Vedr. undervandshuse til UV-foto/review
Fra : The Sandfly

Dato : 03-05-03 10:35

Hej Uffe og alle i andre

M.h.t. Undervandshuse til dykning findes der to muligheder (eller faktisk
tre).

1. Splashbag'en (Ewa Marine)
Blød pose med et slagfast fforstykke til objektivet.

- Blød pose, vandtrykket går direkte på kameraet. Derfor bør
man ikke tage den dybere end ca 5 meter, selv om fabrikanten
ofte siger 10 meter. Den skal nok holde vand, men trykket på
kameraet er stort.
- Vandtrykket kan komme til at udløse
funktionsknapper på kameraet.

+ prisbillig (gerne under 5K kroner)
+ vejer kun lidt og fylder ikke meget, hvis man skal ud at flyve
+ Passer ofte til flere kameraer i samme fysiske størelse

2. Hardcase'n
Denne fåes i en consumer udgave som den Ikelite laver
(www.ikelite.com). Der er en dealer hjemmehørende i Ålborg, som siges at
være billig og god (hørt fra en hemmelig kilde i Air365). Pris for
mange af disse er små 10K kroner

- vejer mere end splashbag'en
- dyrere løsning
- Tungere og fylder mere end splashbag'en

+ kan tages på de dybder som almindelige
sportsdykkere kommer
+ Mere robust

Den anden mulighed er de professionelle hardcases
www.gateshousings.com

- Koster mange penge (de billigste jeg har set er til
priser på omkring 35K kroner + moms)
- Kommer ikke til særligt mange typer kameraer, og gerne til
de dyrere
- Vejer temmeligt meget

+ Kvalivare
+ kan holde til at man hopper på dem på 137 meters vand (hvis
man skulle få lyst til det)
+ Superstærkt fræst aluminiumshus
+ Man kan få vidvinkel forsatser til dem, som man kan
skifte under vandet
+ Find selv på flere, for de er for lækre

Summa Sumarum/testvinder:

Ikelite husene laves til mange kameraer, til priser der er mulige at betale
(taget i betragtning at man råd til at bruge 15-20K kroner på resten af sit
udstyr. Har man ikke købt kameraet endnu, skal man overveje hvad man køber,
for der er stor prisvariation på hardcase'ne alt efter hvilken model af
kamara man vil have den til.
Ydermere, kan man få mere eller mindre avanceret lysudstyr til montering på
kamerahuset. Vælger man en "ikke-flash-løsning" kan den også bruges, hvis
man en dag vælger at købe et undervandshus til sit videokamera.

Bare skriv hvis du/I har spørgsmål, som du/I mener at jeg kan være
behjælpelig med at besvare.

Hyg jer og hav nogle gode dyk, til vi engang ses ude ved havfruerne

The Sandfly
Cand. Mag. Filmvidenskab og Dykker (Air/Apnea)

Fra : max

Dato : 03-05-03 10:41

> [...]
> + vejer kun lidt og fylder ikke meget, hvis man skal ud at flyve
> + Passer ofte til flere kameraer i samme fysiske størelse
<snip>
> The Sandfly
> Cand. Mag. Filmvidenskab og Dykker (Air/Apnea)

Ewa Marine laver poser der kan gå til 50 m, har testet til
30m, fungerer fint, (ingen riciko for flooding) det gælder
bare om at nok fylde luft i, som passer til den dybde man
planlægger.. Testet med dslr 17-35mm zoom og flash..
Pris under 2k kr.i Tyskland.
-max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-05-03 11:05

> [...]
> bare om at nok fylde luft i, som passer til den dybde man
> planlægger.. Testet med dslr 17-35mm zoom og flash..

Ja jeg skal bestemt ikke havde mit 10000 kroners digitale kamera med under
vandet i en plastic pose, så hellere ofre lidt mere på en hård plastic/metal
kasse.

/Søren

Fra : max

Dato : 03-05-03 11:24

> [...]
> vandet i en plastic pose, så hellere ofre lidt mere på en hård plastic/metal

Hva kommer det os andre ved, Søren.?.-) Hvis du underbygger dit
udfalg med fornuftig argumentation - ville det være interessant.

Lortet virker og er sansynligvis sikrere end div.hardcase huse, ikke
fordi der er noget galt med dem, men flooding is a fact of life -
-max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-05-03 11:32

max wrote:

> [...]
>
> Lortet virker og er sansynligvis sikrere end div.hardcase huse, ikke
> fordi der er noget galt med dem, men flooding is a fact of life -

Hvad med du argumenterer for hvordan en plastic pose fyldt med luft kan være
bedre end et metal hus med o-ringe osv.

Den mindste rift i sådanne en pose, og man er på spanden.

Men du er da helt velkommen til risikerer dette, men jeg ved at jeg ikke vil
og mange andre heller ikke vil.

