Opsætning af fliser i badeværelse
Fra : Frederiksen

Dato : 03-05-03 22:31

Nu har jeg gået rundt om projektet i ugevis, og nu går den altså ikke
længere.

Jeg skal have lagt fliser i badeværelsen på gulvet og på væggene i
brusenichen. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan. Skal jeg sætte på væggen
først og gulvet bagefter, eller omvendt? Når jeg har lagt midten, hvordan
får jeg så lagt resten uden at træde på de første fliser? Eller mærker man
kun midten, og så starter langs kanten (som jo selvfølgelig ikke er ret)?
Det er store fliser, 33*33, er der noget, jeg skal være speciel opmærksom på
i den forbindelse?

Og hvor længe skal jeg vente med at bade i mit nye badeværelse? Nogle steder
står der op til flere uger ??

Vådrumssikringen er på plads, så det er "kun" fliselægningen, jeg har
problemer med.

Mvh Maria

--

- Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Fra : Calle.

Dato : 03-05-03 23:00

Frederiksen wrote:
> [...]
> jo selvfølgelig ikke er ret)? Det er store fliser, 33*33, er der
> noget, jeg skal være speciel opmærksom på i den forbindelse?

Hvis du arbejder ud fra midten, kan du arbejde helt ud til væggen og så
fortsætte rundt. Sørg for at slutte ved døren, så du kan komme ud. Tag
væggen først, så du ikke sviner med klæb på gulvfliserne under
opsætningen.
--
Calle

Fra : Henrik A.

Dato : 04-05-03 09:43

Jeg lagde nye fliser i mit badeværelse for en måned siden. Jeg havde heller
aldrig prøvet den slags før men resultatet er blevet godt, så jeg kan kun
anbefale at man gør det selv.

> Skal jeg sætte på væggen
> først og gulvet bagefter, eller omvendt?

Det er en god ide at starte med væggene først. At sætte fliser op giver en
masse svineri og på den måde undgår man at svine på de nye gulvfliser.

> Når jeg har lagt midten, hvordan
> får jeg så lagt resten uden at træde på de første fliser? Eller mærker man
> kun midten, og så starter langs kanten (som jo selvfølglig ikke er ret)?

Du måler op hvordan fliserne skal ligge for at ligge pænt. Derefter trækker
du en snor langs med væggen som markerer en lige linje. Denne linje bruger
du til at lægge fliserne. Derefter fylder du afstanden mellem linjen og
væggen ud med tilskårne fliser. Det er en god ide at lade sig lede af hvad
der tilsidst bliver pænt (at fliserne ligger på en bestemt måde omkring
midten af gulvet, at de ligger i vinkel omkring vater etc.) fremfor hvad der
synes nemmest og mest praktisk. På den måde opnår man det mest
professionelle resultat.

> Det er store fliser, 33*33, er der noget, jeg skal være speciel opmærksom

> i den forbindelse?

Jeg valgte små fliser (10 x 10) da man så lægger mindre mærke til evt.
udskæringer - den slags fremtræder mere tydeligt på en stor flise. Jeg havde
også en ide om at en stor flise er mere udsat for at knække hvis underlaget
ikke er 100% plant. Tilgengæld sparer man tid når man lægger store fliser.

> Og hvor længe skal jeg vente med at bade i mit nye badeværelse? Nogle
steder
> står der op til flere uger ??

En uge efter du har fuget skulle være mere end rigeligt. Men mindre kan
måske også gøre det. Læs vejledningen på pakken med fugemasse.

God fornøjelse!

Venlig hilsen,

Henrik A.

Fra : Lars Clement

Dato : 04-05-03 23:17

Jeg har lige været igang med samme projekt, og spurgte her i gruppen. Svaret
står længere nede under mit navn !

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-05-03 13:57

Frederiksen> Nu har jeg gået rundt om projektet i ugevis, og nu går den altså ikke
Frederiksen> længere.

Frederiksen> Jeg skal have lagt fliser i badeværelsen på gulvet og på væggene i
Frederiksen> brusenichen. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan. Skal jeg sætte på væggen
Frederiksen> først og gulvet bagefter, eller omvendt?

Start med væggene, ca 1/4 til 3/4 flise oppe. Læg et brædt under. Så læg gulvet og til sidst det nederste
af væggen.

Frederiksen> Når jeg har lagt midten, hvordan
Frederiksen> får jeg så lagt resten uden at træde på de første fliser? Eller mærker man
Frederiksen> kun midten, og så starter langs kanten (som jo selvfølgelig ikke er ret)?
Frederiksen> Det er store fliser, 33*33, er der noget, jeg skal være speciel opmærksom på
Frederiksen> i den forbindelse?

Du skal nok tænke på hvorden de skal skæres med hensyn til fald og afløb.

Frederiksen> Og hvor længe skal jeg vente med at bade i mit nye badeværelse? Nogle steder
Frederiksen> står der op til flere uger ??

Frederiksen> Vådrumssikringen er på plads, så det er "kun" fliselægningen, jeg har
Frederiksen> problemer med.

Du kan gå på dem efter et par dage. Men fliseklæberen skal være tør før du
fuger. Store fliser tager nok længere tid. Fugerne tørrer hurtigt.

Til sidst skal det have vådrumssilicone i hjørnerne. Det tager nok også et par dage.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>