Kravl ned i din fars nosser - og bliv der!
---------------------------------------------
Bo Warming <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aX4ta.52180$H17.50224@fe08.atl2.webusenet.com...
> Privatisering af uddannelse
>
> Selvfølgelig vil det være til gavn for alle.
>
> Hvis man tror de svage børn gavnes af "15 min berømmelse" pr
> studentereksamen, så vil privatisering være skadelig.
>
> Det vil ikke sikre nuværende lighed.
>
> Men det vil gavne samfundet ved at velstimulerede børn med ambitiøse
> forældre får større chance for at konkurrere med tilsvarende
overklassebørn
> fra udlandet.
>
> Her er debatten som vedr utilitarisme og sundhed - der er ikke tale om at
de
> svage ofres til fordel for de stærke.
>
> Georg Brandes var begejstret for Nietzsche-overmenneske-moral, som jo
giver
> gavnlige udfordringer også for de svage.
>
> Han argumenterede at "når een person opfinder cyklen, har millioner gavn
af
> den."
>
> Nietzsche blev straks efter sin embedseksamen ansat som professor og lærer
> og gik meget op i fremtidens forbedrede uddannelse, hvilket fremgår af
> nedenstående citater:
>
>
>
>
>
> "Den moderne kulturs hovedoptave består i at udbrede lysten til l
> æsningt Vilhelm Grønbech
>
> " Fra moderen: Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra
> moderen: af dette bliver han bestemt til i det hele taget at højagte
> kvinderne eller ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig
overfor
> dem. " Nietzsche
>
> " Great learning and great shallowness go together very well under one
hat.
> NietzscheHOLBERG
>
> " Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en maskine.
> Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede sig.
Hvordan
> opnås det. Gennem begrebet pligt. Hvem er dets forbillede herfor.
Filologen
> han lærer at pukle. Hvem er det fuldkomne menneske. Statsembedmanden.
> Hvilken filosofi leverer den højeste formel for statsembedsmanden? Kants.
> Statsembedsmanden som ting i sig selv, opstillet som dommer over
> statsembedsmanden som fremtrædelse.
> Nietzsche
>
>
>
> " It is because of teachers that so little is learnt, and that so badly.
> Nietzsche
>
>
>
> " Nothing that is worth knowing can be taught. Oscar Wilde Hvad er den
> højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en maskine. Hvilke er de
> anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede sig.Nietzsche
>
>
>
> "rVerden består af de døde og de levende, og at være menneske betyder også
> at høre hvad de døde siger. Dorothea Sölle
>
>
>
> " Statens moral perfektioneres af filosoffer, prækes af præster,
> håndhæves af politiet, og interpes af skolemestre. I begyndelsen kniber
det
> måske, at få det originale menneske drejet til en figur, men det går af
sig
> selv, når man har gjort sin lykke. Vilhelm Grønbech
>
>
>
> " The education of the masses cannot be our aim, rather the education of
> the few picked men for great and lasting works. Nietzsche
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> " We should study only what we feel we should like to imitate. What is
> really wanted is a progressive canon of the ideal. Nietzsche
>
>
>
> " When a father gives to his son, both laugh; when a
son
> gives to his father, both cry Jewish
> ProverbAnonymous Saying of Jewish Origin.
>
>
>
> "a Vil du lære dine børn at regne, så giv dem lommepenge, men ikke lige
> meget til alle i søskendeflokken! . Mark Twain
>
>
>
> " Den, der er bidt af en slange , er bange for selv skyggen af et
> reb.
> Arabisk ordsprog .
>
>
>
> "g At være god er ædelt, men at undervise andre i, hvordan de skal være
> gode, er ædlere - og mindre besværligt.Mark Twain
>
>
>
> " Ensformig påvirkning er nødvendig a ved dannelsen af vaner b
> vedindskærpelse af pligter, c ved grundlæggelse af stemninger.
> Oscar Hansen
>
>
>
> " A child is not a vase to be filled , but a fire to be lit. Fr.
> Rabelais
>
>
>
> " A teacher who can arouse a feeling for one single good action,
> for one single good poem, accomplishes more than he who fills our memory
> with rows and rows of natural objects, classified with name and form.
> Goethe
>
>
>
> " An educator never says what he himself thinks, but only that
which
> he thinks it is good for those whom he is educating to hear.
> Nietzsche
>
>
>
> " Det man har lært at forstå, frygter man ikke længere.
Marie
> Curie
>
>
>
> " Don't limit a child to your own learning, for he was born in
> another time. Rabbinical saying
>
>
>
> " Every child is an artist. The problem is how to remain an artist
> once he grows up. Pablo Picasso
>
>
>
> " For at et træ kan blive stort, skal det sno hårde rødder om hårde
> klipper. Nietzsche
>
>
>
> " Hvad er ungdom? En drøm. Hvad er kærligheden? Drømmens
indhold.
> Søren Kierkegaard
>
>
>
> " Hvis stenalderbørnene havde lytte til deres forældre,så havde vi
> stadig befundet os i stenalderen. Arthur Christensen
>
>
>
> " Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder mig om
at
> blive undervist. Winston Churchill
>
>
>
> "i Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan lære
> hurtigt, kan man slet ikke lære. Cicero
>
>
>
> " Man må overvinde ungdommen i sig, hvis man vil blive barn på ny
> Nietzsche
>
>
>
> " Nothing that is worth knowing can be taught. Oscar
> Wilde
>
>
>
> " The irritating thing about ungoverned children is that they often
make
> as orderly and valuable men and women as do the other kind. Mark Twain
>
>
>
> " Ved at advare eleven imod sig selv, viser læreren sin menneskelighed.
> Nietzsche
>
>
>
> " Vi bør kun studere det, som vi har lyst til at efterligne Det vi
virkelig
> har brug for et en fremadskridende kanon af idealerne Nietzsche
>
>
>
> " Vi er alle genier,til vi fylder ti.
> Aldous Huxley.
>
>
>
> " We should study only what we feel we should like to imitate.
What
> is really wanted is a progressive canon of the ideal.
> Nietzsche
>
>
>
> ". Vor sociale personlighed skabes af de andres tanker.
> Marcel Proust
>
>
>
> " Kvinder som elsker vil omslutte deres objekt som en horisont Er
han
> journalist, vil hun være hans eneste nyhed. Logan Pearsall Smith
>
>
>
> " Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
> Friedrich Fröbel
>
>
>
> " `If the Aborigine drafted an IQ test, all of Western
Civilization
> would presumably flunk it Stanley Garn
>
>
>
> " By cautioning his pupils against himself, a teacher shows his
> humanity. Nietzsche
>
>
>
> " Cauliflower is nothing but cabbage with a college education. Mark Twain
> (S.L.Clemens)
>
>
>
> " Education is first an foremost obedience an submission to the
> discipline of genius. Nietzsche
>
>
>
> " Education: essentialla means of ruining exceptions in favour of
the
> rule. Culture: essentially a means of directing taste against the
exceptions
> in favour of the mediocre.
>
>
>
> " En uddannelse, der går ud på at huske ting blot for at svare på
> folks spørgsmål, kvalificerer ikke en til at være lærer.
> Kung-Fu-Tse
>
>
>
>
>
> " Hvorfor gå i skole når man kan spise madpakken hjemme Foragt for
> magt - graffitiernes billedbog Lone Steensig
>
>
>
> " Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi til at
stave
> et ord på een mådeMark Twain
>
>
>
> " Opdragelse har til formaal at faa den fornøjelse af sine børns
> liv,som man ikke fik af sit eget.Fordi ens forældre prøvede selv at faa
det.
> Soya
>
>
>
> " Reading is sometimes an ingenious device for drugging thought.
> Sir Arthur Helps
>
>
>
> " The philistine detests all education that makes for loneliness, has
an
> aim above money-making, and requires a long time. Nietzsche
>
>
>
> " Ved at advare imod sig selv, viser læreren sig human. Nietzsche
>
> " Følg mig ikke. Nietzsche
>
>
>
> " Ved eksaminer får man folk til at slide, ligesom de sibiriske
hunde
> til at trække, ved at hold en fisk foran dem. Sådan bringes de fleste
> nordboere til at studere. Poul Martin Møller
>
>
>
> " Vi indplanter en ny vane, et nyt instinkt, en anden natur, så at
den
> første natur visner hen. Nietzsche
>
>
>
> " Det siger, at vi er bedre uddannet end vore forældres
generation.
> Hvad de mener er, at vi har gået længere i skole. Det er ikke det samme.
> Douglas Yates
>
>
>
> " Hypoteser er vuggeviser, som læreen luller sine elever i søvn med;
> den tænkende, nøjagtige iagtager lærere mere og mere at kende sin
> begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer
> dukker der op. Goethe
>
>
>
> " It is because of teachers that so little is learnt, and that so
> badly. Nietzsche
>
>
>
> " En mand, som ikke har fået nogen uddannelse, kan godt finde på
at
> stjæle varer fra en jernbanevogn. Men har han fået en ordentlig uddannelse
> stjæler han hele jernbanen. Carnegie
>
>
>
> " To teach is to learn twice. At undervise er at lære to
gange.
> Joseph Joubert
>
>
>
> " En god forfatter har både sit eget intellekt og sine venners.
Nietzsche
>
>
>
> " Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich
> Fröbel
>
>
>
>
>
> " If children grew up according to early indications, we should
> have nothing but geniuses. Goethe
>
>
>
> ""Unresolved dissonances in the relation of the character and disposition
> of the parents, continue to reverberate in the nature of the child, and
> constitute his inner suffering. Nietzsche
>
>
>
> " Trusting in our feelings simply means obeying our grandfater and
> grandmother more than the god within us: our reason and
experience.Nietzsche
>
>
> --
>
>
> Bo Warming
> Bjelkes Alle 46
> 2200 København N
> Tel: 3586 1000
> Fax: 3586 1001
>
http://www.glistrup.com
>
>