Lodret tekst i tabel
Fra : Jesper Davidsen

Dato : 03-05-03 16:54

kan det lade sig gøret at få teksten i en celle til at stå lodret?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-03 17:30

"Jesper Davidsen" <jesper@hylt.dk> skrev $edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> kan det lade sig gøret at få teksten i en celle til at stå lodret?

Kun i MSIE, så glem det

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jesper Davidsen

Dato : 04-05-03 00:45

Jeg vil nu gerne prøve alligevel, men hvordan?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-05-03 01:29

"Jesper Davidsen" <jesper@hylt.dk> skrev :

>Jeg vil nu gerne prøve alligevel, men hvordan?

Med css:

writing-mode : tb-rl

lodret tekst
f.eks.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 05-05-03 11:52

Erik Ginnerskov skrev:
> "Jesper Davidsen" <jesper@hylt.dk> skrev $edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Kun i MSIE, så glem det

Jow, men er det ikke korrekt brug af CSS - og er det netop ikke derfor det
er de andre browsere og ikke IE der er skurken her?
... mere for at forstå hvorfor og hvornår folk er så tossede på IE, som jeg
må tilstå jeg ikke altid kan forstå folk hader sådan (ikke at Erik siger han
hader den, meeeeen...)

Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-05-03 13:28

Olav Noksagt skrev:

> Jow, men er det ikke korrekt brug af CSS

Nej. "writing-mode" er ikke med i nogen officielle standarder af
CSS.

> - og er det netop ikke derfor det er de andre browsere og ikke IE
> der er skurken her?

Nej. Man kan ikke klandre andre browsere for ikke at understøtte en
egenskab der ikke er en godkendt standard. IE (el. MS) skal som
udgangspunkt heller ikke klandres for at lave en programspecifik
css-tilføjelse - det gør både Opera og Mozilla også.

Når IE alligvel kommer til at fremstå som "skurk" også i dette
tilfælde, er det fordi de ikke overholder de retningslinjer der
findes for produktspecifikke css-udvidelser. De foreskriver nemlig
at man navngiver egne tilføjelser på formen -vendor-property (altså
bindestreg + producentnavn/forkortelse + bindestreg + egenskab).
Det overholder såvel Opera som Mozilla, mens MS blot indfører en
egenskab som om den var standard.

Ulempen ved det, set fra udviklersiden, er at man ikke umiddelbart
kan se om en egenskab er standardiseret eller ej. Fordelen, set med
MS-briller, er selvfølgelig at man ved at indføre egenskaber der
"ligner" standarder kan presse andre producenter til at følge trop
- når fx "writing-mode" ikke virker i andre browsere end IE må det
jo være dem der er noget galt med.

> .. mere for at forstå hvorfor og hvornår folk er så
> tossede på IE, som jeg må tilstå jeg ikke altid kan forstå
> folk hader sådan (ikke at Erik siger han hader den,
> meeeeen...)

For mit eget vedkommende er det ikke et spørgsmål om at hade IE -
på mange punkter er det (i version 6) en ganske glimrende browser.
Men firmaet bag har en i mine øjne temmelig usympatisk
markedsstrategi. MS har bl.a. været *meget* lang tid om at
understøtte allerede gældende css-standarder - først med IE6 har IE
fået css-understøttelse der stemmer nogenlunde med basal W3-css.
Derudover har MS på flere områder (scriptsprog, mediafiler, java)
lavet egne varianter af eksisterende standarder eller helt nye,
lukkede standarder - og på den måde modvirket ideen om et
standardbaseret internet hvor man selv kan vælge sine programmer.

(kommentarer til sidste afsnit kan futtes til passende gruppe - fx
dk.edb.internet.software.browser)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 06-05-03 08:03

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Nej. "writing-mode" er ikke med i nogen officielle standarder af
> CSS.

OK - jeg ved ikke så meget om hvornår standarder er standarder, men troede
at en "W3 Recommandation" betød at det var godkendt standard - men måske
ikke lige CSS? Jeg tror liiiige jeg trækker snabelen tilbage.
http://www.w3.org/TR/SVG/text.html#WritingModeProperty

Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 09:24

Olav Noksagt skrev:

> OK - jeg ved ikke så meget om hvornår standarder er
> standarder, men troede at en "W3 Recommandation" betød at det
> var godkendt standard

Det er også helt korrekt. W3C opererer med Notes, Working Drafts,
Candidate Recommendations, Proposed Recommendations
og Recommendations. Den sidste kategori er de officielle
standarder.
(Se også beskrivelsen her: <http://www.w3.org/TR/#About>)

> - men måske ikke lige CSS?

Nej, writing-mode er ikke en egenskab i CSS 2.1 (der er seneste
officielle standard) - men derimod findes writing-mode i SVG.

> Jeg tror liiiige jeg trækker snabelen tilbage.
> http://www.w3.org/TR/SVG/text.html#WritingModeProperty

Indrømmet - der gik lige nogle sekunder før jeg opdagede
sammenhængen i ovenstående (det er specifikationen af SVG). De
forskellige specifikationer ligner hinanden
--
Jens Gyldenkærne Clausen