Tilkalkede vandrør
Fra : BT

Dato : 30-04-03 21:14

Hej Allesammen..

For ca. 5 år siden blev der lagt ny vandledning ind til vores hus. Men kun
til galvenden.
Og for ca 3 år siden skiftede vi alle vandrør i huset. Undtagen et stykke
som ligger under huset, som
ligger fra vandmåleren og ind til vores varmtvandsbeholder.

Jeg har så kraftig misktanke om, at det stykke som ikke er blevet skiftet,
er godt tilkalket.
Men da det ikke lige er det nemmeste at skifte et stykke rør som ligge under
halvdelen af huset,
tænkte jeg på, om man ikke kunne afkalke dette stykke, lige som man f.eks.
afkalker en kaffemaskine.

Selv kunne jeg forstille mig at købe et billig dybpumpe. Smide den ned i
stor beholder med en
blanding der kan fjerne kalk. Pumpe blandingen ind i det stykke rør hvor
kalken sidder, og lade
det løbe retur i beholderen igen

Det lyder måske lidt tåbeligt, men jeg er næsten parat til hvad som helst,
hvis jeg bare kunne
blive fri for at grave halvdelen af huset op..

Nogen bud, hvad jeg kan gøre..

MVH

Brian

Fra : Kirsten Baggesen

Dato : 30-04-03 22:11

On Wed, 30 Apr 2003 22:13:33 +0200, "BT" <et@eller.andet> wrote:

> [...]
>stor beholder med en
>blanding der kan fjerne kalk. Pumpe blandingen ind i det stykke rør hvor

En sådan maskine kan man faktisk leje!

Det er en "kasse" med en pumpe, og et par slanger.

Men husk at skylle grundigt. Du skal også være sikker på at det er
jernrør hele vejen.

Hvad mon galvaniseringen siger til afkalkningsmiddel?

Vi har monteret et sæt magneter http://www.activ-antikalk.dk
stikledningen, og det virker!

For et par år siden sad de nede i målerbrønden, og året efter "kom en
gravemaskine til at grave vandrøret op". Det var næsten helt rent
indeni.

--

/Kirsten Baggesen

Fra : torben

Dato : 01-05-03 07:50

"Kirsten Baggesen" <kille@bagggesen.dk> skrev i en meddelelse

> En sådan maskine kan man faktisk leje!

Hvis rørene er gamle vil jeg nok kun gøre det hvis vandtrykket er meget lavt
i huset! Man kan jo ricikere, at det er kalaken der hoalder sammen på
rørene!

> [...]
> jernrør hele vejen.
>
> Hvad mon galvaniseringen siger til afkalkningsmiddel?

Monterede i den på da i lagde rørene eller først efterfølgende? spørgsmålet
er om magneterne kan fjerne kalken?

Torben

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-05-03 11:24

For nogle år siden (jeg tror det var 1999) fik jeg i.f.b.m. installation af
vandmåler installeret en magnet af mærket MO Magneta. Jeg tror den kostede
tæt ved 2K
Resultatet var at efter ca. 6 mdr blev alle mine bøjninger utætte, så jeg
måtte udskifte alle mine rør til brugsvand. Heldigvis har jeg ingen skjulte
rør, så det var ikke så slemt. Konklussionen må være at at de rigtige
magneter (jeg mener at kunne huske at de skulle være på over 15.000 gauss
for at have den ønskede effekt) har en effekt også på eksisterende kalk i
rørsystemet. Det er i bøjningerne at slitagen er størst og mine bøjninger
var tætnet af det kalk det sad i rørene. Da kalken forsvandt blev
bøjningerne utætte.
Derudover har jeg oplevet at kaffemaskine og elkedel skal afkalkes
sjældnere, pletterne af kalk i badeværelset er der stadig, men de er lettere
at fjerne.
Jeg tror også at effekten af magneter er afhængig af vandkvaliteten. Jeg får
vand fra et lokalt vandværk, hvor vandet er meget hårdt.
Dette er kun 'fornemmelser' og observationer. Jeg har ikke nogen eksakt
viden på området.
Mvh.
Carsten

Fra : Kirsten Baggesen

Dato : 01-05-03 17:21

On Thu, 1 May 2003 08:49:39 +0200, "torben"
<Torben.bohlers@(spam)mail.dk> wrote:

>Monterede i den på da i lagde rørene eller først efterfølgende? spørgsmålet
>er om magneterne kan fjerne kalken?

De blev monteret på de gamle rør. Da vi så gravede dem op, var de
næsten helt rene. Jeg ved at de var mindst 20 år gamle, og der er
"meget" kalk i vandet.

Vi har endnu ikke afkalket kaffemaskinen siden 2001, så det må jo
hjælpe "lidt"...

--

/Kirsten Baggesen

Fra : Mosekongen

Dato : 01-05-03 21:01

"BT" skrev d. 30-04-03 21:14 dette indlæg :
> [...]
helst,
> hvis jeg bare kunne
> blive fri for at grave halvdelen af huset op..

Hej Brian
Jeg troer ikke det er kalk dine rør lider af, vand udskiller ikke
kalk før det bliver opvarmet,jeg kan forstå du har skiftet rør til
gavlen, så der stadig ligger gamle rør under huset, så jeg vil nærmere
tro det er noget rust eller ligende der har sat sig i de gamle rør evt.
i en vinkel, de gamle rør er jo ikke helt glatte der har sikkert sat sig
nogle rustknuder i dem. da jeg er vvs. mand har jeg set det før. Kan man
ikke lægge nye rør udenom huset mvh. Mosekongen

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Hansen

Dato : 02-05-03 00:26

"Mosekongen" <Mosekongen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.kandu.dk/
> jeg tror som "mosekongen" at det er rust der stopper røret hvis du kan
prøv at spule røret baglæns.
dvs. luk for vandet demonter vanduret
gå over til naboen lån hans vandslange og skyl rørene
bagud "returskylle".
hvis der så kommer en masse lort ud i målerbrønden ved du at det har virket.
jeg er maskinmester og det er et trick man ofte bruger hvis rør kølere etc
ikke har det flow de burde have.
MVH OBH.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-05-03 13:41

> MVH OBH.

Vil du være så venlig at klippe i dine indlæg for fremtiden.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-05-03 13:43

"Ole Hansen" <kirsten-olefjern@hansen.mail.dk> wrote in message

> [...]
virket.
> jeg er maskinmester og det er et trick man ofte bruger hvis rør kølere etc

Man skal så også låne vand hos ham

--
mvh/rg.
Christian

Fra : BT

Dato : 02-05-03 16:38

> [...]
virket.
> jeg er maskinmester og det er et trick man ofte bruger hvis rør kølere etc

Ud fra de svar jeg har fået, vil nok springe i lage med den ide du kom med
der..
Det er simpel, at gå til, og der vil ingen skade ske..

Så jeg tror jeg springer over til naboen imorgen og låne hans vandslange og
prøver
lade vandet rende den anden vej..

Håber så bare det er rust og skidt som ligger i rørerne..

Brian