Netværk wfw3.11 / win2000. Måske Mission I~
Fra : Jesper B. Jensen

Dato : 24-03-01 19:46

Hej jeg har fået en utaknemmelig opgave i morgen, så jeg ville lige høre
eksperterne til råds først.
Opgaven går ud på at forbinde to maskiner i et netværk. I sig selv ikke det
store problem, men problemet er , at den ene maskine er en gammel spand af
en 386´er , der kun lige akkurat kan køre windows for workgroups 3.11. Den
anden maskine er en Athlon der kører win2000. Filsystemet på 2000-maskinen
er FAT32, men jeg aner ikke hvilket filsystem wfw3.11 har(sikkert FAT).
Win2000 maskinen har en hub tilknyttet og det er meningen at forbindelsen
til 386´eren skal skabes igennem den. Iøvrigt et lille tillægsspørgsmål. ..
Er der nogen der ved om en 386 overhovedet har ISA- slots ? (jeg går udfra
PCI er udelukket).
Hvis det overhovedet kan lade sig gøre, er der så en venlig sjæl der vil
forklare mig hordan man gør, og hvad jeg skal være specielt opmærksom på ?

Mvh. Jesper

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-03-01 19:55

"Jesper B. Jensen" wrote:

En lidt mere udmyg indgang til opgaven kunne måske have givet dig
lidt hjælp, fra os der har oplevet en 386'er som et fremskridt

Men hvis du ikke ved hvilket netkort du har til den, så glem det

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jesper B. Jensen

Dato : 24-03-01 21:02

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> "Jesper B. Jensen" wrote:
> Men hvis du ikke ved hvilket netkort du har til den, så > glem det

Jeg ved skam udemærket godt hvilket netkort jeg har. Det er et ISA-kort.
Da jeg aldrig selv har haft en 386´er, og da jeg ikke har set maskinen
endnu, ville jeg bare lige være sikker på at netkortet kan bruges i den.

Mvh. Jesper

Fra : Tex Tofte

Dato : 24-03-01 20:53

Det burde ikke at være noget problem med TCP/IP.

Mvh.

Tex

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-01 22:08

On Sat, 24 Mar 2001 19:46:25 +0100, "Jesper B. Jensen"
<jbj@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> en 386´er , der kun lige akkurat kan køre windows for workgroups 3.11. Den
> anden maskine er en Athlon der kører win2000.

Der er ingen grund til, at det ikke skulle kunne virke.

> Filsystemet på 2000-maskinen er FAT32, men jeg aner ikke hvilket filsystem
> wfw3.11 har (sikkert FAT).

De to maskiners filsystemer er ligegyldige. Når man kører
netværk, taler de to maskiner ikke direkte med hinandens
filsystemer, men overlader det til maskinen i den anden ende.

> Er der nogen der ved om en 386 overhovedet har ISA- slots ? (jeg går udfra
> PCI er udelukket).

Hvis 386'eren ikke har ISA-slots, hvad skulle den så have?
For den sags skyld kan den også have PCI.

> Hvis det overhovedet kan lade sig gøre, er der så en venlig sjæl der vil
> forklare mig hordan man gør, og hvad jeg skal være specielt opmærksom på ?

Det værste er, at WfWG er temmelig langt fra plug and play, både
mht. netkort, installering af protokoller etc. Så alt skal sættes
manuelt, men hvis man ved, hvad man laver skulle det også virke
første gang.

Hvis 386'eren er underudstyret med RAM, kan det slå den helt
ihjæl at loade en IP-stack. Måske vil det være nemmere for dig at
få NetBEUI til at virke, og det vil sikkert være nemmere at
trække for maskinen. Afhængig af, hvad det netværk skal bruges
til, er det naturligvis ikke givet, at NetBEUI er en god idé.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-03-01 13:37

"Jesper B. Jensen" wrote:

> Er der nogen der ved om en 386 overhovedet har ISA- slots ? (jeg går udfra
> PCI er udelukket).

Jeg har aldrig set en 386 PC'er, der ikke havde ISA-slots. PCI kom til
gengæld først i de nyere 486'ere. (Det udelukker selvfølgelig ikke, at nogen
skulle have lavet en 386'er med PCI-slot, men sandsynligheden for at en
tilfældig 386'er har PCI-slot er nok ikke ret stor).
Ellers skulle der som andre også har skrevet ikke være noget i vejen for at
forbinde de to maskiner. Det kan være, at du skal låse ramme-type (frame type)
til det samme på de to maskiner (under protokolindstillinger).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-03-01 17:00

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Jeg har aldrig set en 386 PC'er, der ikke havde ISA-slots.

Den kunne have MCA-bus (og har det sandsynligvis hvis det er en IBM), og
så er et ISA-kort ikke lige sagen. Hvis den er en normal klon, har den
dog næsten helt sikkert ISA-bus.

Den kan evt. have EISA-bus, men sådan én kan man også sætte ISA-kort i,
så det vil ikke være noget problem.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-03-01 19:58

Jesper Dybdal wrote:

> Den kunne have MCA-bus (og har det sandsynligvis hvis det er en IBM), ...

Nå ja - dem havde jeg (lykkeligt) glemt. Så må jeg trække mit udsagn
tilbage: Jeg har set en del 386'ere uden ISA-bus.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jesper B. Jensen

Dato : 25-03-01 17:26

Tak for alle de gode råd. Nu har jeg været ude og lege lidt med det.
386´eren havde ISA slots, og der var ingen problemer med at få netkortet
installeret. Hvad jeg ikke vidste var at man ikke kan installere tcp/ip
protokollen under windows for workgroups 3.11. Jeg forsøgte mig derfor med
Netbeui (eller noget i den retning
Desværre uden held. Ingen af maskinerne kunne se hinanden. Jeg har sikret
mig at de begge kører på samme workgroup, og jeg har sharet drevene på begge
maskiner. Under win2000 enablede jeg guest-accounten, og da det ikke hjalp,
oprettede jeg en bruger på win2000 maskinen som var = logon-navnet på
wfw3.11 maskinen. Stadig uden held.
Det var så her jeg løb lidt tør for idéer. Er det netbeui der er problemet ?
Kan man ikke få tcp/ip installeret på wfw3.11 ?

Mvh. jesper

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-03-01 17:59

"Jesper B. Jensen" <jbj@stofanet.dk> wrote:

>Kan man ikke få tcp/ip installeret på wfw3.11 ?

Jo, det kan man. MS har (havde i hvert fald) en fil til gratis download
med TCP/IP til Windows for Workgroups. Jeg mener at huske at filen hed
tcp32b.exe - men hæng mig ikke op på det, det er længe siden jeg har
brugt den.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Frans Jensen

Dato : 25-03-01 19:31

har lige "smidt" tcp32b.exe i dk.binaer

--
Filter: Postings With "Sv:" In Subjectline Are Redirected To /dev/null
I demand the right to keep and arm bears

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-03-01 19:26

Jesper B. Jensen <jbj@stofanet.dk> wrote:

> Det var så her jeg løb lidt tør for idéer. Er det netbeui der er problemet ?

Er du sikker på, at du også installerede NetBEUI på din W2K-maskine?

> Kan man ikke få tcp/ip installeret på wfw3.11 ?

Jo, men den skal hentes separat. Fungerer i øvrigt glimrende, og kan
anbefales, hvis det skal bruges mere permanent.

(Og lidt off-topic: Du skal helst have 8 MB RAM til Win 3.11 for at få
en rimelig ydelse til netværk. Og du skal slå 32-bit filadgang til i
kontrolpanelet.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.