Betydning af de nye normer for nitrox-tils~
Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 01-05-03 02:15

Er der nogen der tager de nye EU tiltag seriøst ? (foruden dykkercentret)

Har I tænkt jer at skifte ventiler og 1.trin ud ?

Hvad siger I som nitrox-instruktører til jeres elever vedr.
nitrox-kompatibelt udstyr ?

mvh.

NØJ

Fra : Gryndahl

Dato : 01-05-03 06:49

De får ikke mig til at skifte.
Jeg syntes det er en lov der er lavet om et problem som "ikke"
eksisterer.
Den eneste grund at de kan få mig til at skifte er hvis jeg IKKE kan få
speciel-lavet
en fylde slange med de 2 forskellige "studse".

Jeg kan måske forstå problemet i klubber hvor "man kan komme til" at
tage en forkert flaske - men det
kunne laves med tydelig farvemarkering og mærkater i klubregi' !
Endnu en sindsyg lov fra EU (efter min mening) og en chance for
producenter til at tjene mere.

Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : TJOR

Dato : 01-05-03 10:14

Hvis de sætter farten ned i byen og på motorvejen, så sætter jeg ikke farten
ned for jeg kan godt finde udad at kører efter de fart-grænser der er i dag
og laver ingen skader.

Nej det er måske en dårlig sammenligning.

Tjor

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-05-03 10:30

Nikolaj Østergaard Jensen:

> Er der nogen der tager de nye EU tiltag seriøst ? (foruden
> dykkercentret)

Nej.

> Har I tænkt jer at skifte ventiler og 1.trin ud ?

Nej.

> Hvad siger I som nitrox-instruktører til jeres elever vedr.
> nitrox-kompatibelt udstyr ?

N/A

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Poul Andersen

Dato : 01-05-03 10:52

Hvad er det for nogle regler ???? og hvor kan man læse om dem.

Mvh. Poul

Fra : Allan Norsk

Dato : 01-05-03 11:30

"Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der tager de nye EU tiltag seriøst ? (foruden dykkercentret)
>
> Har I tænkt jer at skifte ventiler og 1.trin ud ?

Så vidt jeg kan forstå drejer det sig om en produktnorm, altså gælder den
for udstyr der produceres og sælges. Ikke for udstyr der allerede er solgt.

Men det er jo ret svært at finde ud af præcist, eftersom normerne er meget
"hemmelige". Selv ikke draftene er til at opdrive nogen steder, med mindre
man har penge og køber sig ind i arbejdsgruppen ved dansk standard.

Skal jeg kigge i krystalkuglen vil jeg tro der sker følgende:

1) Normerne bliver vedtaget og fabrikanterne fører nu 2 typer
regulatorer/ventiler:
a) ventiler/regulatorer med de nye dimensioner godkendt til Nitrox > 21%
b) de nøjagtigt samme regulatorer med de gamle DIN/bøjler som ikke er
godkendt til Nitrox > 21%
2) I dykkercentrene/klubberne vil der komme nogle nye fyldehaner i takt med
at de nye ventiler vinder indpas
3) Maskinværkstederne for gang i omsætningen af DIN/DIN-Nitrox konvertere

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-05-03 11:29

> [...]
> at de nye ventiler vinder indpas
> 3) Maskinværkstederne for gang i omsætningen af DIN/DIN-Nitrox konvertere

4) På et tidspunkt bruger alle den nye norm også til alm. luft og hvor er vi
så? Det er noget af det mest tåbelige de har fundet på.

Henrik Manley

Fra : Allan Norsk

Dato : 01-05-03 12:17

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> 4) På et tidspunkt bruger alle den nye norm også til alm. luft og hvor er
vi
> så? Det er noget af det mest tåbelige de har fundet på.

Ja - man er efter min mening kørt af sporet. Selvfølgelig eksisterer der en
risiko for at man stopper en gammel regulator fyldt op med kompressorolie og
silikonefedt på en dekoflaske med hotmix. Man hører bare aldrig om
ulykkestilfælde på trods af de mange nitroxdykkere vi har i dag. Men
sikkerhed kan jo købes for penge, så tja...

Det mest vanvittige er at man har valgt at alle blandinger som indeholder
mere end 21% O2 skal håndteres som ren O2! Den tidligere 40% grænse er altså
reduceret til 21%. Dette opfatter jeg som en overreaktion, specielt når man
ikke hører om ulykker ved anvendelse af ikke renset udstyr sammen med
EAN<40.