/Søren

Fra : max

Dato : 03-05-03 12:14

> [...]
>
> Den mindste rift i sådanne en pose, og man er på spanden.
>
> Men du er da helt velkommen til risikerer dette, men jeg ved at jeg ikke vil

-Kylling- Saglig argumentation ville være dejligt, men du har det
måske ikke i dig. Jeg går ud fra du har haft sådan en sag mellem
hænderne, eller rettere not.. En lille rift kan ikke lade sig gøre..!
måske hvis man stikker den ind i gabet på en haj.. Og hvis man så
overlever og hajen har bidt hul, så sætter du bare en finger på hullet,
husk på der er overtryk i "posen" så vandet fosser ikke ind..hehe...
I modsætning til et hardcase uw hus..
Pyt - du tror allige ikke på mig, en dag mødes vi måske, så kan du
låne det, jaja med mit kamera inden i.. kylling..!
-max-

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-05-03 12:20

max wrote:

> -Kylling- Saglig argumentation ville være dejligt, men du har det

Med det første ord viser du jo tydeligt hvilket niveau du kører på, så jeg
ser ingen grund til overhovedet at fortsætte diskussionen med dig, du er
ganske enkelt useriøs.

p.s. Du har heller ikke kunne komme med bare et sagligt argument om hvorfor
en plastic pose er bedre end det semi og helt prof. folk bruger. Hvis din
pose er så super er det jo utroligt at nogen bruger noget andet overhovedet.

/Søren

Fra : max

Dato : 03-05-03 12:33

> [...]
> pose er så super er det jo utroligt at nogen bruger noget andet overhovedet.

Jeg har ALDRIG påstået at en Ewa Marine er BEDRE,
jeg siger bare at det virker og du siger at det tror du ikke
på, hvorfor faen skulle jeg skrive det hvis det ikke passede,
jeg har sku da ingen aktier i firmaet, jeg har bare lidt respekt
for et godt produkt.. Bortset fra det har jeg bestilt et Ikelite
hus, restordre.. Det har ikke noget at gøre med sikkerheden,
men det faktum at jeg ikke er en dygtig nok dykker til at
balancere et kamera i den ene hånd og en stor flash i den
anden. Jeg vil stadig bruge "posen" når 10 kg ekstra bagage
ikke er sagen, ja det vejer hus, flash og tilh. til en S2Pro, ikke
altid så praktisk.. -max-

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-05-03 15:06

Hej Max

Siden du er en af de få der har en S2 så kunne du måske lige sige et par
ting om den. Jeg så du nævnte 17-35mm linsen (Nikkor F2,8 formoder jeg ),
hvordan er du tilfreds med kombination til undervands brug, er der stadig en
forlængelses faktor på 1,5 ?
Jeg har set andre steder at Nikon D100 får hård kritik pga DTTL, der gør det
ubrugeligt til undervands blitz i den nuværende form. Fujii påståes at have
løst lysmålingsproblemet uden at benytte sig af pre-flash, fungerer det også
i praksis ?

JZC

-Snippenip-

Fra : max

Dato : 03-05-03 17:31

> [...]
> løst lysmålingsproblemet uden at benytte sig af pre-flash, fungerer det også

Ja - den faktor 1,5 såen cirka er lidt irreterende når man arbejder
med vidvinkel, det opvejes så i tele området.. Men jeg bruger 17-35
fordi den har 77mm filtergevind, som passer til den Eva Marine atx
model jeg har købt. Jeg ville gerne bruge den i Ikeliten også, når jeg
en dag får den, men Ikelite har ikke lavet en port som den kan
være i, så jeg satser på en 14mm og en 60mm makro, det skulle
også være meget godt. Håber stadig Ikelite tager sig sammen og
laver en port til 17-35'ern. det er et godt objektiv.

Ja - S2Pro bruger et andet (ældre) system til ttl måling
Det fungerer perfekt med de gamle nikon flash og alle Ikelite flash,
du behøver ikke dx og d med preflash.. Men som på D100 kan du
ikke bruge MF objektiver, skide irreterrende, D1xx kan, men så meget
vil jeg ikke betale.

S2 har ikke mange svagheder, i forhold til D100, batterierne er måske
ikke så smarte, men i real life er det praktisk at du kan bruge de samme
NiMh AA batterier i kamera, flash, vækkeuret etc. Jeg har en pæn samling
gamle ubrugelige nikon og sony batterypacks og de var sku dyre i sin tid.
Og så slipper jeg for at rende rundt med 5 forskellige oplagere..
De nye kraftige NiMh batterier er geniale og billige..I en nødsituation kan
du finde AA baterier hos enhver købmand verden over.
Det usmarte er de to CR123 batterier som den indbyggede flash bruger,
de er dyre og holder ikke længe - Hvis du ikke bruger flashen, fungerer
kameraet 100% uden dem...

Nå - det skal jo ikke udvikle sig til en reklame kampange, men du spurgte -
og jeg syns det er et godt lille kamera... Det har været på værksted en gang,
jeg aner ikke hvad der var galt, det døde bare, det tog 3 dage på værksted i
Tyskland.. Jeg købte det i Tyskland og har bestilt Ikelite i USA, det er helt
gaga hvor meget billigere det blir, selv med transport, moms og told.. -max-

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-05-03 22:33

Cool, har du nogen fornemmelse af hvor mange S2ere der findes i omløb ?
Markedet syntes jo mest rettet mod D1 og D100.
Må man spørge om hvordan den ligger i pris, er den mellem D100 og D1x ? Jeg
formoder at du skyder professionelt, er det presse eller portræt ?

JZC

max <ma22x@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99Ssa.45438$y3.3307091@news010.worldonline.dk...

Fra : max

Dato : 03-05-03 23:10

> [...]
> Må man spørge om hvordan den ligger i pris, er den mellem D100 og D1x ? Jeg
> formoder at du skyder professionelt, er det presse eller portræt ?

Har ingen anelse, nok ikke så mange, der er ikke cool at
rende rundt med et kamera der hedder Fujifilm finepix,
portræt fotografer bruger dem vidst..
priser kan du finde her:
www.goecker.dk www.cav.dk www.guenstiger.de
www.ebay.de www.edbpriser.dk www.digideep.com