Maling af MDF-plade
Fra : Robert

Dato : 02-05-03 14:57

Er der nogen som har malet en MDF-plade ?

Jeg overvejer at bygge et forholdsvis billigt bord til et akvarie i
MDF-plader, men ønsker først at undersøge ca. prisen på at få bordet malet.

Spørgsmålet er derfor om det vil være nødvendigt først at bruge grunder,
eller om man kan male direkte på pladen? - farven skal i øvrigt være sort,
og det vil kun blive lågerne samt enderne som kan ses, idet bordpladen skal
laves i nøjagtig samme størrelse som akvariet.

Fra : zigge

Dato : 02-05-03 18:43

"Robert" <svar_kun_i@gruppen.dk> wrote in message
> Er der nogen som har malet en MDF-plade ?

Jep!

> [...]
skal
> laves i nøjagtig samme størrelse som akvariet.

MDF-plade er fantastisk at male på, man kan opnå en fantastisk finish. Men
det suger forholdsvis kraftigt, særligt på kanterne.
For at opnå det flotteste resultat vil jeg foreslå dig at grunde med en fed
grunder på kanterne først, slibe med korn 120.
Grunde igen, men overalt.
Slibe med korn 120.
Spartle med finspartel.
Slibe igen.
Grunde igen.
Slibe med først korn 120, derefter korn 240 eller finere.
Male med sprøjte eller rulle (næsten lige pænt).
Evt. mellemslibe og male igen.

Jeg har selv malet mit computerkabinet, som er lavet af MDF, med autolak.
Det er forholdsvist billigt at male med og koster i hvertfald ikke mere end
alm. alkyd maling. Nu ved jeg ikke hvor stort dit akvarie er, men jeg vil
skyde på at du kan male det for ca. 300Kr alt incl. med autolak, hvis det
f.eks. er et 500 liters. Autolakken er 100% vandfast og temmelig slidstærk.
Lakken købes billigst hos en autolakere - husk selv at medbringe
syltetøjsglas! Han tager sikkert 20Kr for en malings bøtte
Autolak kan blandes i ALLE farver, mat som blank. Det fås også vandbasseret,
men det koster ekstra.

Hvis du er mere til traditionelle malinger, så vælg en alkydmaling og rul
den på, det er det nemmeste at arbejde med, og du risikere ikke så nemt
vandskader bagefter, da træet ånder bedre i alkydmaling.
Autolak og alkydmaling giver endvidere den fordel at du kan bruge en
to-komponent spartel, det er meget bedre at arbejde med end de en-komponente
typer.

Husk at finde et andet sted end der hvor fiskene er, når du skal male - de
tollerere hverken opløsningsmiddler eller slibestøv!

Mvh
//zigge

PS: Hvis du har lyst til at se hvad man kan med en slat autolak der blev til
overs fra en forskærmsmaling af bilen, så kan du se det her:
http://www.sitecenter.dk/zigge/stationrcomputer/. Det er mit første forsøg
ud i autolakering og er udført med fire lag grunder med spartling og to lag
metalic og to lag klar lak. Det er sprøjtet på, men man kan saktens opnå det
samme med en fin rulle.

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 03-05-03 00:50

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev en hel masse arbejdsomt om malerier . .
..

> [...]
lag
> metalic og to lag klar lak. Det er sprøjtet på, men man kan saktens opnå

Fandens til finish - og hvis der er noget, der støjer i det rum, er det
tydeligvis en arkitektlampe eller en sommerfugl . . . gid det var mit, så
ville jeg montere både maskinpark, kone og børn i kassen.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : zigge

Dato : 03-05-03 01:07

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message

> [...]
> tydeligvis en arkitektlampe eller en sommerfugl . . . gid det var mit, så
> ville jeg montere både maskinpark, kone og børn i kassen.

Ja, desværre er der ikke plads til kone og barn inden i kabinettet...

//zigge

Fra : Tom

Dato : 05-05-03 15:24

Hold dog k.!

Hvor mange timer brugte du på det? det helle!

Det ser fandens godt ud!

Fra : zigge

Dato : 05-05-03 16:09

"Tom" <tdp@wanadoo.dk> wrote in message
> Hold dog k.!
>
> Hvor mange timer brugte du på det? det helle!

Jeg har vel brugt en ca 15-20 timer på at lave kabinettet incl. maling.
Vandkølingssystemet er lavet lidt ad gangen over flere måneder, men med det
rette værktøj vil jeg kunne lave det igen på ca 10-15 timer.
Det er har taget længst tid er at finde ud af hvordan tingene skulle se ud

> Det ser fandens godt ud!

Takker
//zigge