PS.: Det må jo også betyde at continous-blend systemer ikke kan anvendes
sammen med kompressorer der ikke er godkendt til ren O2. Forhandlerne kan
sikkert godt sælge blendsystemerne separat (uden kompressor) da de ikke har
ansvaret for hvilken kompressor udstyret skrues på efterfølgende. Men
udstyret skal vel prøves efter den nye EN 13949.

/Allan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-05-03 12:59

"Allan Norsk" <allan_norsksletdette@hotmail.com> writes:

> [...]
> ansvaret for hvilken kompressor udstyret skrues på efterfølgende. Men
> udstyret skal vel prøves efter den nye EN 13949.

Noget mere interessant... Hvad med afbalanceringsudstyret? Langt de
fleste nitrox dykkere har vel deres vest og/eller dragt siddende på
primær luftforsyning, og hvis det skal være O2 godkendt, så bliver det
vist lidt svært... kroppen er mig bekendt ikke godkendt til 100% O2

Jeg tror ikke at det bliver en standard som vil blive ført ud i
praksis.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Allan Norsk

Dato : 01-05-03 13:16

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> primær luftforsyning, og hvis det skal være O2 godkendt, så bliver det
> vist lidt svært... kroppen er mig bekendt ikke godkendt til 100% O2

Hæ hæ - ja krav om mundskyld i acetone/sæbevand inden hvert dyk kunne nok
rydde ud i mængden af Nitrox dykkere.

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 01-05-03 13:33

man kan altså ikke dykke med nitrox hvis man har rustne plomber eller hvad ?

nøj

Fra : Campione

Dato : 01-05-03 16:14

"Allan Norsk" <allan_norsksletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hæ hæ - ja krav om mundskyld i acetone/sæbevand inden hvert dyk kunne nok
> rydde ud i mængden af Nitrox dykkere.

Det ville være helt sindsygt, hvis man skulle skylle mund i acetone !!!!!!
Jeg har jo ikke mere efter at have renset flasker :)

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 14:38

> fleste nitrox dykkere har vel deres vest og/eller dragt siddende på
> primær luftforsyning, og hvis det skal være O2 godkendt, så bliver det
> vist lidt svært... kroppen er mig bekendt ikke godkendt til 100% O2

Og der må nødvendigvis komme iltrensede dekobøjer med specielt
fyldningsstuds. Egentligt underligt at vi aldrig har hørt om den mange
eksploderede og nedsmeltede dekobøjer og hævesække

Allan Hansen

Fra : Gryndahl

Dato : 01-05-03 16:16

> 4) På et tidspunkt bruger alle den nye norm også til alm. luft og hvor
er vi
> så? Det er noget af det mest tåbelige de har fundet på.
>
> Henrik Manley

Ligevidt....

Og hvem ønsker at købe 2 forskellige regulatorsæt og 2 forskellige typer
flasker....
Det er jo ikke sikkert man dykker enten Nitrox eller luft på alle dyk !

Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-05-03 17:16

> Er der nogen der tager de nye EU tiltag seriøst ? (foruden dykkercentret)

Ikke endnu, der går nok nogen år før den slår igenem.

> Har I tænkt jer at skifte ventiler og 1.trin ud ?

Mon ikke man vil se at der kommer en adaptor på markedet.

> Hvad siger I som nitrox-instruktører til jeres elever vedr.
> nitrox-kompatibelt udstyr ?

Enhver instruktør bør sige: Gør, som jeg gør
uanset hvad der instrueres i.

Søren Arnvig

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 01-05-03 17:45

tja.. men er det ikke lidt problematisk at sige ... gør som jeg gør .. det
virker ... men det er ikke tilladt ?

( jeg aner dog ikke hvem der skulle håndhæve de nye tiltag .... såh....)

på den anden side er det lige så problematisk at sige ... tag et
nitroxkursus ... men dit udstyr skal skiftes...... hvorefter eleven siger:
..... er det ikke dyrt .....og instruktøren må svare:: ..... jo .... men tag
kurset alligevel......

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 17:27

> Er der nogen der tager de nye EU tiltag seriøst ? (foruden dykkercentret)

Nej det er der jo nok ikke men det kan jo blive en spændende udvikling.
Dykkerbranchen vil jo nok støtte op om den nye norm da det betyder salg af
nye ventiler og nye automater. Det bliver så spændende om de så kun vil
sælge EAN til flasker med den nye standard ?

Allan Hansen