Flueforfang ?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-05-03 23:18

Hej NG.
Jeg er den glade ejer af (især) fire fluestænger.

En Scott SVS 6' #3 - bruges til snigerfiskeri i mindre åer
En Scott G-series 10' #4 - bruges primært til tørfluefiskeri i fx
Vesterdalselven og Ogstrømmen
En 4-delt Daiwa Osprey Proffessional 9'6'' #6-8 - let kystfiskeri +
allroundfiskeri
En Fenwick Royal 9' #8 - kystslideren

På #3 stangen bruger jeg en DT 3 F, på #4 stangen en WF 4 F og på de to
andre har jeg skydehoveder lavet af en Shakespeare Glider.

Så er det det med forfangene. Jeg bruger flettede forfang og polyleaders
hvorpå jeg knytter ca 1 m nylon i 0,165 til å'en og 0,235 på kysten. Jeg har
egentlig aldrig ofret forfangene megen opmærksomhed, men jag har en
fornemmelse af, at de ikke fungerer helt perfekt. Fx synes jeg ikke, at de
har et ordentligt "turn-over" på kysten. Jeg kunne godt tænke mig at
eksperimentere lidt - evt med selvbundne nylonforfang. Har I
forslag/erfaringer ? Jeg er ikke ude efter noget, som skal knyttes af 6-7
forskellige diametre, men noget enkelt, der virker. Bud på længden ?

På forhånd tak for inputs og knæk og bræk

Jesper

Fra : Christian

Dato : 04-05-03 10:46

Prøv dette LINK (Hvor der iøvrigt er en masse andre spændende oplysninger
http://www.globalflyfisher.com og gå på opdagelse i deres Leader Calc

God fornøjelse

Christian

Fra : Per Gade

Dato : 04-05-03 21:13

> [...]
> fornemmelse af, at de ikke fungerer helt perfekt. Fx synes jeg ikke, at de
> har et ordentligt "turn-over" på kysten.

Hej Jesper

Mine kystforfang til almindeligt havørredfiskeri med skydehoved er ca 3½
meter lange. De starter med godt 1 meter 0,50 dernæst ca. ½ meter meter 0,45
og ½ meter 0,40 efterfulgt af 30 cm. 0,30 og 1 meter 0,235 i spidsen.

Sommetider taperer jeg dem mere ned - bruger altså flere forskellige
linetykkelser, men det fungerer i det store og hele fint, og jeg tager det
ikke så nøje med at måle længderne nøjagtigt ud. Man kan roligt forlænge
stykket med 0,50 og korte lidt i de tyndere stykker (dog ikke spidsen) - det
vil forbedre "turn-over".

Jeg oplever dog, at forfangene for det meste strækker fint ud, men det har
nok lige så meget med vind og kasteteknik som med forfangenes opbygning at
gøre.

Mange hilsner
Per Gade

P.S. Har i øvrigt oplevet et noget svingende kystfiskeri dette forår. Hvad
med dig?

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-05-03 06:19

Hej Per.
Tak for svaret.
Det ku' godt være, at jeg skulle prøve at få en-eller-anden skrapsak til at
give mig lidt instruktion - jeg tror, der er noget at hente. Jeg er jo
usædvanligt selvlært og har sikkert en masse dårlige vaner.

Jeg oplever også kystfiskeriet som svingende i år, men på et meeeeget
spinkelt grundlag - jeg har kun været ude få gange. Igår fik jeg 1 hornfisk
ved Bjørnebæk på flue. Vi var 3 - 4 der fiskede og tabte alle et par fisk,
men der kom kun den ene på land.

Så har jeg haft et rigtigt godt take på tørfluen i Tryggevælde. En bækørred
på ca. 1 kg, der tog fluen laaaaangsomt med hele hovedet oven vande. Jeg
nåede lige at mærke vægten i stangen før fluen slap. Lidt senere sneg jeg
mig ind på den og fik set den rigtigt - flot fisk. Det var rart at se, at
der var en klægning af én eller anden døgnflue (måske beatis rhodani, men
den blev ikke bestemt nærmere) - der er altså liv i åen igen efter sidste
års katastrofe.

Jesper

Fra : Per Gade

Dato : 05-05-03 19:21

> [...]
> give mig lidt instruktion - jeg tror, der er noget at hente. Jeg er jo
> usædvanligt selvlært og har sikkert en masse dårlige vaner.

Jeg er også nogenlunde selvlært. Det kunne være vi skulle udveksle dårlige
vaner ved lejlighed... (som vi har talt om)

> Jeg oplever også kystfiskeriet som svingende i år, men på et meeeeget
> spinkelt grundlag - jeg har kun været ude få gange.

Jeg har desværre dette forår været ude og fiske en del gange her på
Sydsjælland og i Musholm bugt - med enten helt blanke ture eller undermålere
som resultat - og en enkelt større nedgænger. Til gengæld har jeg hørt om,
at fiskene har vrimlet på forskellige lokaliteter i kortere perioder.

Forleden fik jeg dog også en fin kilosfisk (49 cm) ved Enø på boble og flue.
Og jeg oplevede sammen med en fiskekammerat et helt fantastisk fiskeri på
Røsnæs sidst i april. (Jeg havde alene kontakt med ca. 30 ørreder og ni over
målet på land i løbet af et par dage - største 1,4 og en fisk over 2 kilo
mistet - alt på fluestangen eller boble og flue). Så jeg kan vist egentlig
ikke tillade mig at klage.

> Så har jeg haft et rigtigt godt take på tørfluen i Tryggevælde. En
bækørred
> på ca. 1 kg, der tog fluen laaaaangsomt med hele hovedet oven vande.

Jeg får åndenød ved tanken ))

> der er altså liv i åen igen efter sidste
> års katastrofe.

Det lyder rigtig godt, men det tager jo nok nogle år, før den er oppe på
niveau med tidligere?

Mange hilsner
Per Gade