Smerte hos fisk.
Fra : Poul Krogh

Dato : 02-05-03 07:15

Skal det forbydes at fiske med levende agn ? Den nyeste undersøgelse siger
at fisk kan føle smerte.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=1793948/
Vil folket nu holde op med at fiske med levende agn eller helt holde op med
at fiske ? (gys)

Fra : Kåre

Dato : 02-05-03 07:20

> [...]
> http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=1793948/
> Vil folket nu holde op med at fiske med levende agn eller helt holde op

Der er også lavet undersøgelser på planter, som viser at de kan være
stressede og føle "smerte".
Men jeg har altså ikke tænkt mig at forbyde mine børn at plukke
mælkebøtteblomster til at putte i håret til sommmer...

Kåre

Fra : Thomas

Dato : 02-05-03 07:40

Så vidt jeg kan se af artiklen, påstås det kun at fisk føler smerte ud fra
adfærdssammenligninger. Der bevises intet om smerte (som pattedyr), så det
bliver bare endnu et følelsesladet hysterisk slagsmål. I øvrigt drejede
testene sig om "smerte" i læberne, dvs. at det ikke er relevant at diskutere
levende agn, men fiskeri i det hele taget.

Der har været flere af denne type undersøgelser og som oftest viser det sig
at de er købt og betalt af en interesseorganisation. Jeg tvivler derfor
stærkt på, at det er en troværdig udlægning af undersøgelsen.

Personligt tror jeg ikke på fisk føler noget der berettiger til betegnelsen
smerteoplevelser. Ellers ville jeg ikke fiske. Og det ville i øvrigt være
smertefuldt at være fisk i al almindelighed med tanke på de knubs de
naturligt får.
Hilsen
Thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 02-05-03 07:58

On Fri, 2 May 2003 08:14:55 +0200, "Poul Krogh"
<poulkrogh@hotmail.com> wrote:

> [...]
>http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=1793948/
>Vil folket nu holde op med at fiske med levende agn eller helt holde op med

Tja, der er også undersøgelser, der viser det modsatte:

http://espn.go.com/outdoors/conservation/s/c_fea_Becher_fish_pain.html
eller hele rapporten som PDF:
http://www.agfisch.ch/doku/rose.pdf

Jeg tror ikke man kan lave undersøgelser, der overbeviser begge parter
(lystfiskere og dyrevelfærdsaktivister), så alt i alt kan man vist
ikke gøre bedre, end at holde lidt lav profil, hvis man ikke mener at
kunne undvære fiskeri med levende agn. Indenfor en overskuelig årrække
(20-30 år), skal det nok lykkes - specielt de engelske - dyreværnsfolk
at få lagt nogle begrænsinger på lystfiskeriet. Derefter er det
sikkert kun et spørgsmål om yderligere tid, inden det så småt spreder
sig til andre lande.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-05-03 09:15

Poul Krogh wrote:

> Skal det forbydes at fiske med levende agn ? Den nyeste undersøgelse siger
> at fisk kan føle smerte.

Ja selvfølgelig, fisk har syns- lugte- og smagsanser, så hvor-
for skulle de ikke også ha' en følesans, og de ville jo skade
sig selv, på skarpe sten og spidse trærødder, hvis de ikke kunne
mærke/føle smerte.

Og det er ihvertfald helt tydeligt, at karper har en meget fin
følesans, de gamle fisk som har været fanget flere gange, kan
blive så linesky, at de kun kan fanges med en hårrig, som netop
eliminerer fiskens milighed for at mærke den hårde nylonline.

Vi kan heller ikke være i tvivl om, at fisk reagerer på farer,
og at de forsøger at flygte, hvis det er muligt, og det er blot
en belejlig lystfisker konklution, at når fiskene kæmper imod
med en krog i munden, så er det fordi de ikke kan mærke smerte,
men det handler blot om, at fisk ikke er rationelle, og de for-
søger at komme væk fra smerten og faren, et anskudt pattedyr
forsøger også at flygte, og trods smerten, så vil et såret men-
neske også forsøge at fjerne sig fra farezonen.

Men det driver ikke mit vand i kog, at fisk kan føle smerte,
jeg har så meget ur-menneske i mine gener, at jeg ikke behøver
at lyve for mig selv, jeg kan godt leve med, at jeg er preditor
og at fisken er mit bytte.

Og dem der får kvababelser over mine holdninger, ka' så tænke
over, at fisken har levet et frit og naturligt liv lige indtil
det øjeblik jeg fanger den, det er langt fra tilfældet med hus-
dyrene i vores industrialiserede landbrug.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henric

Dato : 02-05-03 10:35

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelandet

> [...]
> det øjeblik jeg fanger den, det er langt fra tilfældet med hus-
> dyrene i vores industrialiserede landbrug.

