Hjælp til støttemur
Fra : Kathrine

Dato : 02-05-03 09:06

Manden min mener, at vi godt selv kan bygge en støttemur på langs
vores indkørsel.
Muren skal være 13,5 meter lang og 1 meter høj.
Han har indkøbt Danblokke og stabilgrus til formålet.
Jeg har gået og studeret hans indkøb lidt og har svært ved at se,
hvordan vi skal få muren lige på alle leder og kanter.
Er der nogen der kan beskrive den korrekte arbejdsmetode til at
opbygge sådan en mur?
Er det mon virkelig noget vi selv kan lave?
--
Kat
---

Fra : HSC

Dato : 02-05-03 09:28

"Kathrine" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er det mon virkelig noget vi selv kan lave?

En snor fra den ene ende af hvor muren skal stå - til den anden ende.
Så lægger du stenene efter den - så bliver mure lige, ihvertfald på langs.
Så må et vaterpas hjælpe resten af vejen.

Fra : Kathrine

Dato : 02-05-03 09:45

"HSC" skrev:

> [...]
> Så lægger du stenene efter den - så bliver mure lige, ihvertfald på
langs.
> Så må et vaterpas hjælpe resten af vejen.

Det lyder som nogle af mine tanker
Jeg gruer lidt for det med vaterpasset, da det vist ikke er helt
nemt!?
Men hvad med gruset skal det ikke ligge under og foran den nederste
række sten?
Skal gruset stampes før eller efter? Evt. rækkefølge, hvis over flere
gange.
--
Kat
---

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-05-03 13:06

Kathrine wrote:

> [...]
> række sten?
> Skal gruset stampes før eller efter? Evt. rækkefølge, hvis over flere

Du skal ha dit fundament for muren i orden først, i fagsproget hedder det en
befæstning. Til en støttemur. Hvis vi går ud fra din råjord har normal
bærevne skal bundsikring og bærelag (bundsikringsgrus og stabilgrus) være på
15-25cm, komprimeret!! Brug bare ren stabilgrus, det er ok.
Det vigtigste er at i får lavet en galje i hver ende af muren. Det vil sådan
set bare sige en trækant der er lavet i brædder der følger murens max højde.
På den udmåler i og sætter en snor i for hver sten i lægger i lægger i
højden(eller hver 3 eller sådan anhængig af hvor tykke jeres sten er!)
så i hele tiden har de snore at lægge efter i længden og kan korrigere
undervejs med et stykke tagpap hvis det skulle blive nødvendigt. Galgen
bruges også til at lave smiget med som i skal lægge efter. Husk at lægge
forband og husk også at få fuger til at passe og flugte. Det ska jo se pænt
ud
Til sidst skal i HUSKE: mindst 12% smig. Hvilket i jeres tilfælde vil sige
at når i når 1m op i højden skal støttemuren ha et smig på 12cm.

Så er det bare at gå i gang....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Kathrine

Dato : 02-05-03 19:01

"Peter Andersen" skrev:

SNIP en støttemursvejledning

Nu er vi godt igang.
Det er ikke helt nemt, men inden udgangen af weekenden vil jeg tro, at
vi næsten er færdige.
Tak for svar
--
Kat