Hvem spiser barken ???
Fra : edob

Dato : 01-05-03 18:50

Hej NG.

Vi har 6 unge æbletræer (nu 4 år gamle). Her til morgen opdagede jeg at
alle træerne havde mange skader på grenene. Der var "hugget" små og store
huller i barken, helt ind til det lyse ved. Nogle steder var barken nærmest
flænset i 5-10 cm længder, andre steder kun små huller (5 mm i diameter).
Der er vel ialt 100 - 200 småskader. Det er sket indenfor de sidste 2-3
dage. Det er både på tynde grene (5 mm) og lidt tykkere grene (15-20 mm).

Jeg har haft frugttræer i mange år, men aldrig set et lignende "angreb".

Er her nogen som kan give en forklaring på hvem synderen er ??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 01-05-03 21:21

">
> Er her nogen som kan give en forklaring på hvem synderen er ??

mon det er sikahjortene der er begyndt at feje ?
Vi har lige måttet indhegne vore æbletræer af samme grund, og vi har set
dyrene i nærheden i skumringen.
mvh
Vibeke

Fra : edob

Dato : 01-05-03 21:32

> mon det er sikahjortene der er begyndt at feje ?

Tror jeg næppe. Vi bor ved Brøndby Strand i et villakvarter.

Tak for forsøget, venlig hilsen, Frank

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-05-03 07:06

edob wrote:

> [...]
>
> Jeg har haft frugttræer i mange år, men aldrig set et lignende "angreb".
>
> Er her nogen som kan give en forklaring på hvem synderen er ??

Det er et dødeligt svampeangreb, fæld træerne og brænd dem.

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 02-05-03 08:20

LOL

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-05-03 23:35

Henrik Ibsen wrote:

> LOL

Hvor er du en ækel skid at du griner af andres ulykke.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-05-03 12:07

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er et dødeligt svampeangreb, fæld træerne og brænd dem.

Hvorfor nu lige dette indlæg?
Jeg opfatter dk.fritid hus-og-have som en af de mest velfungerende grupper
på usenet. Jeg synes ikke at dette indlæg bidrager positivt. Er det bare mig
der er snerpet?
Jeg synes at indlæg skal bidrage med noget positiv. Enten troværdige
oplysninger eller et godt grin, gerne begge dele
Er jeg alene om denne opfattelse, og er det bare mig der ikke kan se det
'sjove'.
Hilsen Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-03 22:40

On Fri, 2 May 2003 13:06:44 +0200, "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk>
wrote:

>Jeg opfatter dk.fritid hus-og-have som en af de mest velfungerende grupper
>på usenet. Jeg synes ikke at dette indlæg bidrager positivt. Er det bare mig
>der er snerpet?

Det er bestemt ikke dig.

>Jeg synes at indlæg skal bidrage med noget positiv. Enten troværdige
>oplysninger eller et godt grin, gerne begge dele

Jeg tror ikke på det er svampeangreb, hvis det er så må vi jo lige have
at vide hvad det er for en svamp i hvert fald. Og at den direkte skulle
være dødelig for træet......

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 02-05-03 11:10

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de sidste 2-3
> dage. Det er både på tynde grene (5 mm) og lidt tykkere

I "Politikens bog om prydhaven" står at rødmusen kan
lave den slags skader.
Citat: "Rødmus er som markmus ivrige barkgnavere, men
de kan tillige klatre og derved gnave mange meter oppe i
træerne. De er på størrelse med en lille markmus. På
jorden under de angrebne træer kan der findes et lag af
små afbidte barkstykker. Det er, fordi musene først
gnaver yderbarken af, før de går i gang med at æde det
saftige vækstlag, der ligger lige under. Gnaverne begynder
ofte i grenvinkler, og herfra kan skaden brede sig ud i
stammer og store grene."

Ann

Fra : edob

Dato : 02-05-03 15:37

Citat: "Rødmus er som markmus ivrige barkgnavere, men
> de kan tillige klatre og derved gnave mange meter oppe i
> træerne.

Hej Ann.

Tak for svaret. Jeg synes det lyder meget sandsynligt. Det ligner netop
gnavhuller som er skarpt afgrænset. Jeg har set under træerne, men da der
vokser græs er det ikke til at se om der ligger brune barkstumper.

Det er lidt ærgeligt at få træerne skamferet, selvom jeg ikke tror de lider
varig skade.

Står der noget i bogen om hvordan man kan forhindre musene i at komme op ?
Måske anbringe en "omvendt" kegleskærm omkring stammerne, ligesom man
anvender på trosser til skibe for at forhindre rotter i at komme ombord.

Tak for svaret.

Til Carsten, jeg er helt enig denne gruppe er god og normalt seriøs. Derfor
vælger jeg altid at neglisere "dumme" indlæg. Jeg tror, ved at kommentere
dem, fremmer man lysten til at det fortsætter. Ti dem ihjel !

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jensen & Nielsen

Dato : 02-05-03 18:45

> [...]
ligesom man
> anvender på trosser til skibe for at forhindre rotter i at

Nej, der står ikke noget i bogen om bekæmpelse.
Men der står at man godt kan risikere at træerne går ud,
så det vil nok være en god ide at sætte skærme på dem,
og også sørge for at musene ikke kan komme op i dem
via en naboplante.

Ann

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-05-03 23:42

edob wrote:

> [...]
> gnavhuller som er skarpt afgrænset. Jeg har set under træerne, men da der
> vokser græs er det ikke til at se om der ligger brune barkstumper.

Hvis det er gnavhuller så er der nok tandmærker, hvis du mærke efter.

Hvis der er svamp så findes det også på de tynde grene i toppen.

> Står der noget i bogen om hvordan man kan forhindre musene i at komme op ?
> Måske anbringe en "omvendt" kegleskærm omkring stammerne, ligesom man
> anvender på trosser til skibe for at forhindre rotter i at komme ombord.

Nej, så ringer musene træet under skærmen.
Da de kan arbejde beskyttet.

Så heller kalke træet.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-03 15:57

Man kan få nogle plast-"spiraler" på planteskolerne beregnet til at beskytte
småtræer mod mus, harer og lign. De er billige, ret effektive, lette at
anvende, men desværre ikke specielt dekorative.