Alm. lysstofrør eller T5 til saltvand
Fra : Jonas Levring

Dato : 02-05-03 10:11

Hejsa

Jeg har planer om at lave et lille nano-reef. Til det har jeg set at der
også findes T5-lysstofrør. Hvad er forskellen på dem og almindelige
lysstofrør ? og frem for alt, er de så værd af foretrække på trods af prisen
?

Ligeledes er min plan at sætte 2 "alm" rør op, og så evt. et blåt rør - hvad
gør det blå rør ved det hele? - og er det også at foretrække ?

/Jonas Levring

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-03 11:56

Jonas Levring <jonas@slet_dette_levring.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8tc78$djm$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
hvad
> gør det blå rør ved det hele? - og er det også at foretrække ?

T5 rør findes i flere længder/watt styrke, de mindste jeg har kunnet finde
er på 24 W, hvorlange de er
har jeg desværre ikke kunne finde noget sted.

T5 rør er kun 16mm i diameter, og lyser ca 50% kraftigere end et
almindeligt T8 rør.

Om de er prisen værd, er jo en afvejning af pris og hvad man mener at få
ud af det, men min mening er at
de er prisen værd. Er selv ved at sætte noget T5 op, men kun som blåt lys
og "morgenlys", for lige umiddelbart vil jeg ikke
lade mine HQI erstatte af T5. Ikke fordi det ikke vil fungere, men det
flimmer som man ser i saltvandsakvarier forsvinder, til gengæld
får man så lys helt til kanten af akvariet.
At T5 er et fornuftigt alternativ til HQI synes jeg bevises i at alle de
store lampe fabrikanter, har taget dem til sig, og laver færdigt monterede
lamper
med T5.

Kender en som laver store mængder koraller, og han har kun T5 over sine
akvarier.

Hvad det blå lys gør, er nok lidt svært at sætte ord på, det er langt
lettere at vise det i praksis, lyset bliver en anelse blåt.
HQI lys kan godt være enten en anelse rødt eller gulligt i lyset, det
bliver neutraliseret, af det blå, og vandet ser meget klarere ud.

Farverne på koraller og f.eks skiveanemoner, bliver helt anderledes flotte
med det blå lys, og hvis du vil have korallerne til at vokse og blive
flotte, tror jeg ikke du kan undvære det blå lys.

Carsten