Søkemotor, Request.Form
Fra : Erling Ryger

Dato : 02-05-03 14:35

Hei, tenkte jeg skulle lage et skjema for søk hos div... men da
med kun en submit knapp, tekstbox har en value=søkemotor eks.
value=google
Den tekstbox som ikke har sin opprinnelige value må dermed være
den som bruker ønsker å søke med ??

Setter inn mine koder, og der er det nok mye rart
<%
Dim til, til2, til3

if Request.Form("olto") = ("olto") then
til = ""
Else til = "checked"
End if

if Request.Form("kvasir") = ("Kvasir") then
til2 = ""
Else til = "checked"
End if

if Request.Form("google") = ("Google") then
til3 = ""
Else til = "checked"
End if
%>

<%
   If Request.Form("oltohidden") = "checked" Then
    Response.Redirect("http://search.kvasir.no/query?q=" &
Request.Form("olto"))
   End If

   If Request.Form("kvasirhidden") = "checked" Then
    Response.Redirect("http://search.kvasir.no/query?q=" &
Request.Form("kvasir"))
   End If

   If Request.Form("googlehidden") = "checked" Then
    Response.Redirect("http://www.google.com/search?q=" &
Request.Form("google") & "&num=100&hl=en")
   End If

%>

<form action="sok.asp" method="post" target="_top">
<input name="oltohidden" type="hidden" value="<% =til %>">
<input name="kvasirhidden" type="hidden" value="<% =til2 %>">
<input name="goglehidden" type="hidden" value="<% =til3 %>">

<input name="olto" type="text" value="olto">
<input name="kvasir" type="text" value="Kvasir">
<input name="google" type="text" value="Google">
<input name="submit" type="submit">

Hjelp

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-03 14:47

Erling Ryger skrev:

> Hei, tenkte jeg skulle lage et skjema for søk hos div... men da
> med kun en submit knapp, tekstbox har en value=søkemotor eks.
> value=google

Har du et link til siden?

Se også artiklen her <http://asp-faq.dk/article/?id=41> - fra
gruppens OSS (FAQ).

> Den tekstbox som ikke har sin opprinnelige value må dermed være
> den som bruker ønsker å søke med ??

Det ser ud som om du har tre tekstfelter - et til hver søgemaskine.
Det er slet ikke nødvendigt. Du kan nøjes med et søgefelt og en
select-boks med navnet på søgemaskinen.

For at gøre det enkelt kan du evt. have søgemaskinens adresse i
value-parameteren på selectboksen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erling Ryger

Dato : 02-05-03 15:33

> Det ser ud som om du har tre tekstfelter - et til hver
søgemaskine.
> Det er slet ikke nødvendigt. Du kan nøjes med et søgefelt og en
> select-boks med navnet på søgemaskinen.

hensikten var å ha 3 tekstfelt, med navne på søgemotoren som value i
hver tekstbox, dermed ingen select-box noe som var poenget, og kun
en submit-knapp, hoved problemet er å få sortert ut den tekst-box
som ikke har opprinnelig value. det er jo den søgemotoren jeg skal
sende forespørsel til ..
Men det sliter jeg litt med å få til

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-03 22:29

Erling Ryger skrev:

> hensikten var å ha 3 tekstfelt, med navne på søgemotoren som
> value i hver tekstbox,

Value i en tekstboks er den tekst der står i boksen.

> dermed ingen select-box noe som var
> poenget, og kun en submit-knapp,

Hvorfor bruger du ikke bare tre formularer. De behøver ikke engang
have nogen submitknap - de fleste browsere vil submitte når man
trykker enter. Ved at lave separate formularer kan du desuden
slippe for at lave en særlig formhandlerside - du kan blot lade
hver enkelt form pege direkte på en søgemaskine.
--
Jens Gyldenkærne Clausen