Bestemme4lse af stueplanter
Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-05-03 00:02

Hej alle

Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde ud af hvilke planter jeg har.

1) Den ene blev i supermarkedet kaldt stuekastanje. Den har blade som
kastanjen, er opstammet med flere stammer flettet (ikke snoet) sammen.
Forneden er stammerne lidt tykkere, som om der er et lille vandreservoir.
Min er vel ca. 1½ m høj. Den formeres som dracaema ved at et stængelstykke
sættes i jord og så udvikler rødder og blade sig.

2) Den anden er også købt i supermarked. Ca. 30 cm høj. Bladstilkene vokser
op af jorden og bladene er lange og smalle med bølgede kanter, grønne og
glatte på oversiden, mens undersiden er rød og behåret. Når mørket nærmer
sig strækker den bladene lodret op i "sovestilling". Den formeres ved
rodskud.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 04-05-03 08:39

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde ud af hvilke planter jeg har.
>
> 1) Den ene blev i supermarkedet kaldt stuekastanje. Den har blade som

Lyder som den jeg kalder lykkekastanje. Men jeg kender ikke det mere
oficielle navn.

Skal næsten aldrig have vand, vandes nedefra. Hvis den bliver for
overvældende klipper man alle blade af, så laver den en ny krone på ½ års
tid.

Min er temmelig yndet som katteklatretræ og en smule flænset, men den holder
sig fint alligevel.

> 2) Den anden er også købt i supermarked. Ca. 30 cm høj. Bladstilkene
vokser
> op af jorden og bladene er lange og smalle med bølgede kanter, grønne og

Calathea måske? I min plantebog står der lyst til let skygge, undgå direkte
sol forår og sommer, ynder høj luftfugtighed og skal helst overbruses
regelmæssigt. Holdes fugtig men ikke overvandes.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-05-03 13:02

> Lyder som den jeg kalder lykkekastanje. Men jeg kender ikke det mere
> oficielle navn.

Vil prøve at finde den under det navn

> Calathea måske?

Nej det er det ikke, den har meget smallere blade. Den ligner næsten til
forveksling en pteris cretica, men det er det heller ikke, da pteris er en
bregnepart, og min ikke ruller nye blade op.

Fra : Pia J

Dato : 04-05-03 08:46

> [...]
>
> Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde ud af hvilke planter jeg har.
>
> 1) Den ene blev i supermarkedet kaldt stuekastanje. Den har blade som

Ligner den her - passer med vandingsvejledningen, det eneste som kan slå den
ihjel er for meget vand. Min får med måneders mellemrum om vinteren.

http://www.nethave.dk/illust/html/body_214.html

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-05-03 12:45

Hej Pia, nå er du også her?

Den kan ligne en paraplyplante, men det er det ikke, desværre.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia J

Dato : 04-05-03 16:12

> Hej Pia, nå er du også her?

Jo, nu jeg har fået hus og have må jeg jo suge til mig. Ingen arabere endnu,
men her er skøøønt!!

> Den kan ligne en paraplyplante, men det er det ikke, desværre.

Så må vi håbe andre har bedre bud.

:Pia