eksempelvis at lave en
RGBA texture. A=Alpha kanal. Den vil så indeholde 4 bytes pr pixel og aplha
giver soliditeten af farven. Aplha=0=> gennemsigtig Alpha=0xFF (hvis det er
en byte)=>solid



Klaus Petersen (04-05-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 04-05-03 19:33

> Ikke at det har noget med c at gøre, men svaret er eksempelvis at lave en
> RGBA texture. A=Alpha kanal. Den vil så indeholde 4 bytes pr pixel og
aplha
> giver soliditeten af farven. Aplha=0=> gennemsigtig Alpha=0xFF (hvis det
er
> en byte)=>solid

Har du selv prøvet det?

Jeg har vist forsøgt den metode på et tidspunkt uden held.

Der er sikkert også nogle "states" der skal slåes på. Ved du hvilke det er?




Lasse Westh-Nielsen (04-05-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Westh-Nielsen


Dato : 04-05-03 22:40

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote in message
news:b93mci$67r$1@sunsite.dk...

> Der er sikkert også nogle "states" der skal slåes på. Ved du hvilke det
er?

"glEnable(GL_ALPHA_TEST);" ??

- Lasse

--
<signature>
Lasse Westh-Nielsen
lasse@daimi.au.dk
</signature>




Thomas Krog (04-05-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krog


Dato : 04-05-03 23:33

> Der er sikkert også nogle "states" der skal slåes på. Ved du hvilke det
er?

glEnable(GL_BLEND);
glBlendFunc(GL_SRC_ALPHA,GL_ONE_MINUS_SRC_ALPHA);



Rasmus Christian Kaa~ (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Christian Kaa~


Dato : 06-05-03 08:34

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> wrote in message
news:b93gmj$8v0$1@sunsite.dk...
> Hej ng.
>
> Kan nogen forklare mig i hovedtræk hvor man lave dele af sin texture
> gennemsigtigt? (altså at f.eks. den blå farve ikke tegnes - så baggrunden
> kan ses).

Prøv at fræse lidt rundt på nehe.gamedev.net, han har lavet en tutorial om
netop masking.



Jonas Meyer Rasmusse~ (06-05-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Meyer Rasmusse~


Dato : 06-05-03 12:14



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste