Opskrivning af fast ejendom
Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 01-05-03 17:40

I mit personligt ejede firma ønsker jeg at bogføre en mere nutidig værdi af
et lokale, der er købt i 1999. Det er med et muligt salg for øje.

Jeg kan spørge en ejendomsmægler om den skønnede værdi pt, men kan det
bogføres udelukkende på statuskonti eller er en evt. opskrivning
indkomstpligtig?

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-05-03 18:35

Kaare Rasmussen wrote:

> Jeg kan spørge en ejendomsmægler om den skønnede værdi pt, men kan det
> bogføres udelukkende på statuskonti eller er en evt. opskrivning
> indkomstpligtig?

Jeg går ud fra, at det er et personligt firma, og ikke selskab ?

Er det personligt, så kan du bogføre i status som du vil, udenom
driften på kapitalkonto, men med virkning direkte på egenkapital.

I selskab vil revisor være med til at bestemme, men der føres
opskrivningen på en særlig opskrivningskonto i egenkapitalen.

Men nul skat før du sælger, så kommer der ejendomsavance, og i
selskabet bør der hensættes til denne.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 02-05-03 06:20

Tak for dit svar.

> Men nul skat før du sælger, så kommer der ejendomsavance, og i
> selskabet bør der hensættes til denne.

Hvilke regler gælder der for ejendomsavance? Er det blot salgspris minus
købspris eller er der andre forhold inde i billedet?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-05-03 14:24

Kaare Rasmussen wrote:

> Hvilke regler gælder der for ejendomsavance? Er det blot salgspris minus
> købspris eller er der andre forhold inde i billedet?

Der er en del flere forhold, men en simpel beregning til overslag over
udskudt skat (gælder ikke landbrug, der er flere regler) kan være baseret
på -> status værdi - de samlede købsomkostninger - investeringer - 10.000 kr
pr ejerår + evt. skatteafskrivninger * 0,55.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-05-03 14:43

"Erik G. Christensen" wrote:

> [...]
> på -> status værdi - de samlede købsomkostninger - investeringer - 10.000 kr
> pr ejerår + evt. skatteafskrivninger * 0,55.

Ups, det blev for simpelt

Det er - (investeringer - 10.000 kr), altså investeringer over de 10.000 kr,
der er bundfradrag pr ejerår.