BRA skrivet Nils! Jag håller helt och hållet med. Fisken har alla sinnen och
känner klart smärta. Men ska en fisk ätas är det bättre i mina ögon att
drilla och att klubba än att den fångas i en trål och kvävs till döds under
trycket av andra döende fiskar. En långsam död i ett nät är ej heller att
föredra.
Människor har lätt för att förväxla kommunikation med upplevelser - kan ett
djur inte kommunicera något så att vi förstår så har dom heller inga
upplevelser. Helt fel naturligtvis. Man får titta utanför sin lilla bubbla
och inse att vi alla stammar från samma lilla meningslösa amöba och att vi
alla utvecklat "samma" sinnen för att kunna överleva - även fisken. Sen att
dom kanske inte har ett lika rikt och varierat känsloliv som tex en hund (en
detta vet vi ej för fisken "talar inte vårts språk" som hunden gör) är en
annan sak, men vem är jag att dömma ut en fisks vilja och rätt till att
leva? Jag dödar dem för att själv äta dem och överleva, inte för att dom
inte har rätt att leva.
Igår fick jag föresten 6 havsöringar mellan 60 och 85 cm.
Läs mer på www.henric.nu (jepp detta är reklam för min icke komerciella
hemsida). Åker man från Danmark kanske det kan vara skoj med lite tips på
resan.
/H

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-05-03 14:32

Den mest praktiske indfaldsvinkel til spørgsmålet er nok hvad mutter natur
har fundet ville være til mest gavn for fisken. Vi mennesker har en højt
udviklet smertefølelse, sikkert fordi vi er i stand til at reagere højt
udviklet på input. Hvis vi ikke var i stand til at reagere på smerten i
vores adfærd, ville smerte være en ulempe og så ville evolusionen næppe have
udstyret os med den. Forestil dig en ræv med et brækket ben, den vil løbe
fordi det tjener den bedst, et menneske ville lægge sig ned og hyle. Altså
har naturen udstyret ræven med netop så meget smertesans den kan have gavn
af, ikke mere. At fiskene også har en smertesans tror jeg bestemt, fordi det
må være til nytte at undgå at skade sig, men da fiskens muligheder for at
reagere rationelt på smerten er yderst begrænsede tror jeg at deres smerte
oplevelse ligger meget langt fra vores, sikkert nærmere en slags
"registrering". Man kan sige meget om naturen, men logisk og konsekvent det
er den - langt mere end mennesker.

MVH Niels

Fra : Henric

Dato : 02-05-03 19:03

> [...]
> oplevelse ligger meget langt fra vores, sikkert nærmere en slags
> "registrering". Man kan sige meget om naturen, men logisk og konsekvent

Är det inte en skrämmande värde-relativism att definiera fiskens reaktion
som en registrering medan människans reaktion är mer "på riktigt"? Eller
missförstår jag dig? Varje varelses existens är primär för just den
varelsen, så at motivera någon aggresiv handling mot en fisk med att den
inte känner smärta som vi är att bedra sig själv. Däremot kan man kanske
spekulera i att en varelse med mer hjärna än den limbiska delen kan ha ett
mer nyanserat känsloliv (dvs en större uppsättning kemiska tillstånd = en
större uppsättning känslor), men att härifrån dra slutsatsen att mer
aktivitet i frontal loben = mer känslor = mer rätt till sin egen existens,
tycker jag endast avspeglar (den ur varje ras synvinkel fullt rationella och
evulotionärt konsekventa) inställningen: "bättre dom än vi".
Är det föresten inte ytterst rationellt för en fisk att fly från smärtan?
/H

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-05-03 21:09

Mit svenske er lidt rustent men hvis jeg forstår dig ret, så har du
ret - du misforstår mig! Jeg skelner absolut ikke mellem mere eller mindre
rigtig reaktion. Jeg påstår blot at en fisk formentlig ikke opfatter smerte
på samme vis som mennesker! Vores smerteopfattelse er formentlig også
forbundet med skræk, som igen har med intellekt og erfaring at gøre.
Personligt vil jeg ikke fiske med levende agn, har svært ved at stikke en
krog i en levende fisk, men det har formentlig noget med min irrationelle
etik at gøre. Jeg har uden problemer vaccineret svin og får og skudt /
aflivet varmblodige dyr i hundredevis, plus slagtet masser af fjerkræ og
kaniner. Moralen ( for mig ) er sansynligvis, at når noget SKAL gøres, så
gør jeg det uden problemer, hvis jeg opfatter det som unødvendigt får jeg
problemer. I øvrigt forstår jeg ikke helt hvorfor du opfatter diskussionen
som OT? Spørgsmålet er da ret relevant i en gruppe der basalt set handler om
at stikke kroge i dyr for fornøjelsens skyld.
MVH Niels

Fra : Henric

Dato : 02-05-03 22:11

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@tdcadsl.dk> skrev i meddelandet
> [...]
om
> at stikke kroge i dyr for fornøjelsens skyld.

