Overførsel af parameter til mailprogram.
Fra : Niels Sloth

Dato : 04-05-03 09:31

Jeg er ved at lave et link hvor jeg ved hjælp af Mailto: giver en
henvisning til en .asp side, men det ser ud til at der er problemer
med at overføre asp-parametre til Body i mailen.

Mit link ser sådan her ud:
drejer sig om '>Www.hytter.dk/Search3.asp?Id="&intId&"'>

Mit Id er et firecifret tal, men der kommer til at stå det her i Body:
Forespørgselen drejer sig om Www.hytter.dk/Search3.asp?Id461

Dvs. dels mister jeg et lighedstegn i hyperlinket, og dels bliver mit
ID kortet af.

Er der nogen der har en løsning, der selvfølgelig helst skal virke i
alle mailprogrammer?

Niels

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-05-03 09:42

Niels Sloth skrev:

> href='Mailto:"&strMail&"?Subject="&strSubject&"&Body=Forespørgs
> elen drejer sig om '>Www.hytter.dk/Search3.asp?Id="&intId&"'>

Prøv at bruge urlencode på lighedstegnet.

strBody = "Forespørgslen drejer sig om
www.hytter.dk/Search3.asp?Id" & "Server.URLencode("=") & intID

Muligvis skal spørgsmålstegnet også escapes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Sloth

Dato : 04-05-03 11:21

Hej igen, og tak for svar

Det duer... næsten:

Jeg skriver:
"Www.hytter.dk/Search3.asp"&Server.URLencode("?")&"Id"&Server.URLencode("=")&intId

Det giver i mailprogrammet:
Www.hytter.dk/Search3.asp?IdF27

Men skulle give:
Www.hytter.dk/Search3.asp?Id=4627

??

Niels

Fra : Niels

Dato : 05-05-03 10:29

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:i6q9bvgm5nn3uieqv468nhckcnsc5iu2hi@4ax.com...
> Hej igen, og tak for svar
>
> Det duer... næsten:

Prøv denne:

<%
Dim strmail, strsubject, str, intId

Strmail = "modtager@domaene.dk"
strsubject = "test"
intId = 4627

str = " Www.hytter.dk/Search3.asp?Id=" & intId

response.write "<a href='Mailto:" & strMail & "?Subject=" & strSubject & "&Body=Forespørgselen drejer sig om" & str & "'>Tryk her</A>"
%>

Niels Steg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-05-03 10:26

Niels Sloth skrev:

> Jeg skriver:
> "Www.hytter.dk/Search3.asp"&Server.URLencode("?")&"Id"&Server.U
> RLencode("=")&intId
>
> Det giver i mailprogrammet:
> Www.hytter.dk/Search3.asp?IdF27

Hvad giver det i html-koden?

I mit mailprogram virker følgende fint:

<a
href='Mailto:jc@gyros.invalid?Subject=Test&amp;Body=Forespørgselen
drejer sig om '>Www.hytter.dk/Search3.asp?Id=2345'>

(jeg har udskiftet & med &amp;, men det virker sådan set også
uden).

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Sloth

Dato : 05-05-03 14:57

On Mon, 05 May 2003 11:26:19 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Hvad giver det i html-koden?

Det giver Www.hytter.dk/Search3.asp%3FId%3D4627

Og forslaget fra Niels Steg giver det samme, som læses i mailklienten
her som IdF27.

Jeg har indtil nu testet med Outlook2002 mailklient, men i Netscape
6.2 og i Opera 5.0's mailklienter kommer linket korrekt ud så der
fungerer det.

Jeg så i min søgen et indlæg på Usenet, som hævdede at det åbenbart
ikke er alle mailprogrammer der lever op til samme standard, og at man
alene ved at skrive subject i et link, udelukker en del ældre
mailklienter fra overhovedet at virke, så det er nok et spørgsmål om
forskellige standarder jeg løber ind i her.

Hvis jeg sætter f.eks. et x foran mit ID-så kommer der til at stå
ID=x4627 , så det er åbenbart noget med at Outlook ikke kan lide at
min ID-parameter er et tal, men godt kan acceptere tekst! Dvs. at en
mulig work-around er at fjerne et x bagefter når jeg modtager linket
på search3.asp, men det er jo noget lapperi.

Nu synes jeg snart jeg har brugt nok tid på det uden at finde en
løsning, så jeg må bare give ID-nummeret i teksten, så kan folk selv
finde frem til huset, men det er sgu da irriterende at man ikke kan
lave et direkte link.

Tak for hjælpen igen.

Fra : Niels

Dato : 05-05-03 15:33

"Niels Sloth" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:t0pcbv0n1qnbgoatvk0md5at879ssdrqqq@4ax.com...

> Og forslaget fra Niels Steg giver det samme, som læses i mailklienten
> her som IdF27.

Måske din opsætning i windoze??

Mit forslag testede jeg selv og det gav det forventede resultat, nemlig:

Forespørgselen drejer sig om Www.hytter.dk/Search3.asp?Id=4627

HTML koden så således ud:

x'erne og y'erne er indsat efterfølgende )

> Jeg har indtil nu testet med Outlook2002 mailklient, men i Netscape
> 6.2 og i Opera 5.0's mailklienter kommer linket korrekt ud så der
> fungerer det.

Jeg tror ikke problemet ligger hos mailklienten, men serverens tolkning af koden..

Jeg mener hvis HTML-koden er noget bras, bliver det til afsendt bras ligegyldigt hvem modtageren er.

Jeg bruger IE6 og lavede testen på min egen win98 pws, modtageren var outlook Expres 6

> [...]
> mulig work-around er at fjerne et x bagefter når jeg modtager linket
> på search3.asp, men det er jo noget lapperi.

Min link gav dog en fejl på din search3.asp:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">

<head>
<title>

Niels