Peroxidtal??? Og Na2-S4-O6 Hvad er det?
Fra : Søren Astrup

Dato : 02-05-03 13:52

Hey herlige mennesker... (Håber ikke nogle folk er blevet stødt over at jeg
har spurgt så meget på det sidste men er i gang med et projekt (om fedt)...
Og I er de klogeste jeg kender! :)

Arbejdede med et peroxid forsøg i dag...
Og under reaktions ligningen stod der:
3 I2 + 6 Na2-S2-O3 = 6 NaI + 3 Na2-S4-O6

Men har kigget i databogen, i en stor engelsk kemibog og på universitetets
hjemmeside og kunne ikke finde ud af hvad det er for et stof...

Og er der nogle der evt. ved hvad der mere sker i den reaktion... Eller
kender et sted hvor man kan finde ud af det... Den analyse jeg brugte var
mere funktionel end padagogisk...

Yderlige stod der p.a efter Iseddikesyre og Chloroform... Hvad betyder dette
p.a???

Håber der er nogle der kan hjælpe... Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-05-03 14:59

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev:

> Arbejdede med et peroxid forsøg i dag...
> Og under reaktions ligningen stod der:
> 3 I2 + 6 Na2-S2-O3 = 6 NaI + 3 Na2-S4-O6

Na2S4O6 er natriumtetrathionat.

Reaktionen du har opskrevet er en oxidation af thiosulfat (S2O3 2-) til
tetrathionat (S4O6 2-) med I.

> [...]
> for et stof...
>
> Og er der nogle der evt. ved hvad der mere sker i den reaktion...

Umiddelbart sker der vel som sådan ikke mere?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Astrup

Dato : 03-05-03 08:59

Jamen hvorfor kan man ikke finde stoffet i databogen... Det er da lidt
suspect!!

Og det må da ske noget mere end den ene reaktion...
Da jeg kommer kaliumiodid ned i en blanding af fedt, chloroform og
iseddikesyre begynder blandingen jeg at blive mere og mere brun til man
"stopper" den med vand..(Hvorfor det stopper ved jeg ikke)..
Så der må jo være skedt noget før man begynder og finde ud af hvor meget I2
der er i blandingen...

Med venlig hilsen Aske

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-05-03 09:11

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev:

> Jamen hvorfor kan man ikke finde stoffet i databogen... Det er da
> lidt suspect!!

Nu ved jeg ikke, hvilken databog du bruger, men det kunne være
forklaringen. Det kan også være, at du måske har kigget forkert.

> [...]
> iseddikesyre begynder blandingen jeg at blive mere og mere brun
> til man "stopper" den med vand..(Hvorfor det stopper ved jeg

Er det meningen, at reaktione skal stoppes med vand?
(Hvorfor den stopper ved jeg heller ikke på stående fod)

> Så der må jo være skedt noget før man begynder og finde ud
> af hvor meget I2 der er i blandingen...

Umiddelbart vil jeg gætte på, at får omdannet kaliumioden til I2.
Mængden af I2 bestemmer du efterfølgende ved en thiosulfattitrering.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Astrup

Dato : 03-05-03 12:51

> Nu ved jeg ikke, hvilken databog du bruger, men det kunne være
> forklaringen. Det kan også være, at du måske har kigget forkert.

Jeg brugte en standart blå satan... Og den store engelske kemiske håndbog...
Og kigge på universitetets hjemmeside og fandt ikke noget... :(

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-05-03 13:11

> Jeg brugte en standart blå satan...
> Og den store engelske kemiske
> håndbog... Og kigge på universitetets hjemmeside og fandt ikke
> noget... :(

Når alt andet fejler er Google altid god at have ved hånden:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=S4O6
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&q=tetrathionate&spell=1

--
Morten http://miljokemi.dk