Du har helt rätt. Inte OT. Lite bränd bara sedan det ofta är folk som
irriterar sig om man svävar ut lite utanför plats-, pryl- och
tekniksnacket. Intressant fråga. Kan en fisk känna skräck...? Svårt det där.
Hur har en mört som hänger blödande under flötet det när gäddan närmar sig.
Det måste vara fullt pådrag på alla alarmsystem i varje fall. Jag tycker ivf
synd om fisken så jag fiskar inte heller med levande fisk längre. Fast mask
det trär jag utan problem på kroken... moralen är alltså ganska relativ även
här.
/H

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 03-05-03 09:19

>Igår fick jag föresten 6 havsöringar mellan 60 och 85 cm.

Glemte bare een ting - tillykke med fiskene, jeg er MISUNDELIG!!
Har endnu ikke fået årets første

MVH Niels
--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Lasse

Dato : 03-05-03 09:54

Hej!
Hvad så med orm?. De spræller noget så grusomt, når de kommer på krogen?.
Det er vel ikke fordi de kan lide det!?.

Om fisk registrerer smerte, er vel for så vidt ligegyldigt, bare de opfylder
vores behov for spænding og "naturoplevelser". Føler en stor fisk mere
smerte end en lille fisk?. Der er mange for os lystfiskere, store vigtige
spørgsmål at tage fat på. Kan man i det hele taget legitimere lystfiskeri,
vil nogen spørge!?.

Min egen holdning er, at jeg ikke fisker for "sjovs" skyld, altså bare for
at fange fisk og sætte dem ud igen. Jeg tager den fisk jeg fanger med hjem
til spisning. Og, tro det eller ej, så stopper jeg gerne fiskeriet, når
jeg f. eks. er så heldig at få to havørreder over målet indenfor en halv
time.

Jeg fylder ikke fryseren til "dårligere" tider, selvom jeg måske let kunne
have fanget flere den dag. Nogle fiskere, tror de fremstår som bedre og
dygtigere fiskere, hvis de kan præsentere flest mulige og størst fisk. Det
er den kulørte presse, der elsker at promovere grej, udfra "eksperters"
store fangster, der lægger den stil. ("Der er jo penge i lortet!")

Der "opbevares" i dag dyr/fisk til menneskeføde, under de mest horrible
forhold (men heldigvis også gode). Dage eller uger senere, køber du
koteletter/fars, eller hvad ved jeg, ved slagteren eller i supermarkedet.
Måske tænker vi over hvad vi spiser, måske fortrænger vi de ubehagelige
tanker? (Det var måske et område det var mere nødvendigt, at tage fat på,
for de der hænger sig i om fisk føler smerte, når de bliver fanget).

At den fisk jeg fanger måske føler smerte, et stykke tid før den dør (eller
falder af), kan ikke få mig til at stoppe med at fiske. Det kan få mig til
at undlade at fiske for "sjov" (C&R), eller helt undlade at fiske, udfra
mine egne moralske normer.
At fisken føler smerte eller ubehag, kan ingen vel være i tvivl om, den
kæmper jo for sit liv. Den spræller ikke for sjov. Sådan har det altid
været. Som lystfisker må man vel spørge sig selv, hvorfor man fisker og
forsøge at finde en balance mellem moral, behov og egen fornøjelse.

Mvh
Lasse

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 05-05-03 07:54

Man skal skelne mellem smerte og ubehag.

Smerte er en sans der registreres et andet sted i hjernen en føle og
temperatursanserne. Selvfølgelig kan en fisk føle tryk når den rør ved noget
og selvfølgelig kan den føle ubehag hvis man stikker i den. Men den har
faktisk ikke den del af hjernen hvor smertesansen sidder.

Adfærdsmæssigt kan man ikke skelne mellem smerte og ubehag. Man kan kun
registrere at der er ubehag. Det samme kan man registrere på f.eks. en
regnorm. Og hvis den skulle føle smerte, så er der mange lystfiskere der har
et etisk problem, mig selv inklusive.

Og mine erfaringer siger mig at en fisk kamp ikke er mod selve smerten fra
krogen der sidder i munden. Men mod den vægt blinket udgør og selvfølgelig
det underlige træk i linen.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse